Airborne E-Tool

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Shifty
Lid
Contacteer:

Airborne E-Tool

Bericht door Shifty »

Hellow ,

Ik was aan het rondzoeken naar re-enactment materiaal en ik kwam op een gegeven moment dit tegen.
Het zou een E-Tool zijn met een M1 Pocuh aan vast gemaakt voor Airborne use. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen en misschien illustreren met een originele foto ?

Afbeelding
Deze is repro uiteraard !
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Niemand :')
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Lijkt mij niet echt praktisch om een M1 pouch aan de E-toolcarrier te hebben. Ik heb het ook nog nooit "in wear" gezien op foto's. Interessant om eens uit te zoeken, misschien kwam Riggermade zo iets voor? Standaard in elk geval niet!
Daar is 'ie weer!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Peter schreef:Lijkt mij niet echt praktisch om een M1 pouch aan de E-toolcarrier te hebben. Ik heb het ook nog nooit "in wear" gezien op foto's. Interessant om eens uit te zoeken, misschien kwam Riggermade zo iets voor? Standaard in elk geval niet!
Natuurlijk is het wel praktisch zoiets. De Airborne's moesten zoveel spul waaronder loads of ammunition meenemen dat zulk soort oplossingen alweer ruimtebesparend waren en dus makkelijk. En op zich kun je bij de munitie nog goed bij zo. Het zal echter niet standaard zijn geweest, maar het is wel een interessante Riggermade. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Heb volgens mij wel ooit zoiets gezien, weet alleen niet of dat een orginele was of deze repro...
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

101st Michiel schreef:Heb volgens mij wel ooit zoiets gezien, weet alleen niet of dat een orginele was of deze repro...
Heb je er nog een foto van? Ik ben erg benieuwd! Een M1 pouch op een E-tool carrier zou inderdaad riggermade kunnen zijn! Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd...
Daar is 'ie weer!
pigy
Lid

Bericht door pigy »

ik ben niet helemaal thuis in us spul dus kan iemand even zeggen wat riggermade is?
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Riggermade is veldaanmaak, ofwel het aanpassen van standaard uitrustingsstukken.
Daar is 'ie weer!
ViperBE
Lid

Bericht door ViperBE »

Dit type is was geen standaard issue, en is dus rigger made.

In het boek 'At the point of no return' van Michel De Trez is op blz. 13 wel een foto te zien van een pathfinder webbing van het 82nd AB. Aan deze webbing hangt wel dit type shovel, maar deze foto is enkel van de webbing uit een verzameling.

In al mijn boeken over WO2 airborne heb ik geen foto uit 1944 gevonden waarop dit type shovel cover te zien is.

In het boek 'Geronimo - U.S. Airborne Uniforms, Insignia & Equipment in World War II' staat devolgende tekst over de T-Shovel e-tools ;

"M-1910 entrenching tool or shovel. These early war shovels, also known as the T-handle, were issued until the M-1943 folding shovel was standard issue. This shovel has not changed from its World War I configuration, with only the carrier coming out in four variations. The shorter version was very popular with the Airborne"

Volgens mijn mening is dit type riggermade shovel cover niet zoveel gebruikt. Riggermade is synoniem voor persoonlijke voorkeur.

Greetz,

Ronny aka Viper
GliderRider
Lid
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Vergeet ook niet dat je foto van At The Front militaria komt. De woorden Airborne en Riggermade zijn woorden die goed verkopen. Stel dat misschien 1/2 originelen bekend zijn, dan is het natuurlijk voor een commercieel bedrijf interessant om zoiets na te gaan maken. Ik geloof dat ze ook foudralen voor de M1A1 carbine verkopen met die tasjes erop.

Afbeelding

Ook de uitleg die bij het product gegeven wordt is, naar mijn mening, puur commercieel.
T-handle Cover, Rigger-Modified: US paras were always looking for new ways to carry more ammunition. This was one of the more commonly seen modifications. M1910 T-handle shovel cover with M-1 Carbine cartridge pouch sewn to the front.
"More commonly seen" waarom heeft niemand ze dan nog gezien behalve bij At The Front Militaria?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Thx voor de info chaps
ViperBE
Lid

Bericht door ViperBE »

GliderRider schreef:Vergeet ook niet dat je foto van At The Front militaria komt. De woorden Airborne en Riggermade zijn woorden die goed verkopen. Stel dat misschien 1/2 originelen bekend zijn, dan is het natuurlijk voor een commercieel bedrijf interessant om zoiets na te gaan maken. Ik geloof dat ze ook foudralen voor de M1A1 carbine verkopen met die tasjes erop.

Ook de uitleg die bij het product gegeven wordt is, naar mijn mening, puur commercieel.

"More commonly seen" waarom heeft niemand ze dan nog gezien behalve bij At The Front Militaria?
Toen ik een aantal jaren geleden met WO2 airborne re-enactment begon was ik door de verkopers ook geneigd om vooral kant-en-klaar rigger made zaken aan te schaffen. Door een oude rot in het vak werd me dit afgeraden en vooral standaard materiaal aan te schaffen. Als ik later dan toch voor rigger made wou gaan dan kon ik beter de repro zaken apart aankopen en deze zelf 'rigger made' maken. Heb je er tenminste voldoening van en is het meestal veel beter gemaakt en dikwijls ook goedkoper.

Er heerst sinds Band of Brothers een echte airborne hype in het re-enactment wereldje en de verkopers hebben hier dan ook onmiddellijk op ingespeeld (kassa, kassa). Ik heb ook al enorm veel slecht repro spul gezien, zowel airborne als ander materiaal en dikwijls voor belachelijk veel geld. Zeker als je via internet besteld krijg je al eens materiaal dat totaal niet gelijkt zoals de foto's op de website. Als antwoord krijg je dan dat de foto op de website afkomstig is van eerdere productie runs etc. Zelf ben ik van zo'n zaken gelukkig bespaard gebleven want meestal koop ik mijn zaken op beurzen zodat je tenminste ziet wat je koopt. Als ik via het internet repro spul koop dan is het van firma's waar mede re-enactors reeds zeer tevreden van zijn.

Als re-enactor moet je goed op je hoede zijn en veel opzoekingswerk verrichten. De laatste tijd zie ik op treffens te veel re-enacters met een helm van een 'Glider Infantry Regiment' en een reinforced M-42 jumpsuit rondlopen. Daarom ben ik ook van een re-enactment groep lid geworden waar men streeft naar historisch korrekte materiaal.

Daarom vind ik re-enactment forums als deze een hele goed dienst. Er is altijd wel iemand die je een antwoord op je vraag kan geven of in ieder geval de juiste richting in je zoektocht kan aangeven.

Greetz,

Ronny aka Viper
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Zo bekom je inderdaad niet meer de realiteit van toen.
stel nu dat in je reenactement groep vijf mensen zoéén hebben gekocht... dan kan je toch nooit meer het echt orgineel gaan doen, voor mij is dit slechts een beetje "zever" om beter te verkopen....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Peter schreef:
101st Michiel schreef:Heb volgens mij wel ooit zoiets gezien, weet alleen niet of dat een orginele was of deze repro...
Heb je er nog een foto van? Ik ben erg benieuwd! Een M1 pouch op een E-tool carrier zou inderdaad riggermade kunnen zijn! Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd...
Die kan ik juist niet vinden! :(
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

101st Michiel schreef:
Peter schreef:
Die kan ik juist niet vinden! :(
Ik heb gezocht, maar niet gevonden... het kán zijn dat er individuele soldaten waren die zoiets droegen, maar ik heb vooralsnog geen bewijs gevonden op foto's uit die tijd. Dat het commerciëel aantrekkelijk is om zo re-enactmentspullen te verkopen lijkt me meer een verklaring voor dit item..
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie