Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Michiel8
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017, 20:15

Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Michiel8 »

Hallo,
Ik heb een paar spullen waarvan ik me heb laten vertellen dat ze uit de oorlog komen. Kan iemand mij meer vertellen over de voorwerpen?
Alvast bedankt!

gr. Michiel
15146620255121782416212.jpg
1514661992851-2016899890.jpg
1514661968631321370393.jpg
15146619367622087413002.jpg
1514661907417570618966.jpg
1514661875780330985419.jpg
1514661840317-1527700370.jpg
1514661779135552222404.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door earlymb »

Helm is Belgisch en baret is Nederlands, beide na-oorlogs. Hoe is de baretgesp bevestigd?

Het mes is een Amerikaanse M3 met een vroege M8 schede zonder hanger. Is de M3 gemarkeerd? Ik denk dat het een late is, met markering op de stootplaat.
Michiel8
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017, 20:15

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Michiel8 »

earlymb schreef:Helm is Belgisch en baret is Nederlands, beide na-oorlogs. Hoe is de baretgesp bevestigd?

Het mes is een Amerikaanse M3 met een vroege M8 schede zonder hanger. Is de M3 gemarkeerd? Ik denk dat het een late is, met markering op de stootplaat.

Kun je ook iets zeggen over wat voor type en tijdsvak de helm en baret zijn?

De baretgesp zit als volgt bevestigd:
1514719364495-1276408532.jpg
Op de stootplaat staat inderdaad de markering USM3 imperial.

Zijn dergelijke spullen nog interessant voor een verzamelaar?

gr. Michiel
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door patrickh »

Embleem met zelfs 2 splitpennen, normaal heeft deze maar één splitpen kan uit de jaren 60 komen, maar mist een zogenaamd stoffen achtergrondje, derhalve maar rond de €5 waard.

Helm vermoed ik jaren 50, waarde rond de 20 euro.
Michiel8
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017, 20:15

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Michiel8 »

patrickh schreef:Embleem met zelfs 2 splitpennen, normaal heeft deze maar één splitpen kan uit de jaren 60 komen, maar mist een zogenaamd stoffen achtergrondje, derhalve maar rond de €5 waard.

Helm vermoed ik jaren 50, waarde rond de 20 euro.
Heb je ook een idee van het mes en wellicht een adres in de buurt van Eindhoven wie dergelijke spullen opkoopt?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door earlymb »

Waardes voor helm en baret kloppen wel ongeveer.

Het M3 mes met de M8 schede heeft zeker wel waarde, maar je moet zelf even onderzoek doen want ik heb de prijzen niet gevolgd de laatste tijd. Het is van belang of het handvat nog stevig is en of het lemmet geslepen is of niet. Staat er nog een merkteken op de pommel (achterkant handvat)? De markering op de stootplaat is inderdaad een late productie, dat heeft ook invloed op de waarde.

Ik zou zeggen, zet hem gewoon op marktplaats en kijk wat er gebeurd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Embleem met zelfs 2 splitpennen, normaal heeft deze maar één splitpen kan uit de jaren 60 komen, maar mist een zogenaamd stoffen achtergrondje, ...
De afgebeelde splitpennetjes horen bij de epauletemblemen. De baretsplitpen was ook van geelkoper waarbij ik vaak gezien heb dat één van de pootjes aan het eind (laatste centimeter) wat bijgebogen is naar buiten.
Dit embleem is het embleem zoals dat tot eind jaren tachtig is verstrekt. In deze staat (omgebogen) is-ie inderdaad waarschijnlijk minder waard dan de beide splitpennetjes.
De baret met kunstzijden voering is de Rijksverstrekking.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door patrickh »

Idd Erik, jij als beroeps ziet het meteen _/-\o_ Denk dat het mes op MP zeker nog wat kan opleveren!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Idd Erik, jij als beroeps ziet het meteen _/-\o_ Denk dat het mes op MP zeker nog wat kan opleveren!
Ben letterlijk op het Artillerie Schietkamp geboren!
Vechtmes is mooi maar foto's net te incompleet om iets dieper in de materie te gaan. Zou ik zoiets tegenkomen en willen hebben gaat het bij mij niet hoger dan veertig EU. Veilige prijs die je er altijd wel voor kan krijgen. Bovendien mist de gevestriem met drukknop aan de hanger van de schede (evenals de beugel voor de Belt) Daarnaast is het handig als je als verkoper even het type mes vernoemt zoals dat op het lemmet staat. Gaat het hier om de Camillus?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door earlymb »

Erik schreef:Bovendien mist de gevestriem met drukknop aan de hanger van de schede (evenals de beugel voor de Belt) Daarnaast is het handig als je als verkoper even het type mes vernoemt zoals dat op het lemmet staat. Gaat het hier om de Camillus?
Je heb gelijk over het ontbrekende gevestriempje, maar niet over de hanger. Dit is namelijk een vroege M8 schede die dat niet had; deze kwamen pas later bij de M8A1 schede die wel de hanger en ook een langere hanglus hebben. Veel M8 schedes zijn omgebouwd naar M8A1 specificatie door er een hanger in te naaien (ze hebben dan nog steeds de korte lus en 'M8' markering), maar een originele ongemodificeerde M8 is zeldzaam.

Omdat dit een late uitvoering is staat er niets op het lemmet maar op de stootplaat, de maker is Imperial.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Erik »

earlymb schreef:... maar niet over de hanger. Dit is namelijk een vroege M8 schede die dat niet had; deze kwamen pas later bij de M8A1 schede die wel de hanger en ook een langere hanglus hebben. Veel M8 schedes zijn omgebouwd naar M8A1 specificatie door er een hanger in te naaien.
Je hebt gelijk!
Ik twijfelde al tussen Camillus en Imperial.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Michiel8
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017, 20:15

Re: Wat is dit voor helm, bajonet/dolk en barret?

Bericht door Michiel8 »

Bedankt voor jullie informatie! Ik ben er mee geholpen.
Plaats reactie