US Tank Commander

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Tim Y.
Lid

US Tank Commander

Bericht door Tim Y. »

Ik ben me de laatste tijd eens het bedenken welk uniform ik samen zou stellen, na de voltooing van mijn US Infantryman (Zal nog wel even duren maar ja :P ) Nou leek een US Tank Commander me wel interressant, en om te beginnen met wat research, wou ik vragen of iemand een lijst zou kunnen opstellen met foto's e.d. van zo'n uniform. Om een idee te krijgen van wat ik bedoel, hier een lijst die Johan Willaert heeft opgesteld van een van uniformen:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=541 ... 17+uniform

Als iemand mij goede researchboeken (A la GI Collectors Guide) kan aanbevelen zou ik dit ook zeer op prijs stellen.

Alvast Bedankt,
Tim Ypelaar
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Klein lijstje van hoe de mijne er uitzag ten tijde van het Ardennenoffensief (zal foto later plaatsen):

Tanker's helmet
Headphones
Dust goggles
Shirt Enlisted Men (or Officer)
(eventueel) Sweater Highneck
Coveralls, Combat, Winter
Leggings
Field Shoes
"Tanker's Jacket", eigenlijk Jacket, Combat, Winter
Pistol Belt
Shoulder Holster
Colt 45 pistol
1st Aid + pouch
Pouch, Colt 45 (voor laders)
M3 combat knife
Wristwatch
Bracelet, Armored Forces (zo'n sweetheart ding)
Gloves
Dogtags

In de tijd dat ik verzamelde was de Tanker's helmet redelijk aan de dure kant in vergelijking met nu.
Ergens staan er op het forum foto's van m'n vroegere collectie.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Simon
Lid

Bericht door Simon »

ik zelf heb nu een (oncomplete) tanker.
wat er op zit:

Tankerhelm
R30 Headset
sjawl
beanie jeep cap (onder de tankhelm)
tankoverall
artic overshoes
pistol belt
first aid pouch
colt ammo pouch
m6 schede + m3 mes
gp bag met 3 repro rantsoenen in
ernaast een container voor 90mm munitie

dat is het zowat, er zit nu enkel na-oorlogse belgische battle dress onder...
bij gebrek aan :lol:
dat probeer ik zo snel mogelijk af te krijgen.
succes!

:P
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

Een tijdje geleden had ik deze pop op mn kamer staan:

Afbeelding

Shoulder holster zou mooi zijn. Tanker bibs had ik wel liggen, maar dan kwamen de schoenen niet mooi uit :wink:
En M-1938 Resistal goggles natuurlijk... maar ja, die zijn zo duur :|

Succes...

Sander
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Crews van open-topped turrets - zoals de M10, M36 of M18 - droegen veelal nog de buitenhelm van de M1 helm ter bescherming over de Tanker's helm.
Bewapening: Thompson of Grease Gun en de Colt 45 of Smith & Wesson.
Tank Eating Tiger
Lid

Bericht door Tank Eating Tiger »

Ok, hier even mijn bijdrage. Tanker, iets meer op de kou gekleed dan die van Sander. van boven naar onder:

Afbeelding

-tankerhelm
-eyeshields
-R14 receivers+Y-cord+verlengkoord
-wintercap
-T-30 throatmic.
-switchbox
-ondershirt
-wool shirt(origineel tankdestroyer)
-M43 jas(7th AD)
-leather palm gloves
-2nd pattern tanker trousers(bibs)
-pistolbelt
-M1916 holster(zonder flap zodat het wapen sneller te trekken is)
-service shoes

Verder nog wat accesoires zoals; canteen cup+pouch, messtin en bestek.

Jelle
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ik ben de laatste tijd weer eens bezig met wat research voor dit uniform, ik kom er alleen niet helemaal uit op een aantal punten.

Het eerste is bij de broek. Ik heb als informatie bron enkel internet en de GI collectors guide, en in de GICG staan op blz. 127, 2 broeken, maar deze zijn vroeg oorlogs. En ik ben er ook niet zeker van of een tank commander deze draagt, aangezien er staat dat ze gebruikt werden door "mounted units", en volgens mij word hier de cavalerie mee bedoelt. Maar aangezien deze vroeg oorlogs zijn, werden hierna dan alleen de HBT "Suit's" gedragen (Blz. 128)? Want de trousers op bladzijde 129, zijn voor gebruik in de winter. Dus als hier iemand meer informatie over kan geven, zou ik hier blij mee zijn.

Dan bij de schoenen, er staan op bladzijde 127, 2 boots. Maar deze zijn allebei voor "cavalry", dus ik weet niet zeker of deze ook door tank crews gedragen werden. Voor de rest staat er eigenlijk niks anders meer in over schoenen, of laarzen. Dus meer informatie hierover is ook welkom.

Ook als iemand mij nog goede boeken of sites kan aanbevelen over dit uniform, zou ik dit erg waarderen. Want ik heb nog niet zo veel om informatie vandaan te halen over dit uniform.

Alvast bedankt.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Bij de broek ben ik er een beetje uit. Ik heb veel foto's gezien van tank-crews met het HBT suit aan. Dus ik neem aan dat dit onder de tanker jacket gedragen werd, en onder het suit, dan het shirt.

Maar de schoenen blijven mij toch een raadsel. Werden nou die cavalry boots gedragen, of gewone service shoes. Of misschien nog andere? Als hier iemand wat meer over weet, hoor ik het graag.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Tim Y. schreef:Bij de broek ben ik er een beetje uit. Ik heb veel foto's gezien van tank-crews met het HBT suit aan. Dus ik neem aan dat dit onder de tanker jacket gedragen werd, en onder het suit, dan het shirt.

Maar de schoenen blijven mij toch een raadsel. Werden nou die cavalry boots gedragen, of gewone service shoes. Of misschien nog andere? Als hier iemand wat meer over weet, hoor ik het graag.
Voor zover ik weet werden zowel Cavalryboots als serviceshoes gedragen, en de laatste het meest. Maar het kan beide. Later in de oorlog droegen de tankcrews ook Buckleboots.
Daar is 'ie weer!
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ja, er zullen inderdaad wel tank crews zijn geweest die buckle boots of dergelijke droegen. Maar hoe was het originele uniform? Er waren ook wel paratroopers met tanker jackets, maar dat hoorde niet tot het originele uniform.

En nu zie ik weer dat die breeches toch tot 1944 werden gedragen? Er staat door "mounted troops", droegen nu ook tank crews deze broeken?
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Origineel?

Wel, Tanker's helmet + goggles, Tanker's Jacket, Bibs, Leggings, Field Shoes.

Er bestonden ook een soort Tanker Boots met een buckle, maar meer weet ik er niet van.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ja, ik ben er onderhand al een beetje uit. Ik denk dat is als schoenen toch de Buckle Boots neem, en als broek de bibs (Winter combat trousers). Dit lijkt mè toch het mooiste uitzien.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Het ligt even een beetje stil met het uniform eerlijk gezegt, heb even een tijd wat geld bij elkaar gespaart voor andere dingen, maar moet binnenkort nog eens kijken wanneer ik nog eens ermee verder ga.

Maar in die tussentijd vroeg ik me wel nog wat af, werd onder de tanker bibs nog een gewone field trousers gedragen? Of alleen in de winter misschien? Dit is nogal lastig te achterhalen omdat je meestal alleen maar foto's ziet met tank crews met een bibs aan waardoor je niets ziet, of alleen een field trousers aan, vandaar.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Over de field trousers kon inderdaad de tanker's bibs gedragen worden, het is eigenlijk net waar de tanker in kwestie de voorkeur aan geeft! In de winter was het warm om de field trousers onder de bibs te dragen maar in feite werd alles door elkaar gedragen, zeker in de winter van 1944-'45. Toen werd het M43 uniform gedragen, maar ook de bibs met tankerjacket.
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie