Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb een Nederlandse M34 helm gevonden die zwart overgeverfd is.
Helaas ben ik niet bekend met Nederlandse militaria. Wat was de reden dat deze zwart geverfd zijn? En is het tijdens wo-2 gebeurd of na oorlogs?
Volgens mij is de helm een M27 helm. Om dit goed te kunnen beoordelen zou ik een foto van de zijkant moeten zien. Het binnenwerk en de kinriem zijn overigens origineel. Is de binnenhelm nog voorzien van de drie oranjekleurige vilten tongen?
De helm zal oorspronkelijk groen zijn geweest maar is later zwart overgeschilderd. Veel Nederlandse legerhelmen kwamen na de capitulatie van het Nederlandse leger in mei 1940 bij luchtbeschermings- of overige hulpdiensten terecht. Ze werden veelal zwart overgeschilderd. Het koperen helmplaatje werd hierbij niet altijd verwijderd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ik zal vanavond nog wat fotos maken. de 3 vilt tongen zijn eruit gehaald. Ben benieuwd of er een manier is om de zwarte verflaag correct te verwijderen. Of hem zo te laten.