M95 schoonmaak set inhoud?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: M95 schoonmaak set inhoud?

Bericht door koen »

En toch betwijfel ik het lee enfield verhaal.

Heeft dezr niet maar 1 messing kantje? is hier niet het koortje geheel doorgestoken?

Bij deze zit aan twee kanten een messing punt, met een hapje voor het koord, borstel past perfect.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M95 schoonmaak set inhoud?

Bericht door Erik »

Ik ben ook niet overtuigd. Volgens mij hadden wij bij het wiskoord van de FAL gewoon de Lee Enfield wiskopjes die met een knoopje aan het koordje zaten.
Dit koordje zit in het messing knopje gewurgd. Dit samen met het controlestempel maakt het tot iets anders dan Lee Enfield. Ben bezig het uit te zoeken.
Gotische B met kroon is in ieder geval Leon Brossois, gewone B met kroon zijn jongere broer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: M95 schoonmaak set inhoud?

Bericht door koen »

Alvast mijn dank voor alle reacties en het uitzoek werk!
Standhouden
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2019, 00:19
Contacteer:

Re: M95 schoonmaak set inhoud?

Bericht door Standhouden »

Invetkoord karabijn NO.1 O.m.

Voor de veiligheid en juiste werking van het geweer of karabijn was het noodzakelijk om ook het inwendig van de loop goed te onderhouden door deze in te vetten. Dit invetten van de loop gebeurde bij alle geweren en karabijnen met de invetstok (of in het veld met twee op elkaar geschroefde ontlaadstokken) waarop de loopborstel werd geschroefd. De enige uitzondering hierop was karabijn N0.1 O.M. (oud model) dat werd ingevet doormiddel van een invetkoord.

Die van mij heeft een gekroonde C en een gekroonde I
Plaats reactie