Hallo,
Ik heb deze twee helmen, en ik zou graag willen horen wat jullie ervan denken.
De zwarte is volgens mij een m27 model? Is dit een naoorlogse helm gebruikt door bijvoorbeeld de politie of de PTT?
De appelgroene is volgens mij ook een Nederlandse m27? Onder de laag appelgroene verf zitten plekjes die lijken op de originele donker groene verf. De helm heeft een zwarte binnenkant, en restanten van waar een binnenwerk heeft gezeten.
Alvast bedankt!
Nederlandse helmen
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 49 keer
Re: Nederlandse helmen
Niet echt onbekende militaria!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 05 jul 2020, 14:35 door Erik
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 77 keer
- Ontvangen: 48 keer
De tweede helm lijkt me een overgeverfde civiele helm die ook aan de buitenzijde zwart is geweest.
Alle 2 civiel model, zgn M38 knil model. Ook tijdens de bezetting nog tot in 1942 geproduceert. Nog lang na 1945 doorgebruikt bij Brandweer,Politie, BB, Bedrijfshulpverlening etc etc.
Dus geen M27.....
Dus geen M27.....
Ik had begrepen dat de KNIL helmen geen gleuf aan de achterkant hadden. Of wordt de helmschaal van dat model een "knil" model genoemd? Is het de maatvoering?
Solenoid schreef:Ik had begrepen dat de KNIL helmen geen gleuf aan de achterkant hadden. Of wordt de helmschaal van dat model een "knil" model genoemd? Is het de maatvoering?
Model wordt in de volksmond knil model genoemd.