Adrian helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Ik heb een tijdje geleden van een Nederlandse verkoper op Ebay een lot van drie Belgische helmen gekocht. Eén Amerikaans model één Brodie met belgische driekleur,maar ook een zwart gelakte Adrianhelm met typisch leeuwenhoofdje.
Maar tot mijn verbazing kwam ik tijdens het oppoetsen van deze helm onder het leeuwenembleempje een insigne tegen dat me doet vermoeden dat deze helm werd uitgevoerd maar later werd teruggehaald naar België.

Het gaat om een Groen ovaal embleem met Gouden rand met daarop gouden eikenloof.
Ook zijn alle klinknagels afgedekt met goudkleurige messingen knopen.

Weet er iemand wat meer hierover
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Brialmont schreef:Ik heb een tijdje geleden van een Nederlandse verkoper op Ebay een lot van drie Belgische helmen gekocht. Eén Amerikaans model één Brodie met belgische driekleur,maar ook een zwart gelakte Adrianhelm met typisch leeuwenhoofdje.
Maar tot mijn verbazing kwam ik tijdens het oppoetsen van deze helm onder het leeuwenembleempje een insigne tegen dat me doet vermoeden dat deze helm werd uitgevoerd maar later werd teruggehaald naar België.

Het gaat om een Groen ovaal embleem met Gouden rand met daarop gouden eikenloof.
Ook zijn alle klinknagels afgedekt met goudkleurige messingen knopen.

Weet er iemand wat meer hierover
heb je misschien wat foto's

en die "Brodie" met belgisch 3 kleur is geen US helm maar een helm van na WO2 die aan het belgisch leger gegeven zijn
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Brodie schreef: en die "Brodie" met belgisch 3 kleur is geen US helm maar een helm van na WO2 die aan het belgisch leger gegeven zijn
Ik weet ...'K had een komma vergeten te typen :)
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Brialmont schreef:
Brodie schreef: en die "Brodie" met belgisch 3 kleur is geen US helm maar een helm van na WO2 die aan het belgisch leger gegeven zijn
Ik weet ...'K had een komma vergeten te typen :)
En de foto.....
http://storage.msn.com/s1pZ8pl_R1n1zEmV ... 0021540954
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het gaat hier over een helm van de Vlaamse Wacht, een paramilitair collaborerend 'Vlaams leger'.
In de beginperiode van de Vlaamse Wacht werden er enorm veel uitrustingstukken van het Belgisch leger gebruikt, naast de kaki uniformen. Ik heb alleen nog maar foto's gezien van Vlaamse Wachters met M28 (Nederlands model) en militaire Duitse helmen, gebruik van het model 1931 klinkt logisch maar is mij onbekend.

Blijkbaar is hij hergebruikt door de rijkswacht, gezien de glimmende zwarte lak erover.
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Heeft het goud een bepaalde betekenis?
Un jour, on pleurera des larmes de sang pour n'avoir pas construit le fort de Lixhe.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Brialmont schreef:Heeft het goud een bepaalde betekenis?
Ik ken de takken en blaadjes alleen in het wit tot zilver, misschein dat de tand des tijds het heeft doen verkleuren?
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Brialmont,
Ik heb de Vlaamse Wacht nog maar alleen gezien met het Nederlandse model of een gewone Duitse Luftwaffe, een Adrian helm is mij helemaal onbekend, en goudkleurige takjes zeker...

Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

junior schreef:Brialmont,
Ik heb de Vlaamse Wacht nog maar alleen gezien met het Nederlandse model of een gewone Duitse Luftwaffe, een Adrian helm is mij helemaal onbekend, en goudkleurige takjes zeker...

Junior
ik heb er fotos van dat ze met adrian helmen liepen , als ik ze gevonden heb post ik ze
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

hier zijn de fotos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Luc, uit welk boek komen die foto's?
Plaats reactie