Hembrug geweer 1918

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Hembrug geweer 1918

Bericht door Aart »

Beste medeverzamelaars,

Vraagje; ik kan een Hembrug geweer kopen uit 1918.

De kolf ziet er licht gebruikt en netjes uit (niet geschuurd) maar er staat geen W-stempel op.

Wat vinden jullie hiervan ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug geweer 1918

Bericht door Erik »

Dat hoeft er ook niet op te staan.
Geweren (het ijzerwerk) zijn tot eerste helft jaren twintig gefabriceerd. Als lades van geweren teveel beschadigd waren werden nieuwe lades gedraaid.
De eerste producties lades waren voorzien van brandstempels met hetzelfde jaartal als het ijzerwerk. Je mag je afvragen of lades, geproduceerd na 1924, nog even regelmatig werden voorzien van stempels.
Ik ken in ieder geval meerdere wapens, origineel, zonder brandstempel.

Als je er belang bij hebt kun je zelf een stempel branden, gereedschap daarvoor koop je bij http://www.hobbyklok.nl Het resultaat wordt wat dikker van lijn, tevens een kenmerk dat iemand er aan heeft zitten sleutelen voor de munten. Ik zou het niet doen; je sleutels aan de historie van het wapen. Beter is het een replica lade te maken. Dat kan, is mij ook gelukt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug geweer 1918

Bericht door Aart »

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie.

Ik hoef niet perse een stempel op de kolf te hebben maar het gaat mij meer om de originaliteit van het wapen; dat zit dus wel goed als ik jou zo hoor.
Het was mij niet bekend tot wanneer er stempels werden gebruikt; vandaar mijn post.
Nogmaals bedankt.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie