Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door ammo »

Informatie gezocht over betreffende persoon , zie blikje
Nummer op het blikje ?

Wat is een sergt pyrotechnis?

Het blikje is van iemand uit Engeland, deze info kreeg hij erbij

It was bought from a lady who claimed it belonged to her Grandfathers brother. Both her Grandfather and his brother were said to be in the same concentration camp. Unfortunately his brother (to whom this box belonged) died. I have been told this was due to malnurishment and other diseases. ?? It was also listed as a tobacco tin, but again that was just pure speculation

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door nathan2552 »

sergt lijkt me Sergeant. pyrotechniek is de benaming voor de bij de productie van vuurwerk benodigde en gebruikte technieken. Ook andere processen waarbij een snelle of explosieve verbranding plaatsvindt worden tot de pyrotechniek gerekend.
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door DvdW »

Alleen de term pyrotechniek of pyrotechnist kan in niet in verband brengen met WO II ?
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door yente »

Munitie aanmaken.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door Erik »

Nummer op het blikje lijkt mij een marinenummer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Gevraagd informatie sigarettenblikje KNIL

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijk item. De naam en het leger- of marinenummer van de Nederlands-Indische persoon moeten na te trekken zijn lijkt mij. Bronbeek in Arnhem misschien?
De datering 1942/43 op het tabaksdoosje komt wel overeen met de namen van de beruchte interneringskampen (o.a. Tjilatjap op Java). Hier hebben Nederlandse krijgsgevangenen gezeten. Zie; http://www.indischekamparchieven.nl/nl/ ... r=1397361s .
De verschillende namen geven wel aan of hoe er door de Japanners werd gesleept met krijgsgevangenen. Uitgaande van de inscriptie op het tabaksdoosje heeft deze persoon moeten werken aan de beruchte Dodenspoorlijn in Birma.
Deze spoorlijn ligt tussen Nong Pladuk in Thailand en Thanbyauzayat in Myanmar, het voormalige Birma.
Als deze persoon is bezweken (door uitputting of ziekte) aan deze spoorlijn dan is de kans groot dat hij ligt begraven op één van de drie erevelden te weten Chungkai en Kanchanaburi in Thailand of op Thanbyuzayat in Birma. zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Erebegraafplaats_Chungkai . https://nl.wikipedia.org/wiki/Erebegraa ... nchanaburi en https://nl.wikipedia.org/wiki/Erebegraa ... anbyuzayat . Helaas zijn veel graven op deze erebegraafplaatsen anoniem dus dit zal je niet veel verder helpen.
Aan deze spoorlijn werkten naast veel Nederlandse krijgsgevangenen ook veel krijgsgevangenen uit Groot Brittannië en Australië.
De tekst onder het prikkeldraad lijkt mij iets in de Maleise taal. Misschien kan iemand van een Indonesische (Indische) afkomst dit voor je vertalen. Ik kom in ieder geval niet ver met een vertaalmachine.
Begrijp ik het goed. Heeft de huidige Britse eigenaar van dit tabaksdoosje het gekocht van iemand uit Nederland? Toch zonde dat je zo'n stukje familiegeschiedenis wegdoet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie