Herinneringsspeldje 11RI

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Herinneringsspeldje 11RI

Bericht door asjemenou »

Speld-01.jpg
Speld-02.jpg
Dit herinneringsspeldje is nog steeds in het bezit van een bijna 102-jarige oud gediende van het reserve 11RI (Regiment Infanterie). Tijdens de mobilisatie van 1939-40 was het 11RI gelegerd in Leersum en diende als reserve regiment voor de Grebbelinie.
Na de Duitse inval in 1940 werd het 1e bataljon van het 11RI overgeplaatst naar Rotterdam. Hierdoor was het 11RI aan zowel het oost- als het zuidfront actief.
De 101-jarige oud gediende behoorde tot het 1e bataljon welke naar Rotterdam werd overgeplaatst. Zodoende maakte hij ook het bombardement op de stad mee. De betekenis van het herinneringsspeldje is dan ook duidelijk genoeg.
Hoewel de 101-jarige zich de meidagen van 1940 nog goed kan herinneren weet hij niet precies meer wanneer hij dit herinneringsspeldje heeft gekregen en ook niet van wie.
Een antwoord hierop moet ik hem helaas schuldig blijven. Ik kan er niets over vinden.

Is er iemand die dit herinneringsspeldje herkent en weet wanneer het is uitgegeven en door wie?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Herinneringsspeldje 11RI

Bericht door Bert-Jan »

Wouw nog nooit eerder gezien.

Mijn opa en de vader van mijn buurman zaten beide bij het 3-II-11 R.I.
Heeft hij misschien nog foto's van de mobilisatie die gemaakt zijn in Leersum?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Herinneringsspeldje 11RI

Bericht door asjemenou »

PB gestuurd naar Bert-Jan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie