Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Janssen »

Ik heb sinds kort een buitenmodel kepie van een subalterne officier van het 11e Regiment Infanterie in bezit, waarvan op de zweetband in metalen schildjes de initialen 'E W' staan. Ik vroeg mij af waar ik de officierslijsten van 11 R.I na kan trekken zodat ik een match kan vinden met ene heer E. W. Wellicht dat iemand hierbij verder kan helpen? Een bezoek brengen aan het archief is een struikelpunt, ik woon vrij ver de randstad af :wink:
2017-08-21 20.21.23.jpg
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Erik »

De officierslijsten (stamboek) van een regiment natrekken wordt inderdaad archiefwerk. Wat je ook zou kunnen doen is in de ranglijst officieren kijken: infanterie, Tweede luitenants, Eerste luitenants en kapiteins. Ook een hell of a job, maar je kunt het thuis doen doen. En: in de inhoudsopgave hoef je alleen te zoeken op de letter 'W', aangenomen dat dat inderdaad de achternaam is!
Tip: pak een 'late' ranglijst.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Janssen »

Waar zou ik deze ranglijsten kunnen natrekken? Ik heb al een paar keer online gezocht, maar heb tot nu toe alleen ranglijsten kunnen vinden als een verwijzing naar een bepaald archief(stuk), welke je moet reserveren. Zijn er ook nog ranglijsten die gratis/digitaal kunt onderzoeken?
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Johan. »

Misschien Wevers E bij de infanterie

dienstplichtig in het 11e

1e Lt 1Jan 37
2e Lt 1 Jan 33
Geboren 1911

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Janssen »

Nogmaals dank Johan! Ik neem aan dat er niet veel andere E. W. als subalterne officier in 11 R.I gediend hebben. Ik zal eens kijken of ik of ik wat meer te weten kan komen over deze persoon.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Erik »

Janssen schreef:Waar zou ik deze ranglijsten kunnen natrekken?
Ranglijsten zijn dikke boekjes, per jaar verscheen er een.
Janssen schreef:Ik heb al een paar keer online gezocht, maar heb tot nu toe alleen ranglijsten kunnen vinden als een verwijzing naar een bepaald archief(stuk), welke je moet reserveren. Zijn er ook nog ranglijsten die gratis/digitaal kunt onderzoeken?
Nee, naar mijn weten zijn ze niet gedigitaliseerd en on line gezet. De vraag is minimaal en het werk enorm: de boekjes zijn dik en honderden pagina's per jaar. Makkelijker is het om een paar te kopen bij bijvoorbeeld Frank Romijn ('Sunshine' op Marktplaats) en dan van jaren waar je wat aan hebt. Ik heb ze van 1914 en 1919, eentje ergens uit de jaren twintig, eentje beginjaren dertig en eentje uit 1939.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Johan. »

Dit boek uit 1940 ranglijst komt ook van Sunshine af

Mvg Johan
DSC00966.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Oorspronkelijk drager officierskepie 11 R.I achterhalen

Bericht door Erik »

Johan. schreef:Dit boek uit 1940 ranglijst komt ook van Sunshine af
Duur maar betrouwbaar. Gewoon aanschaffen. Hobby mag kosten. Zonder dit soort werkjes ben je toch een beetje gehandicapt. Geldt trouwens ook voor de voorschriften.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie