Vraag over Belgische/Vlaamse medailles
- Mooyman
- Lid
Vraag over Belgische/Vlaamse medailles
Kan iemand mij een link geven naar een site betreffende Belgische/Vlaamse medailles van 1900 tot 1940?.
Ben in het bezit gekomen van een vijftal medailles waar van ik van twee heb kunnen achterhalen waar ze voor uitgereikt werden.
De een is een eerste wereldoorlog overwinings medaille en de ander een eerste wereldoorlog herinnerings medaille.
Van de andere drie weet ik helaas niets terug te vinden, op een van hen staat de tekst Albertvs en REX, grote A en 1909-1934.
Een andere is weer in de vorm van een "kruis/EK" met de tekst op de achterzijde, Les Veterans, Du Roi Albert 1909-1934.
De derdeheeft op de voorzijde de tekst FnI Reconnaissance en op de achterzijde, NVI Erkentelijkheid.
Mogelijk dat iemand hier meer over kan vertellen?, bij voorbaat dank.
Ben in het bezit gekomen van een vijftal medailles waar van ik van twee heb kunnen achterhalen waar ze voor uitgereikt werden.
De een is een eerste wereldoorlog overwinings medaille en de ander een eerste wereldoorlog herinnerings medaille.
Van de andere drie weet ik helaas niets terug te vinden, op een van hen staat de tekst Albertvs en REX, grote A en 1909-1934.
Een andere is weer in de vorm van een "kruis/EK" met de tekst op de achterzijde, Les Veterans, Du Roi Albert 1909-1934.
De derdeheeft op de voorzijde de tekst FnI Reconnaissance en op de achterzijde, NVI Erkentelijkheid.
Mogelijk dat iemand hier meer over kan vertellen?, bij voorbaat dank.
Collector of uniforms of the enemy
- Peter M
- Lid
- Mooyman
- Lid
Bedankt voor de link Peter, kon helaas alleen de overwinnings medaille en de herinnerings medaille op de site vinden.Peter Moelans schreef:http://users.skynet.be/hendrik/
De overige drie helaas niet, zou dat komen omdat die mogelijk tussen de beide oorlogen uitgegeven zijn?, gezien de jaartallen 1909-1934?.

De twee aan de rechterzijde, overwinnings en herinnerings medaille.
- Peter M
- Lid
1909-1934 is de regeerperiode van koning (Rex) Albert (Albertvs) IMooyman schreef:Bedankt voor de link Peter, kon helaas alleen de overwinnings medaille en de herinnerings medaille op de site vinden.Peter Moelans schreef:http://users.skynet.be/hendrik/
De overige drie helaas niet, zou dat komen omdat die mogelijk tussen de beide oorlogen uitgegeven zijn?, gezien de jaartallen 1909-1934?.
- Mooyman
- Lid
Wederom bedankt voor de informatie Peter, maar waar zouden deze medailles dan voor bedoeld zijn geweest?.Peter Moelans schreef:1909-1934 is de regeerperiode van koning (Rex) Albert (Albertvs) IMooyman schreef:Bedankt voor de link Peter, kon helaas alleen de overwinnings medaille en de herinnerings medaille op de site vinden.Peter Moelans schreef:http://users.skynet.be/hendrik/
Kan je iets uit mijn summiere omschrijving wijs worden?.
- carl1944
- Lid
- Contacteer:
Mooyman,
heeft die Albert medaille soms een geel lint met een groene verticale lijn erdoor? Dan gaat het volgens mij om deze onderscheiding:
"De Herinneringsmedaille van de regering van zijne majesteit Albert I"
Ik heb deze met het originele formulier, dat aan mijn overgrootvader was uitgereikt in 1963. Het gaat hier volgens mij gewoon om een herinneringsmedaille voor de soldaten die gediend hebben onder het bestuur van Albert I.
Mvg
Carl
heeft die Albert medaille soms een geel lint met een groene verticale lijn erdoor? Dan gaat het volgens mij om deze onderscheiding:
Ik heb deze met het originele formulier, dat aan mijn overgrootvader was uitgereikt in 1963. Het gaat hier volgens mij gewoon om een herinneringsmedaille voor de soldaten die gediend hebben onder het bestuur van Albert I.
Mvg
Carl
- Mooyman
- Lid
Inderdaad Carl, bedankt, dan gaat het naar alle waarschijnlijkheid om deze medaille.carl1944 schreef:Mooyman,
Ik heb deze met het originele formulier, dat aan mijn overgrootvader was uitgereikt in 1963. Het gaat hier volgens mij gewoon om een herrineringsmedaille voor de soldaten die gediend hebben onder het bestuur van Albert I.
Mvg
Carl
De andere met de tekst, Les Veterans, Du Roi Albert 1909-1934, heeft een rood/roze lint met aan de zijkanten verticaal de Belgische vlag.
De ander heeft een lichtblauw lint met verticaal twee rode strepen met daar tussen drie sterren.
- carl1944
- Lid
- Contacteer:
Over die andere twee medailles kan ik je niet veel vertellen,
ik heb ze niet teruggevonden tussen mijn collectie medailles.
Bij alle waarschijnlijkheid heeft die eerste veteranen medaille een soortgelijke bedoeling als die medaille met "Albertvs Rex" op.
Maar voor de rest kan ik je spijtig genoeg niet verderhelpen.
Mvg
Carl
Bij alle waarschijnlijkheid heeft die eerste veteranen medaille een soortgelijke bedoeling als die medaille met "Albertvs Rex" op.
Mvg
Carl
- Mooyman
- Lid
Jammer, maar in ieder geval bedankt voor de hulp.carl1944 schreef:Over die andere twee medailles kan ik je niet veel vertellen,
Mvg
Carl
Zou eerst graag uitzoeken om wat voor medaielles het gat alvorens ik ze aanbied, zou nu niet weten wat een redelijke prijs is voor deze set medailles?.
- posse
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Mooyman, mss ook (trotse) eigenaar van het Guldenboek der Vuurkaart? 
In welke linie heeft je (over)grootvader gevochten??

"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
- Mooyman
- Lid
Reeds een PBtje terug verzonden, bedankt.posse schreef:PB sent
grts posse
Hallo AtroX,AtroX schreef:Mooyman, mss ook (trotse) eigenaar van het Guldenboek der Vuurkaart?
Ik denk dat je hier Carl bedoeld daar hij de medailles van zijn overgrootvader heeft gekregen.
-
- Lid
De medailles zijn van links naar rechts:
- Ridder in de orde van Leopold II met zwaarden
- Belgisch Oorlogskruis met palmtak
- Vuurkruis
- Veteranenmedaille?
- Herinneringsmedaille 14-18
- Overwinningsmedaille 14-18
Ik hoop dat dit is wat je zoekt
- Ridder in de orde van Leopold II met zwaarden
- Belgisch Oorlogskruis met palmtak
- Vuurkruis
- Veteranenmedaille?
- Herinneringsmedaille 14-18
- Overwinningsmedaille 14-18
Ik hoop dat dit is wat je zoekt
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
-
- Lid
- Contacteer: