M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Aart »

Onlangs heb ik een m1912 wandelsabel gekocht van de zoon van toenmalige eigenaar. De eigenaar was W. (Wiebo) Froentjes geboren in 1909 in Assen. Hij was reserve-officier maar het is niet bekend van wat voor wapen of dienstvak.

De sabel heeft de inscriptie Rudelsheim & Zn Kampen maar er is niet bekend of hij ooit in Kampen was gelegerd of wat voor band er met Kampen was. Misschien heeft hij deze sabel wel 2e hands aangeschaft ?

Ik weet dat er 'officiers lijsten' zijn maar die heb ik niet.

Is er iemand die iets weet of kan vinden over W. Froentjes ?

Vast bedankt.
Bijlagen
M1m1912 wandelsabel - Rudelsheim te Kampen
M1m1912 wandelsabel - Rudelsheim te Kampen
P5100131 klein.jpg
P5100129 klein.jpg
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Erik »

Froentjes, W., was in 1935 Res. Off. in de rang van 1e Luitenant bij de Infanterie onder stamboeknr. 3048. Hij is inderdaad geboren in 1909 en aangesteld in de rang van 2e Luitenant op 1 jan. 1931.
Zijn band met Kampen is, dat daar één van de S.R.O.I.'s was gevestigd (School Reserve Officieren Infanterie)

Ik vermoed dat dit dezelfde W. Froentjes is die na de oorlog als chemicus veel onderzoek heeft gedaan bij Criminologie bij de politie.

Rudelsheim & Zn Kampen was geen maker van sabels, maar een leverancier. Hij kocht ze elders in en voorzag ze van zijn eigen naam. De sabel is meer waarschijnlijk van Solingen. Het betrof een joodse zaak, geliquideerd in de oorlog. Zie ook https://www.joodsmonument.nl/nl/page/13 ... rudelsheim
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Aart »

Erik, je bent weer onovertroffen.

Het verhaal van Rudelsheim kende ik wel en ik wist ook dat hij de sabels inkocht in Duitsland. Ik heb ook al meerdere keren de Stolpersteine voor zijn voormalige winkel

bekeken. Ik heb nu twee M1912 modellen van Rudelsheim met 2 verschillende inscripties. De sabels zijn van Eichhorn en andere kan ik niet goed lezen, dat moet ik nog uitzoeken.

Maar de info over Froentjes is nieuw voor me. Vreemd dat hij nooit verteld heeft aan zijn zoon dat hij (waarschijnlijk) zijn opleiding in Kampen heeft gehad. Hij is idd de Froentjes die jij bedoeld; hij is ook nog hoogleraar in Leiden geweest.

Ik krijg als het goed is ook nog een kopie van een foto van Froentjes in uniform; dat geeft nog meer cachet aan de sabel. Het bijbehorende uniform is helaas niet bewaard gebleven in de familie.

Bedankt voor de moeite.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
stake041
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2016, 03:32

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door stake041 »

Wiebo Froentjes was, zoals zijn naam ook al aangeeft een Groninger.Het Groninger accent was altijd nog enigszins te horen. Inderdaad een chemicus. Directeur van het Gerechtelijk Laboratotium, destijds gevestigd aan de Raamweg te Den Haag. Tevens bijzonder/ buitengewoon hoogleraar Criminologie te Leiden. Zijn hobby was onderzoek naar schilderijvervalsingen. Hij heeft zijn zoon Jaap en mijzelf een avond rondgeleid in dat laboratorium, waar we onder andere een half afgemaakte Frans Hals aantroffen en een vervalste Velasques.
Hij woonde op de Oostduinlaan. Had drie zoons: Jaap, Wiebo en van de middelste ben ik de naam vergeten. Jaap was mijn beste schoolvriendje op het Maelantlyceum. Hij speelde piano, klarinet en sax. Is later naar ik meen bij Elzevier gaan werken als grafisch ontwerper en woont tegenwoordig in Amersfoort. Ik herinner me dat er twee wandelsabels in huis waren, "opgeborgen" in een diepe kast van de zolderkamer aan de voorkant van het huis, waar we wel eens mee rond paradeerden. Reuze stoer.
Pa Froentjes was net zoals zijn vrouw een buitengewoon beminnelijk mens.
Hopelijk is dit nog een aardige bijdrage over deze hooggeleerde 1e luitenant.
Als je Wiebo nog eens spreekt doe hem dan de groeten.
Hans Stakenburg, ook een chemicus en reserve majoor (uiteraard bd ).
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Aart »

Geachte heer Stakenburg, beste Hans,

Hartelijk dank voor deze erg leuke aanvulling.

Ik moet Wiebo binnenkort nog over het één en ander mailen en dan zal ik de groeten overbrengen.

Nogmaals bedankt en met vriendelijk groeten,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Schillie »

Enige tijd geleden heb ik scans van foto' s gekregen die W. Froentjes tijdens zijn opleiding heeft gemaakt en dat was idd toch in Kampen, op de School Reserve Officieren Infanterie. Vandaar dat hij dus zijn m1912 sabel bij kleermaker Rudelsheim heeft aangeschaft. Tijdens zijn opleiding heeft hij ook nog de demonstratie van een Renault tank in Wezep mogen meemaken en ook daarvan heeft hij foto's gemaakt.

Mijn vader en moeder (beiden geb. 1937) kende de kinderen van Rudelsheim wel. Ze woonden er in Kampen ca. 100 meter vandaan maar ze speelden er niet mee want de familie Rudelsheim hoorde bij de gegoede middenstand en mijn ouders waren kinderen van stadsboeren. Verschil moet er zijn.

Hierbij een paar foto's.
Bijlagen
M1.JPG
Vloeddijk kazerne SROI.JPG
De tank.JPG
Luchtdoel mitrailleur.JPG
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Schillie »

excuus voor de ene foto op zijn kant; ik kan hem niet aanpassen.
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Schillie »

Is ook nog na te gaan wanneer Wiebo Froentjes in Kampen op de SROI heeft gezeten?

Er is weer een foto opgedoken van een demonstratie van deze Franse tank en die foto is gedateerd d.d. 20-2-1930. Wellicht dat deze ook in Wezep is gemaakt maar dat staat er niet op. Mijn foto is niet gedateerd maar daar staat dus als bijschrift bij dat het in Wezep was.
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Schillie »

Als hij in 1931 is aangesteld als 2e luit dan heeft hij de opleiding gehad in 1929/1930? Gingen vaandrigs toen ook na de opleiding 1-2 jaar naar de parate troepen en dan zwaaiden ze af als 2e luit?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Erik »

Schillie schreef: 30 mei 2021, 15:47 Als hij in 1931 is aangesteld als 2e luit dan heeft hij de opleiding gehad in 1929/1930? Gingen vaandrigs toen ook na de opleiding 1-2 jaar naar de parate troepen en dan zwaaiden ze af als 2e luit?
Reserve-officieren kwamen in de regel maar heel kort of gewoon niet voor de troep. Beroepsofficieren (K.M.A.) doorliepen wel het gewone carriereplaatje.
Tot 1938 kende het Nederlandse leger geen parate troepen. Je werd opgeleid en dan naar huis gestuurd; einde oefening.
Een goed boek over de Nederlandse Reserve-officier tijdens het parabellum is 'Reserve-kapitein' door Caspar van den Berg. Het gaat over een reserve-kapitein bij de Wielrijders maar behandelt ook het hele reservistenschap.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: M1912 wandelsabel Rudelsheim te Kampen

Bericht door Schillie »

OK Erik, bedankt voor de informatie.
Plaats reactie