rang Nederlandse soldaat.

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Goed idee, zullen we voortaan alle foto's maar via PB's doen, Erik? Wordt het forum nog interessanter voor iedereen en drukker bezocht :?
Lijkt mij goed! Meer foto's!
Even zonder gekkigheid: Bas wil gewoon niet plaatsen en ik ben nieuwsgierig. Heb de foto gezien en die nagenoeg gelijk aan de hier geplaatste foto, met dien verstande dat de sterren goud zijn en inderdaad origineel lijken. Rare is dat de kraag blauw gebiesd is, wat dus niet zou moeten kunnen. Ik heb er geen verklaring voor, de instructieplaten van voor de oorlog geven hier geen uitsluitsel voor. Het zou alleen mogelijk moeten zijn bij een kapitein administratie of een kapitein paardenarts; in die gevallen zou de kraag karmozijn moeten zijn gebieds of voorzien van het embleem van paardenarts.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door patrickh »

Erik, als we zo te werk moeten gaan, heeft een forum voor andere mensen helemaal geen meerwaarde meer, snap je dat niet? Als Van Loon geenfoto's wil plaatsen is dat zijn grote recht, we leven in een vrij land, maar ik vindt het vreemd. Alleen al uit jouw uitleg vd foto blijkt het al interessanter zijn dan Van Loon zei over zijn sterretjes.

Nogmaals, als iedereen het op deze manier gaat doen, kunnen we er net zo goed mee kappen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Erik, als we zo te werk moeten gaan, heeft een forum voor andere mensen helemaal geen meerwaarde meer, snap je dat niet? Als Van Loon geenfoto's wil plaatsen is dat zijn grote recht, we leven in een vrij land, maar ik vindt het vreemd.
Ik snap veel, ook dit. Als van Loon niet wil plaatsen maar wel op verzoek toesturen, dan ben ik nieuwsgierig. Het is ook mijn grote recht hem te vragen de foto dan maar op te sturen.
Gelukkig kan ik 'm goed beschrijven (de jas, niet van Loon) Het is een correcte blauwgebiesde jas met goudkleurige (bronzen) sterren van het gangbare kleine model voor velduniformen. Er lijkt niets dat lijkt op naplaatsing of verkleuring door de tijd. Deze vorm komt niet voor op de vrij uitgebreide instructieplaten van voor de oorlog. De kraag is op sterren en biezen na kaal en er zijn geen sporen dat er ooit een embleem heeft gezeten (bij een paardenarts had het namelijk wel gekund)
Voor wat naplaatsing betreft zou ik de binnenzijde van de kraag moeten zien van heel dichtbij. Maar waarom zou iemand de sterren willen wisselen om een resultaat te krijgen wat niet genoemd is in de gangbare literatuur?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Bertus Bunker »

Bertus Bunker schreef:Zijn zilveren steren niet cavalerie en bronzen Infanterie ?
Het is me nog steeds niet duidelijk ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Erik »

Bertus Bunker schreef:
Bertus Bunker schreef:Zijn zilveren steren niet cavalerie en bronzen Infanterie ?
Het is me nog steeds niet duidelijk ?
Sterrenlesje!

Onbereden officieren droegen indertijd (19e eeuw) kragen van het lager geachte metaal: goud. Bereden officieren droegen kragen van het hogergeachte edelmetaal: zilver. Zilver was meer waard in de beleving dan goud (zie ook de rangen in het U.S. Army)

Als je een gouden kraag hebt moet je dus een zilveren ster dragen anders zie je 'm niet. En omgekeerd; beredenen droegen gouden ('bronzen') sterren omdat ze een zilveren kraag hadden!

Die kragen zijn op een gegeven moment verdwenen en de volkomen metaalkleurige kraag is op de veldtenue vervangen door een balkje. Een gouden balkje voor onberedenen (met zilveren sterren) en een zilverkleurig balkje voor de beredenen met gouden sterren.
Paardenartsen worden beschouwd te zijn bereden. Ook de administratie had, tot op de dag van vandaag, witte/zilveren uitmonstering. Dus gouden sterren.

Daarnaast bestaat/bestond de rang van officier-toegevoegd (adjudant, niet zijnde de adjudant-onderofficier) Die functie bestaat nog steeds maar is niet meer aan de rang te herkennen. Toen wel. Een van de sterren was dan afwijkend van de hoofdkleur. Een kapitein-adjudant van de Infanterie droeg dus twee zilveren en 1 gouden ster. Een luitenant-adjundant van om-het-even een gouden en een zilveren ster.

De vier-sterrengeneraal heette toen 'Luitenant-generaal' en was herkenbaar aan vier zilveren sterren (met een goud-geschulpte rand) Zijn naast-onderste rang was de generaal-majoor. Ook vier sterren waarvan echter twee van goud (= minder metaal) Dat waren ook meteen de enige twee generaals die we kenden in het leger en de vier sterren volgen zo de drie sterren van kolonel op. Tegenwoordig is de geschulpte rand langs de kraag vervangen door een U-vormige krans en beginnen de sterren weer bij 1: de brigade-generaal (na de oorlog ingevoerd), de generaal-majoor, de luitenant-generaal en de generaal.

De metaalkleuren komen ook bij de onderofficieren terug met dien verstande dat een bereden onderdeel als de artillerie nog steeds goud draagt, daar zij van oudsher niet bereden was en gekoppeld aan de infanterie. Wel dragen de onderofficieren-artillerie de bereden benamingen: wachtmeester.

Degene die niet meedeed aan de uniformvernieuwing van 1912 en alles bij het oude hield tot op de dag van vandaag, was de Kon. Marechaussee. Witte monstering, voor knopen, rangen en alles. Zwart leerwerk, zwarte jas en donkerblauwe broek. Niet veranderd, hoogstens in snit. Na de oorlog is de KMar gouden sterren gaan dragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Bertus Bunker »

Bedankt voor de duidelijke uitleg. :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:Het is de rang van kapitein. Niet noodzakelijkerwijs infanterie maar vaak wel, het is het grootste wapen.
van Loon schreef:Ik heb een jas van een Kapt. Infanterie met zes bronzen sterren.
Wat zou dat in kunnen houden?
Voor zover ik kan nagaan heeft het NL leger nooit meer dan vier sterren tegelijkertijd gedragen (Generaal)
Bronzen sterren komen niet. Bij hoofdofficieren en opperofficieren is de ster/zijn de sterren van een andere metaalkleur dan de balk. De balk voert de kleur van de kraag in gala (dus: infanterie heeft een gouden kraag dus voor de majoor een goudkleurige ('gele') balk met zilveren ('witte') ster)
Heb je een foto van die jas?

blauwe bies is toch infanterie?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Erik »

Bert-Jan schreef:blauwe bies is toch infanterie?
Waarom denk je dat? Het is niet de bies die het tot infanterie maakt. Rode bies is artillerie terwijl er ook een infanterieregiment een rode bies draagt. Het is de aanwezigheid (of afwezigheid) van emblemen in combinatie met de bieskleur die het tot een bepaald wapen of dienstvak maakt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: rang Nederlandse soldaat.

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:
Bert-Jan schreef:blauwe bies is toch infanterie?
Waarom denk je dat? Het is niet de bies die het tot infanterie maakt. Rode bies is artillerie terwijl er ook een infanterieregiment een rode bies draagt. Het is de aanwezigheid (of afwezigheid) van emblemen in combinatie met de bieskleur die het tot een bepaald wapen of dienstvak maakt.
precies en omdat ik niks op de kraag zag zitten dacht ik aan de rang Kapitein bij de infanterie
Plaats reactie