afkortingen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
prodigy
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2005, 18:55
Locatie: Ravels

afkortingen

Bericht door prodigy »

Hey weet iemand de maker van deze helm (britse helm)
G.S.W. A.P
MK1 1942

Heb ook nog een tas ik denk ook brits (afrika kleur)
staat in B.O.M. LTD. 1941 wat wil die LTD zeggen enzo?


Een Amerikaans groen munitie zakje , staat us op van voor en op de afsluiting een ster en daar boven staat klikit


Een lagwerpig zakje met daar op FRANE MA1MA15 co. CHICAGO ILC
CASE CLEANING ROD M15-C64274A
Wat is dit zakje?

Een Duitse lederen riem met daar op 9-11 / 65 - 41 is dit van de 2DE wereldoorlog?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: afkortingen

Bericht door Nico Roelofs »

prodigy schreef:Hey weet iemand de maker van deze helm (britse helm)
G.S.W. A.P
MK1 1942
G.S.W. staat voor General Steels Wares dit is een Canadese fabriek. Dus jou helm is niet Brits maar Canadees. En Mk 1 staat voor het type helm.
Heb ook nog een tas ik denk ook brits (afrika kleur)
staat in B.O.M. LTD. 1941 wat wil die LTD zeggen enzo?
LTD staat voor Limited. Wat het precies inhoud weet ik niet. Maar je treft het vrijwel altijd aan op dingen die Brits oof Canadees geproduceerd zijn. Misscheind at iemand anders er meer over kan zeggen.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het groene munitie tasje, heeft het 2 vakjes, onderaan 2 rivetten voor koppelhaken en achterop lussen voor de koppel? Dan is het een M1 pouch, voor 2 m1 Carbine magazijnen of 2 M1 Garandclips. Groen kan laatoorlogs zijn, maar ze werden ook tot ver na de tweede wereldoorlog gebruikt. Ikzelf heb er ook één, uit de Koreaoorlog.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: afkortingen

Bericht door Peter »

prodigy schreef:

Een lagwerpig zakje met daar op FRANE MA1MA15 co. CHICAGO IL CASE CLEANING ROD M15-C64274
Dat is een foudraal voor de reinigingsset voor de Browning .50, als ik me niet vergis. Daarin zaten de pompstok en dergelijke. Ook deze werden na de oorlog gebruikt, of jou exemplaar naoorlogs is weet ik zo snel niet, aan het nummer te zien vermoed ik van wel, maar weet het zo uit m,n hoofd niet zeker. Johan Willaert kan je er meer van vertellen, hij heeft zo ongeveer de gehele Quartermaster catalogus in zijn hoofd opgeslagen _/-\o_ .
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: afkortingen

Bericht door earlymb »

Nico Roelofs schreef:
Heb ook nog een tas ik denk ook brits (afrika kleur)
staat in B.O.M. LTD. 1941 wat wil die LTD zeggen enzo?
LTD staat voor Limited. Wat het precies inhoud weet ik niet. Maar je treft het vrijwel altijd aan op dingen die Brits oof Canadees geproduceerd zijn. Misscheind at iemand anders er meer over kan zeggen.
"Limited" heeft ongeveer dezelfde betekenis wat de vennootschap met beperkte aansprakelijkheid bij ons heeft. Hier kennen we degelijke vennootschappen als NV's en BV's. :wink:

Grtn

David
prodigy
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2005, 18:55
Locatie: Ravels

hey

Bericht door prodigy »

Hey mensen al hartelijk bedankt heb nu al een heleboel informatie bij :-) is toch gemakkelijk he zoon forum hehe

zou nu nog iets te weten willen komen over die duitse riem

Groetjes niels
Plaats reactie