Nederlandse trouwe Dienst Brons

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 4855
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Nederlandse trouwe Dienst Brons

Bericht door michiel01 »

Heren,

Uit welke periode stamt deze bronzen medaille? de inschriptie is Trouwe dienst, is 27 mm doorsnede.
Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt,

Michiel
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2668
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse trouwe Dienst Brons

Bericht door Alex »

Als ik het goed heb voor 1940. Na 45 werd het dacht ik trouweN dienst ipv trouwe..

Correct me if i am wrong!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5023
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse trouwe Dienst Brons

Bericht door Erik »

Alex schreef:Als ik het goed heb voor 1940. Na 45 werd het dacht ik trouweN dienst ipv trouwe..

Correct me if i am wrong!
I'll correct you!
In 1947 is Nederland overgegaan op de nieuwe spelling. De uitgangs-n van de vierde naamval verviel (behalve bij de zg. versteende uitdrukkingen zoals "in naam des Konings"e.d.) Een uitgangs-n bij 'trouwen dienst' kan dus niet. MAAR!
Dit opschrift (trouwen dienst) bestond wel maar is in 1951 vervallen (in gebruik geweest van 1928-1951 maar ook een eeuw eerder: van 1825-1851!)
Tot 1928 was de medaille 37 mm in doorsnee, daarna werd het 27 mm.
In 1951 gebeurde er nog iets: de 'W' werd vervangen door de 'J' van Juliana. Koningin em. Beatrix echter heeft dit in 1983 weer teruggedraaid; het gaat immers om de 'W' van Willem, die 'm ook ingesteld heeft!

Jouw medaille is 27 mm: na 1928 dus.
Jouw medaille zegt 'trouwe dienst': na 1951 dus als-ie ook nog een 'J' zou hebben.
Jouw medaille draagt echter een 'W': na 1983.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 4855
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse trouwe Dienst Brons

Bericht door michiel01 »

Erik,

Ja in theorie is dat inderdaad wat bijna zou moeten kloppen, want dat is dus de reden van vragen. Maar als je deze vergelijkt met de huidige slagen (van na 1983) dan is dit niet zo'n exemplaar, dit is werkelijk een oude slag. Plus dat de bron ook niet toelaat dat hij van na 1983 is.

Het verkleinen van de medaille was in 1927, niet 1928.
En na 1983 was het verplicht de W aan de voorzijde te dragen, dat is hier ook niet het geval.
http://www.onderscheidingenforum.nl/vie ... f=80&t=119

Dus vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5023
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse trouwe Dienst Brons

Bericht door Erik »

Jij schreef:Het verkleinen van de medaille was in 1927, niet 1928.
Om precies te zijn: per K.B. van 30 december 1927. Tegen de tijd dat dat K.B. bij de Munt lag was het al 1928.
Jij schreef:En na 1983 was het verplicht de W aan de voorzijde te dragen, dat is hier ook niet het geval.
Dat is niet het originele lint, waarschijnlijk is dit het lint voor de miniatuur. Het is er bovendien zelf aangeknutseld. Het lint hoort breder te zijn (37 mm) dan de munt. Daarnaast is deze medaille nagenoeg altijd militair opgemaakt (zo wordt-ie uitgereikt namelijk), dit exemplaar niet. Je kunt hier dus niet concluderen of-ie überhaupt goed hangt.
Het keren van de munt (W naar voor) is sinds 1984.

Wat bedoel je met "de bron staat het niet toe"? Heb je aanwijzingen dat dit exemplaar vóór 1983 is uitgereikt?
De tekst, opdruk met W en de grootte duiden gewoon een periode na 1983 aan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie