Nederlandse veldjas model 1912

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Nederlandse veldjas model 1912

Bericht door limburgsejager »

Goedemorgen,

Ik ben een tijdje in het bezit van een NL Model1912 jasje.
Na wat zoekwerk op het internet ben ik er achter gekomen dat er vrij weinig info over dit model jasje te vinden is.
Ik vroeg me af waarom dit jasje ook schootzakken heeft aangezien dit blijkbaar niet standaard was.

Wat ik heb kunnen vinden is dit:

Het aanbrengen van schootzakken zie je vooral bij het 1e grijs, het nette pak, waarbij het dragen van uitrusting geen issue was. Bij veel van de officierstenues zal vanwege het type uitrusting de mogelijkheid tot het gebruik van de schootzakken ook te velde aanwezig zijn. De enorme variëteit qua zakken binnen het officierstenue heeft er alles mee te maken dat er geen strikte omschrijving was van de vorm van de zakken met klep. Net zo min als die er was voor de aard en kleur van de grijze wollen (of voor het zomertenue katoenen) stof.

Eigelijk staat hier de reden al uitgebreid omschreven.
Graag hoor ik jullie meningen of dit jasje als nette pak of als (buitenmodel) in het veld gedragen zou zijn.
Tevens zou ik graag willen weten welke uitrusting er dan op gedragen zou zijn.
(Haken voor een koppel zijn overigens aanwezig aan de heup zijde, de bovenste knoop aan de achterzijde is een normale knoop)

Alvast bedankt.
Bijlagen
20161121_131218.jpg
20161121_131149.jpg
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse veldjas model 1912

Bericht door Erik »

Ja hoor, die kon makkelijk in het veld worden gedragen! Officieren waren geen soldaten!
Er hoort een riempje bij waaraan een pistoolholster kon worden gehangen. Of een singel met sabel. Te velde kon de officier wel eens een musette bij zich dragen, het was allemaal weinig omschreven want: een officier hoef je niet te vertellen wat hij bij zich moet hebben! De tijden waren anders!
Gebruikelijk keken de officieren of de oefeningen te velde, onder leiding van de onderofficieren, wel naar het zin gingen. Als het allemaal prima was, gingen ze weer weg. Bakkie doen op een terrasje of zo. Of een fijne kaartleesoefening onder leiding van de kapitein! Of eens babbelen over de beste manier om een aanval op de flanken af te weren. Veel praten, weinig doen.

De Groote oorlog bracht hierin wel wat verandering maar het zou nog zeker een tijd duren voordat de officieren zich ook als gevechtsleider gingen beschouwen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie