Juiste kleur groen voor britse MK2 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Juiste kleur groen voor britse MK2 helm

Bericht door ViperBE »

Mijn te britse MK2 helm wordt de komende dagen voorzien van een grondlaag. Maar nu sta ik natuurlijk voor de volgende dilemma's ;

Welk is de juiste kleur groen om deze helm af te werken ?

Moet deze glad worden afgewerkt of korrelig mbv fijn zand ?


Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nou, ik heb 1 helm met een ''gladde'' verflaag en eentje met een soort zand erop. Volgens mij werd het allebei wel gedaan... De juiste kleur groen weet ik niet...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Volgens mij was dat geheel fabrieks afhankelijk en wat voor verf er voor handen was. Er was geen standaard groen of bruin voor het materiaal. Als je kijkt naar helmen, kisten, lampen, radio's enzo, ze zijn allemaal wel iets verschillend van kleur. Je kan er ook gewoon een orginele helm naast leggen en dan proberen die kleur te krijgen. Maar je kan ook een orginele helm kopen, zo duur zijn ze niet.
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

Deze helm ga ik enkel gebruiken voor re-enactment. Een originele in goede staat zou ik eender als verzamelobject aanschaffen.

Op een brits forum heb ik gelezen dat humbrol modelbouwverf nr 155 ook goed zou zijn.

Greetz,

Ronny aka Viper
jaykay
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jul 2005, 10:47
Locatie: omg. roermond

Bericht door jaykay »

toch niet die helm met de drie gaten ?
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

jaykay schreef:toch niet die helm met de drie gaten ?
Het is inderdaad die helm. Hij is volldig afgeschuurd en de drie gaten zijn dichtgelast. De helm is ondertussen voorzien van een grondlaag.

Het lijkt heiligschennis maar die helm was waarschijnlijk na de oorlog reeds overschilderd in het groen en was in zeer slechte staat. Pas bij het afschuren van de bovenste groene lagen kwamen de andere details, zoals beschreven in een andere topic, naar boven. Daarom heb ik ook beslist om er nog een goede re-enactment helm van te maken. Zo hoef ik hiervoor tenminste geen goede oorlogs MK2 helm te gebruiken.

Greetz,

Ronny aka Viper
jaykay
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jul 2005, 10:47
Locatie: omg. roermond

Bericht door jaykay »

zonde man,
had die helm dan maar verkocht of geruild. voor een tientje ofzo heb je wel een engelse helm (met naoorlogs binnenwerk).

mzzl jeroen
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Misschien zat er nog een originele kleur verf in de binnenkant van de helm?
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

jaykay schreef:toch niet die helm met de drie gaten ?
Hoe bedoel je dit? Heb je een voorbeeld voor mij? Ik kan me er even niets bij voorstellen.

Thx m8
jaykay
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jul 2005, 10:47
Locatie: omg. roermond

Bericht door jaykay »

hey schaft

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=936 ... highlight=

hier staat het.

mzzl jeroen
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Dit is echt zonde. :(

Had ik het geweten hadden we zeker iets kunnen regelen. Ik heb hier nog oorlogse Engelse en naoorlogse Belgische "potten" liggen. De Engelse hebben zelfs nog hun originele kleur (wel geen binnenwerk maar een naoorlogs Belgisch past ook) en orignele chinstrap.

En dan te bedenken dat we nog geen 20 km van elkaar wonen ...
Plaats reactie