Karabijnriem Wielrijders?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Albert
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:02
Locatie: Kampen

Karabijnriem Wielrijders?

Bericht door Albert »

Beste forumleden,

Ik heb onlangs op Marktplaats een karabijnriem gekocht die qua model veel weg heeft van een Nederlandse Wielrijders karabijnriem, maar op een aantal punten afwijkt. Ik ben benieuwd of iemand me kan vertellen waar ik hier precies mee te maken heb. Ik hoor jullie ideeën graag.
De grijsgroene singelband is relatief smal, zo'n 65 mm, en is dubbel gestikt. Tussen beide stroken voel je dat er een riem binnen in zit. Schuifgesp ontbreekt en de beide 'knopen' zijn volgens mij van aluminium, dus sowieso niet correct. Wie weet hier meer van?

Met vriendelijke groet,

Albert
20200328_171239.jpg
20200328_171254.jpg
20200328_171259.jpg
20200328_171326.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Karabijnriem Wielrijders?

Bericht door Erik »

De groene is het oude model karabijnriem voor beredenen (v.a. 1926) Kwam ook in grijs voor. De dubbelknopen zouden idealiter van messing moeten zijn maar waarom zouden aluminium exemplaren niet kunnen?
De artillerie had deze riem met een bandbreedte van 58 mm, de latere dubbele riem voor de wielrijders was met 87 mm breedte aanmerkelijk breder.
Vóór 1933 waren de dubbelknopen, afhankelijk van het onderdeel trouwens, van zwartgebrand metaal of apalca.
De dubbelriem werd Karabijnriem Wielrijders genoemd. Hij is later vervangen door een eenvoudiger model met slechts 1 singel van 49 cm. Deze werd karabijnriem N.M. genoemd.

Ik verwacht dat jouw groene dubbelsingelriem een artillerieriem is.
De blauwe is een karabijnriem voor de karabijnpolitie.

De riemen staan genoemd in Talens 'Met de ransel op de rug' deel 1. Blz. 223/224.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 28 mar 2020, 19:12 door Erik

Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Karabijnriem Wielrijders?

Bericht door Schillie »

Deze heb ik jaren geleden verkocht (voor een belachelijk hoog bedrag) aan een verzamelaar als een karabijn riem voor de wielrijders. Is van donkergroene stof met bruin leer. Ik zal kijken of ik nog een betere foto heb.
Bijlagen
PICT0003.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Karabijnriem Wielrijders?

Bericht door Erik »

Ja, ik ken ze. Ze zijn on!waar!schijn!lijk! duur! Maar die op jouw foto, dat is inderdaad de veelgezochte twee-delige wielrijders-karabijnriem! Enkelvoudig singel, lange stuk 48 cm, korte stuk 24 cm. Breedte nagenoeg 9 cm.
Verkocht aan iemand uit Dordrecht?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Karabijnriem Wielrijders?

Bericht door Schillie »

Geen idee meer aan wie. Ik meen dat ik er tussen de 600 en 700 euro voor heb gekregen. En hou je vast, ik kwam hem tegen in een doos riempjes, baretten en munitietasjes die ik nog weer jaren eerder had gekregen van een collega van mijn pa.
Plaats reactie