Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door jelmer04 »

Beste forumleden
Ik heb dit stuk parachute ( zie bijlagen ) al een tijdje in bezit.
Het is een RAF parachute afkomstig van Halifax LL280.
Die neergestort is vlakbij Le Mans.
Ik heb het stuk gekocht bij een nabij wonende boer,
Die heeft het destijds zelf opgeraapt.
Het toestel komt van het Raf 138 SQ.
En is op 8 mei 1944 in een veld naast het huis van de boer neergestort.
Alle bemanningsleden zijn bij de crash omgekomen met daarbij ook een SOE agent.
Ik wil het NIET te koop aanbieden maar alleen een taxatie weten.
Want ik heb het daar voor een prikkie gekocht.
Mvg Jelmer
Bijlagen
1532714000721880866596.jpg
1532713530312365730955.jpg
15327135109551943830512.jpg
15327134607762048550070.jpg
Quansem Ilep ( Always First )
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door johnfrost »

Denk voor de liefhebben en mede vanwege het verhaal wellicht een paar honderd euro waard.
Spannend.. museaal verhaal.. indien kloppend 'meerwaarde' en betekenis.
Alleen vroeg of laat aan iemand overdoen die het stukje parachute met liefde koestert.
Leuke vondst/aanwinst en dank voor het tonen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door Jim »

Ik zou een paar honderd euro wel heel veel vinden. Een hele parachute canopy zonder lijnen zou ik de schatting een paar honderd euro aardig kloppend vinden. Een complete RAF canopy (parachute zonder lijnen,pack,harnass)
Ergens vanaf €250. Een stuk afhankelijk van grote en eventuele markeringen met geschiedenis zal denk ik daaronder zitten. Het zal van een bemanningslid zijn. Geheim agenten sprongen met of gecamoufleerd, zwart.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door jelmer04 »

Ik heb gelezen op francecrashes39-45.fr.
Dat het toestel door een Duitse nachtjager is neergehaald.
Als mijn theorie klopt......
Zou de tail gunner het minste kans op overleven hebben.
De voorkant van het toestel met de piloot,operator etc...
Zat denk ik te ver van de ingang.
Dus dan zou het de parachute van de mid air upper gunner kunnen zijn.
Die persoon is N.Simister.
Mvg Jelmer
Quansem Ilep ( Always First )
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door ammo »

jelmer04 schreef:Ik heb gelezen op francecrashes39-45.fr.
Dat het toestel door een Duitse nachtjager is neergehaald.
Als mijn theorie klopt......
Zou de tail gunner het minste kans op overleven hebben.
De voorkant van het toestel met de piloot,operator etc...
Zat denk ik te ver van de ingang.
Dus dan zou het de parachute van de mid air upper gunner kunnen zijn.
Die persoon is N.Simister.
Mvg Jelmer
De tailgunner had de meeste kans om te overleven, mits de koepel niet beschadigd was, dwz dat het ding nog draaien kon deurtje open en eruit.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door jelmer04 »

Ja dat ligt eraan, ik heb een aantal keer naar dat type achter “koepels” gekeken.
Als de koepel al goed gedraaid was, dan moest de schutter uit zijn benarde positie kruipen.
En dat hoefde de mid air upper gunner niet.
Die sprong er zo uit....
Mvg Jelmer
Quansem Ilep ( Always First )
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door ammo »

jelmer04 schreef:Ja dat ligt eraan, ik heb een aantal keer naar dat type achter “koepels” gekeken.
Als de koepel al goed gedraaid was, dan moest de schutter uit zijn benarde positie kruipen.
En dat hoefde de mid air upper gunner niet.
Die sprong er zo uit....
Mvg Jelmer
En hoe dan ?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door Jim »

Geen van de bemanning heeft het overleeft. Dat betekend dat al hun parachutes in aanmerking komen als mogelijk zijnde terug gevonden. Veel onderdelen en ook een ander stuk parachute hebben te koop gestaan.
op ebay vliegtuigonderdelen en op een militaria verkoop website een restant parachute (zelfde verkoper /s Relics from the front).

Boordschutters en met name staart schutters werden als eerste beschoten door Duitse jagers.
Deze tekst met info komt van ebay waar onderdelen te koop stonden.
RAF Halifax bomber LL280 code NF-0 of 138 Special Operations Executive Squadron which was shot down by night fighter on drop to French resistance on the 7th-8th May 1944.

The plane of 138 Squadron based at RAF Tempsford, Bedfordshire. A Squadron that was assigned to “Special Operations Executive” or SOE as it was known which carried out the delivery of agents, and the retrieval of agents to and from France as well as supply drops to the Resistance or Marquis freedom fighters in occupied Europe. The Halifax for took off from RAF Tempsford bound for France on a supply dropping mission also carrying an SOE agent code named Joe.The Halifax was attacked by the nighterfighter and crashed at Saint-Denis d’Orgues in Sarthe 40km WNW of Le Mans. All the crew and the agent were killed and are buried in Le Mans cemetery which has the graves of the 7 crew with headstones giving their detail. There is an 8th grave marked "An Airman of the 1939 - 1945 war" which has the same date of death which is the agent Joe. The crew were Wing Commander W Mcf Russell DFC, Flight sergeant G.Cable and the rest were all Flight Officers D.Brown, B P.Mcgonagle, J A. Armour, A F Bryce and N. Simister.

De parachutes van de bemanning lag in de buurt waar ze zaten. De staart schutter moest om zijn parachute te pakken, de toegang deurtjes achter zich openen stukje de staart in om zijn parachute te pakken, weer zijn koepel in parachute vasthaken, koepel naar de zijkant draaien. en achterwaarts uit zijn koepel proberen te vallen. De Rug schutter , mid upper gunner moest zich uit zijn koepel laten zakken. Op het opstapje staan zijn zitje omhoog klappen, knie voor knie op het opstapje zakken en dan op de vloer staan. Parachute aanhaken dan proberen naar de exit hatch te komen en door het kleine luik heen te komen.

Mooie video gemaakt in een Halifax en iedere positie. https://www.youtube.com/watch?v=2zypfAVMRJc
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Ponty37
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2019, 12:51
Locatie: Wales

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door Ponty37 »

Dear All

It was a big surprise for me to find this post (via Google) and I hope that it is still open.

My uncle (F/O AF Bryce) was the rear gunner on LL280.

I have read the posts about the parachute and would like to add a couple of points.

The operational records at Tempsford do not show that an agent was on board but I do have documentation from March 1946 which states that the aircraft was carrying an agent. Whether there was an agent on the aircraft or not is something of a mystery as signals were received from the Resistance stating that the drop had been a success.

As to the name of the agent - the name Joe has appeared in the posts. Aircrew at Tempsford never knew the identity of the agents they were carrying and as a result ALL agents (male or female) were referred to as Joe. I have tried without success to identify the name of this agent so that their name can be recorded on the headstone at Le Mans.

Reference has been made to the Mid Upper Gunner (MUG). The Halifax aircraft used by 138 ( SD) Squadron were modified and did not have a Mid Upper turret. The MUG became the dispatcher and was responsible for ensuring that agents and containers left the aircraft safely via the hole in the floor of the aircraft (this hole was created when the Mid Upper turret was removed for the Special Duties Halifax). This is the role that Simister would have carried out.

Finally - may I ask that if you ever wish to dispose of the parachute please note that I would be very interested. There is a museum at Tempsford and I know the organisation responsible for maintaining it. It would be nice to return the parachute to the place where it started its last journey.

Best wishes and congratulations on running a very interesting forum.

Ponty37
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Taxatie stuk RAF parachute van gecrashte Halifax

Bericht door Kugelblitz »

Hi Ponty37,

Thanks for sharing this unbelievable story! The chance that one of the family members of the original crew actually finds this post is next to zero... These personal stories are way more interesting than collecting just the military stuff, the past really comes to life at such occasions.

Cheers, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie