U.S. M3 R.C. CO mes

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
JeroenH83
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2020, 13:55

U.S. M3 R.C. CO mes

Bericht door JeroenH83 »

hallo, bij het opruimen van een schuur in de familie kwamen we dit mes tegen. Kan iemand hier meer over vertellen, en heeft het waarde? Op internet al wel iets over kunnen vinden maar ben benieuwd of er iemand meer van weet.
Bijlagen
IMAG1601.jpg
IMAG1600.jpg
IMAG1599.jpg
Verplaatst van Verificatie & taxatie (as) naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 30 dec 2020, 10:23 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: U.S. M3 R.C. CO mes

Bericht door Erik »

Heb het hier maar even neergezet!
Het betreft het Amerikaanse vechtmes M3, ontworpen en halverwege de oorlog uitgegeven aan de troep. De stempel geeft het model aan en degene die het wapen heeft gemaakt: Robeson Cutlery Company (die er 36,575 heeft gemaakt)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: U.S. M3 R.C. CO mes

Bericht door Jim »

Voor de M3 messen verzamelaar is deze een die ze laten kwijlen. Dit is een 1e model versie. (de fabrikant , datum en mes model ) in het lemmet. Men is daarmee op een een gegeven moment mee gestopt omdat het lemmet verzwakt wordt door zoveel letters met geweld in te stampen.
Eerste modellen zijn hoe dan ook al gewilder. Deze fabrikant staat op no 2 van het minst geproduceerde messen. of te wel zeldzamer.
kortom 1e model en ook minder geproduceerd. Boker heeft het minst vervaardigd.

Niet in mint staat. Maar nog best mooi. Ik zou hem graag willen overkopen maar ik vrees dat mijn vrouw me zou kelen s'nachts, met dat mes, als ik een 3 cijfers voor de komma bedrag zou betalen.

Mint staat en compleet met schede hebben we het over 4 cijfers voor de komma.

Geen idee hoe gek hier in NL de m3 verzamelaars zijn. Ik zou eerder rond de 500 schatten als rond de 300.
Maar mogelijk pas met een bijpassende M8 schede. Maar voor €100 neem ik hem zo van je over. Sluiten we dit topic jij leuk zakcentje ik een paar dagen in de logeer kamer barricaderen maar wel blij. :mrgreen:

In welke omgeving moet ik denken waar die familie woont? Mogelijk kunnen we ook iets zeggen over de mogelijke eenheid.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
JeroenH83
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2020, 13:55

Re: U.S. M3 R.C. CO mes

Bericht door JeroenH83 »

Bedankt voor de info, Westkapelle (Zeeland) kom ik vandaan. Daar staat de schuur van mijn opa ook, daar komt het uit. Heb inmiddels weer wat vondsten gedaan. Jammer dat ik het mijn opa niet meer kan vragen hoe hij er aan komt, hij is twee jaar geleden overleden en pas nu komen we al die spullen tegen. Als kind ging hij wel opzoek naar spullen uit WOII dat weet ik wel, toen was er nog van alles te vinden en kon je ook in bunkers enz. Dat was overigens onder de jeugd heel normaal hier.
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: U.S. M3 R.C. CO mes

Bericht door DogTcollect »

Als je een schede er ook bij had rond de €400/450. Zo los denk ik dat +/-€300 wel moet lukken.
Plaats reactie