48-star Amerikaanse vlag gouden sterren 1945

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
pruttel85
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2016, 14:37

48-star Amerikaanse vlag gouden sterren 1945

Bericht door pruttel85 »

Hallo,

Ik heb een Amerikaanse vlag mogen toevoegen aan mijn WO2 verzameling. De vlag is gestempeld met de datum 1945 aan een kant en met U.S. aan de andere. Echter deze vlag heeft geen witte maar gouden sterren. Ik moest meteen denken aan de zogenoemde "Golden Mother" vlaggen, deze hadden gouden sterren maar deze waren erop gestikt. De sterren op deze vlag zijn er niet op gestikt, maar volledig en aan beide kanten geborduurd.Ik heb ook veel gelezen over mogelijk witte sterren die verkleurd zijn waardoor ze goud lijken. Deze vlag is absoluut niet schoon, maar de sterren zijn echt goud. Dit is goed te zien op een detailfoto. Onder dit bericht heb ik wat foto's toegevoegd ter verduidelijking.

Ik kan verder niets vinden over deze vlag, misshien dat een van jullie mij wijzer kan maken.

met vriendelijke groet, Jeroen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: 48-star Amerikaanse vlag gouden sterren 1945

Bericht door Bas J. »

http://www.crwflags.com/fotw/flags/us-1912g.html

''Based on comments received from inquirers to the FOTW website over the past ten years, and confirmation of their existence by Whitney Smith, flags with gold stars were definitely used for caskets of servicemen who died in action in Europe toward the end of World War II or shortly thereafter - it seems to have been a short lived phenomenon, and that only for bodies returned from southern Germany, as I recall (but that was the American zone). As for the reported use of gold stripes on casket flags, this seems to be a recent development.''

Ziet er naar uit dat deze vlag daar misschien voor was? Als ik zo naar de afmetingen kijk naast de paspop ziet het er wel uit als mogelijkheid.
Plaats reactie