Tas voor de ziekenverpleger / hospitaalsoldaat

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Tas voor de ziekenverpleger / hospitaalsoldaat

Bericht door Brigadier »

Hallo heren,

Ik heb een vraag over de tas van de ziekenverpleger dan wel hospitaalsoldaat voor 1940.
In de ransel op de rug deel 2 staat beschreven dat, ''De tas voor de ziekenverpleger was oorspronkelijk van zwart, later van bruin leder vervaardigd. Hij werd gesloten door middel van een overhangende klep met zijstukken en een riem/rolgesp-sluiting''.

Nu is er via QMS een variant aangeboden waarbij geen zijstukken op de overhangende klep aanwezig zijn. Tevens zit er een rond rode kruis op i.p.v. het beschreven rechthoekige rode kruis. Echter klopt het grotendeels wel op de punten ''riem met breed verschuifbare schouderstuk'', ''binnenzijde twee passanten genaaid voor het opbergen van de inhoudslijst'' en ''een brede passant aan de achterzijde waar eventueel de koppel doorgestoken kon worden''.
a.png
b.png
c.png
d.png
e.png
f.png
g.png
Ik heb tevens een voorbeeld met een variant in het veld gevonden van een hospitaalsoldaat. Wat weten jullie van de variatie binnen tassen, was dit normaal? is het bovenstaande exemplaar van voor 1940?
LOMT00752.jpg
Exemplaar conform ransel op de rug deel 2
07-Hospitaalsoldaten-1931-1932-Utrecht-rechts-is-vader-Jan-Everts.jpg
P.S. ik heb niks op de initialen kunnen vinden in de tas, niet dat dit ook maar iets zegt.
Plaats reactie