Kranten

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Kranten

Bericht door Jorn. »

Waarde? +plus uitleg
Uit 1939 tot 1945
Zo ongeveer honderd
Bijlagen
1542A09D-C349-4FD2-8239-D9D42F02AB58.jpeg
7307D23F-3095-400B-AC5B-96914D022F34.png
B23F41C0-B239-435F-8F3C-A3294A8253E0.png
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Krantn

Bericht door Jorn. »

??
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Krantn

Bericht door Jorn. »

Wil iemand alsjeblieft reageren?
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Krantn

Bericht door svdwal »

Beste Jorn,

Waarde niet heel veel, beetje afhankelijk van de inhoud.
Bijzondere data, foto's en nieuwsberichten kunnen oplopen tot 10 euro of iets meer per stuk.
Reguliere kranten hooguit 2 euro per stuk.

Voor bovenstaande geldt dat de kranten dan in een goede staat/conditie moeten zijn anders zakt de prijs al heel snel.

Een dergelijke collectie als hierboven heb ik nog nooit meer dan 30 euro voor betaald, de kranten zijn in zijn geheel niet meer in al te beste conditie.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Krantn

Bericht door Jorn. »

Dus als 30 is de max voor dit?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Krantn

Bericht door Erik »

Jorn. schreef:Dus als 30 is de max voor dit?
Jorn, lees even goed wat Svdwal schrijft. Hij heeft voor een dergelijke collectie nooit meer betaald dan 30 EU maar zegt ook dat de inhoud van de kranten en de staat waarin ze zich bevinden de prijs kunnen beïnvloeden! Maar dat kun jij alleen beoordelen!
Zoek de kranten eerst eens na op opmerkelijk nieuws. Wa's da?
- aankondigingen van maatregelen die door de Duitsers werden genomen en van invloed waren op het dagelijks leven;
- gebeurtenissen die nu nog steeds belangrijk worden gevonden.

Kijk ook even naar waar die gebeurtenissen plaatsvonden. Een krant met daarin de maatregel tegen het dorp Putten op 4 oktober 1944 is in Putten zelf veel meer waard dan dezelfde krant in Amsterdam (waar de razzia en afvoer van mannen in Putten minder in de belangstelling staat)
En als je geïnteresseerd bent in het dagelijkse leven zijn kranten en tijdschriften hun waarde meer dan waard! Advertenties over kleding, zeep, tabak, prijzen er bij; het geeft je een schat aan informatie over het dagelijks leven! Maar ook hier: het is maar waar je belangstelling ligt!

Kies wijs!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Krantn

Bericht door jelmer04 »

Jorn. schreef:Waarde? +plus uitleg
Uit 1939 tot 1945
Zo ongeveer honderd
Jorn probeer A.U.B eerst even zelf onderzoek te doen.
Dan kun je daarna over kleinere dingen vragen gaan stellen.
Ik vindt dit persoonlijk best wel irritant worden, dat je al die vragen gaat stellen over de waarde zonder zelf wat geresearcht* te hebben........
Groet
Quansem Ilep ( Always First )
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Krantn

Bericht door laurens jan »

jelmer04 schreef:
Jorn. schreef:Waarde? +plus uitleg
Uit 1939 tot 1945
Zo ongeveer honderd
Jorn probeer A.U.B eerst even zelf onderzoek te doen.
Dan kun je daarna over kleinere dingen vragen gaan stellen.
Ik vindt dit persoonlijk best wel irritant worden, dat je al die vragen gaat stellen over de waarde zonder zelf wat geresearcht* te hebben........
Groet

Sluit me hier volledig bij aan! Vragen stellen is nooit fout of verkeerd maar voor de mensen die beantwoorden is het fijn om de vrager een punt te zien bereiken waarop er initiatief wordt getoond en er iets wordt ondernomen met de eerdere antwoorden en feedback die de vrager gekregen heeft.
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Krantn

Bericht door Jorn. »

Oke ik begrijp jullie volledig en sorry hier voor
Ik heb trouwens wel bij de eerdere tips gekeken die ik van jullie heb gekregen maar het was meer dat ik ban was omdat het andere kranten waren enzo het is dus meer dat ik deze vragen stel uit banigheid(sorry weet niet hoe ik dat schrijf) en ik probeer zelf dingen te zoeken maar vind ik lastig vandaar mijn vragen
Maar nogmaals sorry is nooit mijn bedoel geweest jullie te irriteren of iets dergelijks dus hierbij zeg ik nog maals sorry
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Krantn

Bericht door jelmer04 »

Je hoeft niet sorry te zeggen, maar het gaat er eigenlijk vooral om dat wij alles moeten voorkauwen.
Terwijl jij de research eigenlijk al had moeten beginnen zonder ons.
Groet
Quansem Ilep ( Always First )
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Kranten

Bericht door Jorn. »

Ja oke maar dat komt denk ik omdat ik zo iets heb van even snel hier mijn vraag neer zetten zij weten het vast wel( is ook zo) ter wel ik een paar maanden geleden deed ik nog veel mooite voor informatie en dat moet ik er weer in zien te krijgen en als ik niks vindt dan hier plaatsten pas
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kranten

Bericht door Erik »

Lees de tips goed; ze helpen je bij vooronderzoek. Als je er dan niet uitkomt (of je wilt iets zeker weten) dan kom je even op het forum om te 'checken'!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kranten

Bericht door Kugelblitz »

Jorn. schreef:Ja oke maar dat komt denk ik omdat ik zo iets heb van even snel hier mijn vraag neer zetten zij weten het vast wel( is ook zo) ter wel ik een paar maanden geleden deed ik nog veel mooite voor informatie en dat moet ik er weer in zien te krijgen en als ik niks vindt dan hier plaatsten pas
Juist, wat Erik zegt! Maar, je geeft zelf ook de reden al aan: Even snel hier iets plaatsen, ze weten het vast wel en dat bespaart mij een hoop tijd en gedoe. Klopt, maar na een tijdje hebben mensen daar over het algemeen geen zin meer in. Degenen die jou de antwoorden geven hebben namelijk ook vele jaren lang zelf research gedaan en kennis vergaard, waardoor ze jou nu zo goed kunnen helpen. Dat kun jij ook worden, maar dan moet je wel bereid zij om zelfstandig onderzoek te doen.

Maak bijvoorbeeld een Word-document aan over papieren-items zoals voedselbonnen of kranten en zet daar de tips in die je tot nu toe allemaal al hebt gekregen. Ga eens op andere fora kijken, houd zelf Marktplaats en handelaars in de gaten en kijk wat daar voor prijzen worden gevraagd en betaald. Zet er foto's van voorbeelden bij. Dan kun je zelf een soort klein naslagwerk bouwen. Als je zelf een paar kantjes A4 hebt volgetypt over kranten en voedselbonnen dan heb je die informatie ook grotendeels in je hoofd zitten en weet je de komende jaren genoeg om dat soort items met een goed gevoel te kunnen kopen.

Nogmaals: sorry zeggen is niet nodig, maar actie wel. Doe wat met de tips, je geeft zelf al aan dat je weet hoe je zelf dingen kunt opzoeken: doe dat! :) Sorry zeggen en het daarna toch weer doen is niet echt zinvol.
Iedereen heeft hier het beste met je voor, maar er komt een punt dat mensen geen zin meer hebben om je te helpen als ze het gevoel krijgen dat je zelf helemaal niets doet. Dat punt is denk ik nu gekomen dus laat zien dat je er wél zelf tijd en energie in wilt steken.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Kranten

Bericht door RvL »

Iedereen is jong geweest en iedereen maakt fouten. Kies een onderwerp wat je echt interessant vindt, verdiep je in de materie en wees vooral kritisch.

Verkopers hebben het zogenaamd het beste met je voor maar zullen toch gebruiken maken van het feit dat je het nu wilt hebben (dus meer zal betalen) en dat je van items de originaliteit niet kan bepalen. Blijf dus vooral zaken posten op fora en laat je niet uit het veld slaan als je een keer een miskoop doet, dat heeft iedereen al wel eens gedaan.

Ik weet niet uit welke omgeving je komt maar probeer contact te leggen met lokale verzamelaars. Iedere verzamelaar vindt het leuk om zijn verzameling en kennis te delen met anderen. Ga met ze mee naar beurzen en zo kom je weer in contact met andere verzamelaars.

Rick.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Kranten

Bericht door svdwal »

Kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande collega verzamelaars.
Een boek is meer waard dan een voorwerp, doe kennis op en praat met verzamelaars.
Hou dingen in handen en bestudeer ze, wat zijn de kenmerken etc.

En laat je niet gek maken door de zeldzaamheid van voorwerpen, er zijn weinig zaken echt zeldzaam hooguit lastiger te vinden. Kranten en papieren zijn niet zeldzaam, op de bekende uitzonderingen na natuurlijk :-)

En bepaal wat je wilt verzamelen, je kunt tenslotte niet alles verzamelen :-)

Waar woon je, er is vast wel iemand in de buurt die je wat zaken kan laten zien.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Plaats reactie