Britse (?) armbanden

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
ww2instc
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2019, 12:45

Britse (?) armbanden

Bericht door ww2instc »

Beste


Wie kan me zeggen of onderstaande armbanden authentiek zijn en hun eventuele waarde?
Ik veronderstel dat ze Brits zijn?


MVG
Bijlagen
D76C6E50-293E-4593-A9CA-46DFE9054018.jpeg
816B6EF6-4D9E-491F-A33D-740A517462BC.jpeg
413CE095-70A3-40D1-8F24-4737523B602C.jpeg
8A6D438D-D934-4C51-9419-0E97E056F754.jpeg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse (?) armbanden

Bericht door Jim »

Inderdaad Brits. Worden ook repro gemaakt. De MP armband heeft zover ik het kan zien Newey drukknopen. Newey is een Brits merk. Ziet er identiek ut als degene die ik heb en zover ik weet authentiek is.

Vele authentieke Britse armbanden hebben newey drukknopen. Echter newey heeft nog jaren na de oorlog geproduceerd (overgenomen door de Duitse firma Prym!) en ongebruikte drukknopen zijn nog te vinden. Ik zelf heb ook een repro Royal Signals armband met newey drukknopen.

Ik heb 2 RAMC armbanden waarvan 1 met newey drukknopen en 1 met witte gewone knopen. Beiden hebben een ronde stempel met de tekst army medical service. De wo2 militaire versies heb ik ook gezien met een kleiner kruis. Een versie met een rood embleem op een rond wit stuk stof op een witte armband en op een khaki armband. kleinere kruizen en rond embleem op khaki wordt gezegd latere oorlogsversies.

De getoonde versie ken ik niet maar er zullen vele fabrikanten zijn geweest en ook door civiel /para militaire organisaties gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse (?) armbanden

Bericht door Erik »

Overigens, wat Jim even snel tussen de regels (terecht!) vermeld, is dat de armband van het Rode Kruis conform de Gen. Conventies gestempeld dient te zijn door de Medische Dienst van de gebruikende strijdmacht! Of dat ook voor de civiele armbanden geldt durf ik niet te zeggen...

Article 40 : Identification of medical and religious personnel

(1) The personnel designated in Article 24 and in Articles 26 and 27 shall wear, affixed to the left arm, a water-resistant armlet bearing the distinctive emblem, issued and stamped by the military authority.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Britse (?) armbanden

Bericht door patrickh »

Kijk eens, dat wist ik weer niet, weer wat geleerd betreffende rode kruis armbanden!
Plaats reactie