Bajonet Hembrug 962 PP

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gelre

Bajonet Hembrug 962 PP

Bericht door Gelre »

Beste forumleden,

Ik heb al heel lang een circa 30cm lange bajonet van HEMBRUG in mijn bezit. Hoewel de fabrikant, evident, makkelijk was te achterhalen vond ik het nog wel interessant om erachter te komen wanneer de bajonet is geproduceerd. Alleen op dit laatste punt kom ik niet zo heel ver. De bajonet is op een rand net naast het handvat gemarkeerd met "962 PP". Op het lemmet waar HEMBRUG staat gemerkt zit aan de andere kant een teken die door de putjes niet zo heel goed meer is te zien, maar het lijkt op zoiets: >[] (maar dan met het 'V'tje naar de punt van het lemmet gedraaid.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet Hembrug 962 PP

Bericht door Erik »

Er zijn mij geen lijsten bekend van productiedata gekoppeld aan serienummers. Wel kun je a.d.h.v. het meesterteken een beetje achterhalen in welk tijdsvak de bajonet de A.I. heeft verlaten.
Betreft het een andere dan Nederlandse maker is het helemaal makkelijk maar gezien de dubbele letter is jouw bajonet vrij laat in de productie.
Interessant leesvoer aangaande de hembrugbajonet: http://www.bajonet.be/bajonetten/nederland_1895.htm
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gelre

Re: Bajonet Hembrug 962 PP

Bericht door Gelre »

Hallo Erik. Bedankt voor je reactie. Het meesterteken is helaas zodanig beschadigd door putjes dat dit niet meer te herkennen is (de bajonet is in een schuur gevonden). De pagina die je me doorgelinkt was echter zeer interessant om te lezen. Nogmaals bedankt dus.
Plaats reactie