draagbaar

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
sergeant
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2008, 20:06

draagbaar

Bericht door sergeant »

WP_20170819_16_24_35_Pro.jpg
WP_20170819_16_24_09_Pro.jpg
Gekocht op een rommelmarkt. Maar kan het kloppen dat deze na de oorlog doorgebruikt zijn? Er staat in het hout M.D.1. gedrukt. Klinkt als ministerie van defensie? De riempjes zijn duidelijk bedrukt met 1944 en de bekende pijl.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: draagbaar

Bericht door patrickh »

Toevallig heeft mijn schoonvader er laatst eentje gekocht. Deze zijn doorgebruikt door de Bescherming Bevolking!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: draagbaar

Bericht door Jim »

sergeant schreef: Maar kan het kloppen dat deze na de oorlog doorgebruikt zijn? Er staat in het hout M.D.1. gedrukt. Klinkt als ministerie van defensie?
Deze zijn inderdaad doorgebruikt en niet alleen door defensie, ook BB en bedrijven. Een aantal jaren geleden werkte ik als uitzendkracht bij een bouwbedrijf die al vele jaren een dergelijke brancard in de eerste hulp ruimte had staan. HAD! Ik maakte daar een opmerking over tegen het hoofd hulpverlening. Een paar maanden later toen ik bij het bedrijf weg was kwam een busje van het bedrijf de brancard bij mij afleveren. Ze hadden een modernere lichtgewicht aangeschaft.
En eigenlijk wilde ik hem niet eens hebben. :lol:

Na de oorlog stempelde de Nederlandse defensie al het materiaal MVO (ministerie van Oorlog)in 1959 werd dit defensie. M.D.1 zal mijns inziens iets ander betekenen. Medische dienst? Soms staat ergens in het hout ook de fabrikant ingeslagen. Vaak zijn de metalen pootjes ook van positie verplaats. (naoorlogs gedaan) De oude gaatjes zijn dan opgevuld met hout.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: draagbaar

Bericht door Haplo »

Wij hebben nog steeds 1 in gebruik bij onze scouting groep.
Mooie Britse waarvan de riempjes bagcraft 1943 zijn gestempeld.
Balletje maar even weer opgooien of ze er nou eens vanaf willen.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie