Onbekend Nederlands jasje

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Onbekend Nederlands jasje

Bericht door Bertus Bunker »

Kan iemand wat meer vertellen over dit jasje ? Rang , welke periode , dienstvak.
Het jasje is niet in mijn bezit maar behoort toe aan een kennis.
Bijlagen
001.JPG
002.JPG
003.JPG
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door Bert-Jan »

zit en nog een etiket in de binnenzak?
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door Bertus Bunker »

Beste Bert-Jan

Aan de binnenzijde zit een kleermakerslabel : burger & militair kleermaker J. de Bont , Arnhem.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door asjemenou »

Mijn vermoeden is dat het een ceremonieel jasje is wat dateert van na de jaren vijftig.
De oorspronkelijke drager heeft blijkbaar kort na de oorlog in Nederlands-Indië gediend en later ook deelgenomen aan de Korea oorlog (NDVN). De ROT's op de mouwen kunnen die van een sergeant zijn. Mijn vermoeden baseer ik op de batons die op de jas zitten.

De batons (onderscheidingen), bovenste rij v.l.n.r;
Ereteken voor Orde en Vrede met 2 gespen-1947. Voor werkelijke militaire dienst in voormalig Nederlands-Indië vanaf 1945.
Kruis voor Recht en Vrijheid met gesp-1951. Voor deelname aan krijgsverrichtingen met de strijdkrachten der Verenigde Naties (Korea 1950-1953).
Onderscheidingsteken voor langdurige trouwe dienst-1825 (ingesteld). Voor vrijwillig dienende militairen beneden de rang van tweede luitenant. Brons is voor 12 jaar.

De batons (onderscheidingen), onderste rij v.l.n.r;
Kruis voor betoonde marsvaardigheid (Vierdaagsekruis)-1909 (ingesteld). Voor betoonde marsvaardigheid overeenkomstig met de vastgestelde normen voor de Vierdaagse afstandsmarsen.
United Nations Service Medal (Korea)-1950. Voor deelname aan krijgsverrichtingen met de strijdkrachten der Verenigde Naties (Korea 1950-1953).
Korean War Service Commemorative Medal (Republic of South Korea)-1954. Voor deelname aan krijgsverrichtingen met de strijdkrachten der Verenigde Naties (Korea 1950-1953).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door Erik »

Ik vind het een vreemd jasje. Het 'ademt' ook niet de Nederlandse uniformstijl.
De batons zijn niet leidend voor het jasje, batons maak je er zo aan vast en bepalen niet het karakter van het jasje. Dat geldt ook een beetje voor de strepen.

Het jasje telt vijf knopen. Voor landmachtuniformen tot 1940 is zeven knopen voorgeschreven. De huidige landmacht-DT (vrij vertaald het 'nette pak') telt er sinds jaar en dag (begin jaren zestig) vier.
Het jasje is gemaakt in twill, wat correct is voor een groot deel van de twintigste eeuw voor BM kleding.
De strepen zijn origineel, ze worden bij mijn weten niet gerepliceerd en de huidige 'vooroorlogse' strepen zoals in gebruik bij de Landmacht voor de ceremoniële drachten, zijn breder. De gele bies is alleen van voor de oorlog bekend op onderscheidingstekens.

Het zou mij niet verbazen als dit jasje een (vooroorlogse) marine-achtergrond heeft en dat de batons van een ander (na-oorlogs) uniform zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door Bertus Bunker »

Het jasje werd op een ander forum toegeschreven als KNIL met mogelijk van iemand uit Bronbeek.
Het jasje komt uit een museum collectie waarvan de eigenaar in 2014 is overleden en waarvan ik een groot deel heb overgenomen.
Het was een museum over grootmoeders tijd met een klein deel over WO II.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekend Nederlands jasje

Bericht door asjemenou »

Het vermoeden had ik ook al wel dat de oorsprong van dit jasje in de richting van Bronbeek of het KNIL moest worden gezocht. De batons op het jasje tonen dit min of meer wel aan. Uiteraard kunnen deze er later op zijn gezet maar de combinatie met de ROT's, knopen en etiket met een Nederlandse naamsvermelding doen toch wel vermoeden dat de samenstelling origineel kan zijn.
Veel oud KNIL militairen hebben bij het NDVN (Nederlands Detachement Verenigde Naties) gediend. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_Oorlog . Dit Detachement werd ook wel het Van Heutsz bataljon genoemd. Dit omdat de Korea vrijwilligers bij dit toen pas opgerichte regiment werden ingedeeld. Het regiment Van Heutsz zet de traditie voort van het KNIL.
Op de eerder vermelde website staat ook een interessant filmpje over het onderscheiden van Korea vrijwilligers. Een leuk detail in dit filmpje zijn de uniformjassen die door hen worden gedragen.
_DSC0002-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie