Nederlandse gasmaskers

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Nederlandse gasmaskers

Bericht door martinus »

Iemand enig idee wie deze gasmaskers gebruikte en in welk tijdperk? Nederlands gestempeld.
309.JPG
310.JPG
311.JPG
Bedankt!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door Edgar »

De groene is een gasmasker Type G voor beredenen; de blauwe is (helaas) een overgeschilderde Type F.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door martinus »

Bedankt voor de reactie Edgar, jammer dat die andere helaas is overgeschilderd inderdaad. Enig idee wat de waarde van een dergelijk masker is ongeveer?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door Edgar »

martinus schreef:Bedankt voor de reactie Edgar, jammer dat die andere helaas is overgeschilderd inderdaad. Enig idee wat de waarde van een dergelijk masker is ongeveer?
De bereden type G, 50-60 euro (max)? De type F weet ik niet precies, maar zal iets in die richting zijn.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door Uncle Goose »

In overschilderde staat (wie doet nu zoiets?) zal het niet meer waard zijn dan 40 euro vrees ik, het hangt er ook van af hoe goed het rubber nog is.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door hajos »

Tip:

schoonmaken met benzine. het rubber komt er dan weer schoon uit te zien.
tast het rubber niet aan.

Heb dit gedaan met mijn type G. onbereden die echt smerig was. ziet er weer als nieuw uit. (gebruik 'm voor geschiedenis uitbeelding)
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door martinus »

Bedankt voor de reacties heren, ik zal eens kijken of de blauwe verf er af gehaald kan worden.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse gasmaskers

Bericht door martinus »

Ik heb begrepen dat beide maskers weg mogen voor 75,- Bij interesse laat maar weten.
Plaats reactie