Verzet

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Verzet

Bericht door Jorn. »

Wilt iemand vertellen of deze echt uit de oorlog zijn en wat de waarde is?
Bijlagen
D883FC3F-3B24-4ED9-8BA2-E10B7CECD450.png
3F057D60-0FC9-4754-B042-2FDB629E8080.png
3CF63127-0B7E-400C-8629-29BC7115953E.png
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Wil iemand reageren
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Verzet

Bericht door laurens jan »

Jawel, heb het nog nooit geien. Geen idee of het origineel is en de waarde ligt rond wat de gek er voor over heeft!
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Daar heb ik niks aan maar toch bedankt voor de moeite
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Iemand anders en ik heb deze ook gezien
Bijlagen
0A3C7101-CE46-4BDA-933C-D6EE66BA365A.png
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzet

Bericht door Erik »

Moeilijk Jorn.
Ik weet dat een paar geschiedenisuitbeelders dit soort vlugschriftjes ook maakt ten behoeve van de uitbeelding. Maar dan op off-white 80 grams papier, daar kun je het aan herkennen.
Papier is altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto. Je moet het letterlijk in handen hebben om de dikte/dunte en structuur van het papier te 'beleven'. En zelfs dan nog kun je alleen maar zeggen of het voorwerp wel of niet gemaakt is van het papier dat toen voorhanden was.

Iemand zei al: wat de gek er voor geeft. Ik ben bang dat het niet veel verder komt dan dat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

2 vellen met bonnen van de 11e en 12e periode 1944.
1 october -25 november.
2 velletjes textiel kaarten.
1 bon voor werk kleding
1 bon voor 1 paar kinderschoenen (maat 27 tm 35)
2x inschrijving bewijs (geen idee waarvan)
Alles in zeer nette staat.
Alleen 1 bon van textiel zit een diepe vouw in.

En hoeveel is dit dan waard kan altijd de foto’s laten zien
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzet

Bericht door Erik »

Dit had je toch al geplaatst? Daarnaast, dit is een ander onderwerp!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Ja sorry dit het ik eerder geplaatst sorry daarvoor
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Weet iemand anders er wel wat over?
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

???
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzet

Bericht door Kugelblitz »

Beste Jorn,

Ik denk dat je nu langzaam aan eens moet proberen te stoppen met deze geforceerde en obsessieve manier van vragen stellen. Ik weet het, je bent jong, je bent enthousiast en je wilt alles het liefste nu direct, maar zo werkt de wereld niet en dit forum dus ook niet.
Tot nu toe heeft een aantal leden je vrij geduldig (en snel!) geholpen, maar ik denk dat dat niet heel lang meer gaat duren op deze manier. Zorg dat je gewoon een beetje geduld hebt en doe zelf ook wat moeite. Niet iedereen heeft de tijd de hele dag website's en fora af te struinen, de meesten hier zijn volwassen en werken of hebben een gezin etc.

Ik bedoel het niet onvriendelijk, maar zie het als een goede raad. Mensen gaan het irritant vinden als iemand dag in dag uit op een hele dwingende manier vraagt: 'Wat is dit?', 'Hoeveel is het waard?', 'Kan iemand nu direct reageren?'

Als je echt serieus wilt gaan verzamelen moet je gewoon de tijd nemen om dingen zelf uit te zoeken, of op z'n minst geduld hebben tot je antwoord krijgt op je vragen. Niet alles kopen wat los en vast zit, maar gewoon even rustig nadenken. Als iets wordt verkocht kom je het vast wel weer een keer tegen, de meeste WOII militaria is namelijk totaal niet zeldzaam, zelfs stukken van meerdere duizenden euro's. Het is vooral vaak een kwestie van geld en kennis.

We zijn allemaal jong geweest en de meesten zullen zich vast wel in je herkennen, maar op deze manier gaan mensen zich vroeg of laat aan je irriteren. Heb geduld, je hebt nog een heel leven voor je. :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Ja heel erg sorry en bedankt voor deze raad
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzet

Bericht door Kugelblitz »

Jorn. schreef:Ja heel erg sorry en bedankt voor deze raad
Excuses zijn niet nodig, maar probeer gewoon wat minder dwingend te zijn. Je kunt best af en toe eens wat plaatsen om te laten beoordelen door andere leden, maar dan zonder tijdsdruk. We snappen allemaal dat je snel een bod moet uitbrengen op Marktplaats en dat je daarom snel een waarde-indicatie wilt krijgen + wilt weten of iets origineel is, maar als iedereen dat hier zou doen dan wordt het een grote chaos en is het verkeer ook heel eenzijdig. Jij wilt iets van de leden, maar wat krijgen de leden ervoor terug? Het forum is in eerste instantie niet een vraagbaak, maar een platform waarop gepraat/gediscussieerd kan worden over dingen.

Een vraag stellen heeft vooral zin als je er een goed en uitgebreid antwoord op krijgt waardoor je diezelfde vraag in het vervolg niet meer hoeft te stellen; kennis opdoen dus. Door alleen een prijs- + originaliteits-indicatie te vragen steek je helemaal niets op. Misschien kun je daardoor wel dat ene item snel kopen voor een leuk bedrag, maar als je het nog een keer zou moeten kopen zou je nog steeds geen idee hebben of het wel of niet origineel is en wat een faire prijs is.

Kijk ook eens op Nederlandse website's zoals http://www.hiscoll.com, http://www.militariaplaza.nl, http://www.tarnmilitaria.com en http://www.imcsmilitaria.com. Hier vind je duizenden items (veel Duits, maar zeker ook geallieerd en wat Nederlands) tegen handelaarsprijzen. Dit zijn dus de prijzen die je 'gemiddeld' bij een handelaar betaalt. De eigenaars van deze webshops moeten ervan leven en hebben ook een inkoopprijs, moeten hun website onderhouden etc. Je bent daar dus vaak wat duurder uit dan op Marktplaats of op een beurs. Voordeel van zo'n webshop is dat alles netjes voor je is gefotografeerd, dat je vanuit je luie stoel kunt bestellen en dat (althans bij deze 4 meestal het geval!) de spullen origineel zijn en je een soort van garantie krijgt.
Ook een handelaar hoeft niet per se veel te kosten, dat hangt er maar net vanaf wat je zoekt... Meer betalen voor een item dan een handelaar ervoor vraagt lijkt me in ieder geval nooit goed, want zij zitten al rond de maximale marktwaarde.

Ik heb over de jaren zeker 75% van mijn militaria via handelaars gekocht en met sommige bouw je ook een band op. Dan is er soms ook weleens wat met de prijs te doen, maar die 'vriendschap' moet natuurlijk van twee kanten komen. Ik weet niet hoe vaak ik ook weleens dingen voor een zachte prijs heb ingeruild... Maar goed, uiteindelijk is geld denk ik ook niet het belangrijkste, je moet het vooral leuk en interessant vinden om te verzamelen. Als je later wat meer te besteden hebt kijk je echt niet meer met een slecht gevoel terug op een van je eerste aankopen waarvoor je, achteraf gezien, misschien iets te veel hebt betaald; boeiend... :h

Probeer jezelf gewoon een beetje te verdiepen in de hobby, koop gewoon eens wat kleine spulletjes die je mooi vindt en ervaar of het je echt plezier brengt. Het verlangen naar iets kan soms heel groot zijn, maar brengt het je ook echt langdurige voldoening of wil je bij wijze van spreken de volgende dag alweer iets anders? Meer en duur kan altijd nog, maar is helemaal niet nodig.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Verzet

Bericht door Jorn. »

Ja oke snap ik en bedankt voor die websites trouwens ik koop allen dingen waar ik een goed gevoel bij heb ik kan ondertussen wel inschatten wat iets volgens mij waard(meestal dan) en dan is er ook Nog een verschill met wat ik wil betalen maar niet goed of het origineel is dat vindt ik nog heel lastig en informatie over iets vinden lukt me vaak ook( alleen kost soms heel veel tijd) daarom vraag ik het hier en ik weet dat ik soms te snel iets wil en denk ik later dat had ik beter niet kunnen zeggen
Maar ja jullie snappen me hopelijk wel
Want ik kijk de laatste tijd veel op marktplaats maar dan weet ik niet of het echt is of niet want als je het in een winkel koopt zie je wat voor winkel het is en van wat voor soort iemand en dan kan je beter in schatten of het echt is of niet en dat is via internet heel lastig :(
Als ik thuis ben stuur ik anders wel wat foto’s van wat ik allemaal heb want het is niet allemaal ww2 want zoals ik zij ik koop op gevoel van een 13 jarige(bijna 14) want koop uit alle tijd vakken dingen waar ik een goed gevoel bij heb maar ik weet zo ie zo al meer dan de meeste bij elkaar van mijn leeftijd maar nog lang niet genoeg :)
Plaats reactie