Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaffen?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Deaddecal
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:22
Locatie: In het prachtige Twente

Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaffen?

Bericht door Deaddecal »

Deze russische verrekijker heb ik gekregen van mijn opa, het is waarschijnlijk post ww2, maar ik wil het liefst het zeker weten. Ik heb erg weinig info over de verrekijker, het enige wat ik weet is dat het is ''made in USSR''. kan iemand mij meer info over dit object verschaffen?
Bijlagen
IMAG0042[1].jpg
IMAG0038[1].jpg
IMAG0033[1].jpg
Deaddecal
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:22
Locatie: In het prachtige Twente

Re: Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaf

Bericht door Deaddecal »

nog een foto
Bijlagen
IMAG0039[1].jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

ZOMZ verrekijker

Bericht door asjemenou »

Leuke verrekijker. Links op de verrekijker staat het logo van de Russische fabriek voor optische apparatuur ZOMZ (Zagorsky Optiko-Mekhanichesky Zavod) in Zagorsk. Zagorsk is een stad net even ten noord oosten van Moskou.
Over de aanduiding van de verrekijker ben ik niet helemaal zeker maar het zou om een Kronos BPWC 12x40 kunnen gaan. Kronos is een merknaam welke door ZOMZ werd gevoerd. Het gaat overigens wel om een civiele verrekijker. Deze Russische verrekijkers werden ook in het westen verkocht. De leeftijd van de verrekijker zou ergens tussen de jaren 60 en 80 kunnen liggen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Deaddecal
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:22
Locatie: In het prachtige Twente

Re: Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaf

Bericht door Deaddecal »

Dedankt voor je reactie, het is een duidelijk verhaal waar ik veel aan heb :).
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: ZOMZ verrekijker

Bericht door Checker »

asjemenou schreef:Leuke verrekijker. Links op de verrekijker staat het logo van de Russische fabriek voor optische apparatuur ZOMZ (Zagorsky Optiko-Mekhanichesky Zavod) in Zagorsk. Zagorsk is een stad net even ten noord oosten van Moskou.
Over de aanduiding van de verrekijker ben ik niet helemaal zeker maar het zou om een Kronos BPWC 12x40 kunnen gaan. Kronos is een merknaam welke door ZOMZ werd gevoerd. Het gaat overigens wel om een civiele verrekijker. Deze Russische verrekijkers werden ook in het westen verkocht. De leeftijd van de verrekijker zou ergens tussen de jaren 60 en 80 kunnen liggen.
Verhaal ZOMZ en niet-militair is m.i. correct. met de kanttekening dat Zagorsk tegenwoordig anders wordt genoemd. :wink:
maar
->Dergelijke kijkers zou ik dateren rond 1978-1985. Een range van prisma (knik) verrekijkers en telescoopkijkers stond -ook- in NL in de winkels.

ps1
Ik kan niks vinden over de prijsindicatie van weleer (bv. lage, midden of hoogsegment). Als ik denk aan cameramerken zoals Zentith (USSR) of Praktika (DDR) , denk ik eerder aan de lagere prijsklassen à la huismerken.

ps3 Kronos is vls mij een latere merknaam.

ps3
@asjemenou, waar haal je de W in de transciptie BPWC vandaan?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaffen?

Bericht door asjemenou »

Je hebt gelijk. Zagorsk heet tegenwoordig Sergiev Posad. Opmerkelijk is het overigens wel dat de daar gevestigde optische fabriek ZOMZ nog steeds Zagorsk in haar naam voert; http://zomz.ru/en/production/ .
Zoals al aangegeven in mijn eerdere reactie ben ik niet helemaal zeker om welk type/model verrekijker het gaat. Mijn interesse voor en kennis van Sovjet-Russische (militaire) optiek beperkt zich slechts tot 1945.
Als je de Cyrillische typeaanduiding op de verrekijker letterlijk vertaald dan staat er zoiets als BPTS (БПЦ). De aanduiding "made in USSR" doet mij wel vermoeden dat het om een exportmodel gaat.
Tot welke prijsklasse de verrekijker behoorde weet ik eerlijk gezegd ook niet zo. In de jaren 70 en 80 was de Sovjet-Unie een zg. laag loon land dus de verrekijker zal een vriendelijk prijsje hebben gehad.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bosuil
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2021, 15:44

Re: Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaffen?

Bericht door Bosuil »

Hallo, Ik heb wel flink wat info over deze kijker, maar ik weet niet of iemand dat nog leest omdat het oorspronkelijke bericht uit 2013 stamt. Als er toch belangstelling bestaat, dan hoor ik dat graag!
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 04 apr 2021, 20:24 door Erik

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Russische verrekijker, kan iemand mij meer info verschaffen?

Bericht door asjemenou »

Info over de verrekijker is altijd welkom.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie