Klewang

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Klewang

Bericht door christiaan1989 »

Beste,

Deze klewang staat te koop, zoek er al een tijdje een maar wil een militair model, ik begrijp dat de Zwarte leren schedes de oudere
Modellen zijn, adhv de tekst maak ik op dat het een prive aankoop is? Maker is horater uit solingen als ik het goed begrijp.

Klopt dit?
IMG_0350.JPG
IMG_0349.JPG
IMG_0348.JPG
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Klewang

Bericht door christiaan1989 »

niemand?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Klewang

Bericht door Erik »

christiaan1989 schreef:..., adhv de tekst maak ik op dat het een prive aankoop is? Maker is horater uit solingen als ik het goed begrijp.
Nee, dan lees je verkeerd. De maker is Horster.
Dit is overigens de eerste keer dat ik Horster tegenkom als maker. Gewoonlijk zijn de klewangs tot 1940 van HEMBRUG en tijdens de oorlogsjaren ook wel van MILSCO.

Dit doet mij vermoeden (ik spreek mij voorzichtig uit) dat dit een na-oorlogs exemplaar is. De huidige klewangs worden door (uit mijn hoofd) W&KC Solingen gemaakt. Het zou kunnen zijn (...) dat Horsten na de oorlog ook heeft geproduceerd.
Overigens zijn er twee 'Horster' te vinden. Welke letters staan er? E. & F.?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Klewang

Bericht door christiaan1989 »

Geen ,idee, ik heb alleen dat logo wat op de klewang staat wat ik aan horsten linkte (was een typefout ;) )

Op sabels.net kan ik vinden dat de maker rond 1900 al leverancier gediend heeft. De stempel aan de andere kant maakt dit citaat duidelijk:

Als een officier besloot om een sabel aan te schaffen dan was hij aangewezen op de vele firma's in Nederland die in sabels en uniformen handelden. Dit waren vooral Costumiers en Uniformhandelaren.
Zelf kochten zij de sabels (of onderdelen daarvan) bij de fabrikanten in Solingen. Vervolgens plaatsten zij meestal hun logo in de kling van de sabel en verkochten deze door aan de militairen. Veel van deze firma's bestaan al lang niet meer.
Het logo kan helpen om de sabel nauwkeuriger te dateren.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie