Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Albert
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:02
Locatie: Kampen

Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Albert »

Hallo beste verzamelaars en deskundigen,

Mijn naam is Albert Ballast, ik ben 52 jaar en woonachtig in Kampen. Rond mijn 18e had ik al een tijdje militaria verzameld uit de periode 40-45, maar die hobby was reeds lang geleden ter ziele gegaan. Toch heeft het verzamelvirus mij een paar jaar geleden weer te pakken gekregen en ben ik weer begonnen. Ik wil mijn huidige verzameling beperken tot slechts twee poppen, een volledig aangeklede Duitse Feldwebel van het 412 regiment infanterie, die in de meidagen van 40 via Overijssel ons land is binnengekomen. Deze staat inmiddels, nagenoeg helemaal compleet en alles netjes gedateerd uit de 30er jaren, op onze overloop. Daartegenover wil ik graag een Nederlandse infanterie sergeant zetten uit mei 1940 zoals die in Overijssel heeft of kan hebben rondgelopen.
Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in 't Harde daarvoor mijn eerste aankoop gedaan, een jasje, waar ik wat vragen over heb. Wat direct opvalt is dat het jasje twee extra zakken met kleppen heeft aan de voorkant. Wie kan mij meer vertellen over dit model en het waarom? Natuurlijk heb ik gedacht aan een latere toevoeging, of het terugknutselen van een Duits beute jasje, maar alle gebruikte stof lijkt volledig identiek, zowel de panden, de kraag als de zakkleppen. Ook alle stiksels zijn overeenkomstig. Ik geloof daarom dat dit jasje zo, origineel, in de 30er jaren is gemaakt. Maar waarom en voor wie? Alle informatie die me verder kan helpen is van harte welkom. Alvast bedankt!

PS, de koppelhaken aan de achterzijde zijn er volgens mij uitgehaald en vervangen door gewone knopen, waarvan er nu eentje mist. Of de knopen origineel zijn voor dit jasje durf ik niet te zeggen.

PS 2, het kan wishfull thinking zijn, maar het lijkt er in een bepaalde lichtval op dat er ooit bananenschillen op hebben gezeten.
Bijlagen
20181011_163350.jpg
20181011_163423.jpg
20181011_163559.jpg
20181011_163518.jpg
20181011_163522.jpg
20181011_163617.jpg
20181011_163623.jpg
20181011_163649.jpg
20181011_163703.jpg
20181011_163724.jpg
20181011_163739.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Erik »

Die zakken zijn er zeer waarschijnlijk door een militair kleermaker opgezet.
Toekomstig onderofficieren in opleiding konden er voor kiezen om extra zakken te laten maken aan hun veldtenue groffe stof. Daar bestond geen voorgeschreven model voor. Een mooi voorbeeld stond indertijd in het ISK-museum te Harskamp, waarbij de veldjas groffe stof bijna wel een BM-tje leek te zijn!
Wishful thinking zou moeten kloppen. De aanpassing vond plaats in dezelfde tijd dat er korporaalsstrepen op werden genaaid.
Dus, mijn beste inschatting: militaire aanpassing van het tenue in de tijd dat dit tenue in gebruik was.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Albert
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:02
Locatie: Kampen

Re: Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Albert »

Hallo Erik,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik had ondertussen in een ander topic al woorden van dezelfde strekking gelezen, maar ik dacht dat het daar ging om opgenaaide BM zakken, en niet om alleen deze klepzakken. Helder verhaal verder. Ik ga op zoek naar een paar sergeantsbananenschillen om de jas verder aan te kleden.
Wat denk jij trouwens van de knopen? Origineel voor dit jasje? En enig idee waarom de koppelhaken eruit zouden zijn gehaald?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Erik »

Albert schreef:Hallo Erik,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik had ondertussen in een ander topic al woorden van dezelfde strekking gelezen, maar ik dacht dat het daar ging om opgenaaide BM zakken, en niet om alleen deze klepzakken.
Opgenaaide zakken komen ook veel voor. Het was een beetje (maar dat is gissen) de smaak van de drager of misschien het voorschrift van die betreffende opleiding.
Albert schreef:Ik ga op zoek naar een paar sergeantsbananenschillen.
Je had al een 'zweem' van rangonderscheidingstekens gezien. Zoek die er bij. Breed = korporaal, smal is sergeant. Denk eraan dat je een 'set' neemt; er is verschil in de bies (materiaal) tussen oude strepen (vilten bies) en nieuwe strepen (gevlochten koord)
Albert schreef:Wat denk jij trouwens van de knopen? Origineel voor dit jasje? En enig idee waarom de koppelhaken eruit zouden zijn gehaald?
Knopen lijken me oke. Ze worden, behoudens zeer slechte replica's, ook niet gereproduceerd en jaren vijftig-aanmaak zien er echt anders uit.
Waarom de taillehaken en koppelknopen zijn verwijderd weet ik ook niet. Het kan zijn dat de drager ze zelf heeft verwijderd omdat-ie ze lastig en niet nodig vond. Op de rug hoeven alleen twee knopen te zitten; dat hoeven niet persé koppelknopen te zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Albert
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:02
Locatie: Kampen

Re: Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Albert »

Hallo Erik,

Nogmaals dank voor je uitgebreide hulp en beschrijving. De taillehaken zitten trouwens nog wel keurig in het jasje, en ik heb online ook een paar originele koppelknopen gevonden die er ooit in gezeten zullen hebben. Ik heb overigens nog veel meer vragen over het aankleden van 'mijn' sergeant, en dan met name over de uitrustingsstukken om hem verder compleet te maken. Kan ik daarover hier de vragen stellen of heb je dat liever in een privé bericht?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse soldatenjas grove stof pre 1940

Bericht door Erik »

Stel maar in een privébericht, dat gaat wat sneller en je kunt je bevindingen altijd, ter informatie voor anderen, op het forum zetten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie