Wie weet of deze helm origineel is

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gijsbert1979
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2021, 16:03

Wie weet of deze helm origineel is

Bericht door Gijsbert1979 »

Staat bij mijn leger verzameling.wel leuk om te weten door wie deze werd gedragen
Bijlagen
6C4514E1-7AA3-4E29-A1A8-B22962C16600.jpeg
910B4D94-0B06-4EDE-9A52-0FF2F30F62B7.jpeg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Wie weet of deze helm origineel is

Bericht door laurens jan »

Na-oorlogse doorgebruikte Nederlandse Bescherming bevolking helm.
Binnenwerk lijkt na de oorlog te zijn vervangen.
De bescherming bevolking bestond vanaf 1952 en maakte gebruik van een breed scala aan helmen.
Of de helmplaat origineel is of herplaatst durf ik zelf niet met zekerheid te zeggen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bescherming_Bevolking
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 22 jan 2021, 10:10 door Erik

Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wie weet of deze helm origineel is

Bericht door LDO »

De witte BB verf zit ook op de helmplaat dus er is kans dat de plaat er origineel op zat.
Kans hè, geen garantie.
Nou ben ik geen NL helmen expert ( hoop ooit het boek van De Joode nog te scoren voor een billijke prijs ) maar hoe was die plaat bevestigd?
Een kennis van me plaatste ze gewoon terug met superlijm voor minder eerlijke doelen, maar was dat indertijd soldeer of zo?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wie weet of deze helm origineel is

Bericht door asjemenou »

Gijsbert1979 schreef: 21 jan 2021, 18:52 Staat bij mijn leger verzameling.wel leuk om te weten door wie deze werd gedragen
De helm is in zijn originele staat zoals deze ooit aan de BB werd uitgereikt. De helmschaal is afkomstig uit een vooroorlogse partij legerhelmen zonder binnenwerk. De helmschaal werd begin jaren vijftig grijsgroen overgespoten en voorzien van een roodbruin (naoorlogs) binnenwerk.
De helm is aan de buitenkant wit van kleur met een geblokte blauwe bies. Wat betekent dat de helm werd gedragen door een Blokhoofd van de BB.

De koperen helmplaat werd destijds op de helm hardgesoldeerd. Dit werd met een acetyleen/zuurstofbrander gedaan. Een helmplaat nadien op deze wijze op een geverfde helm bevestigen zal dus niet gaan zonder de verflaag daarbij te verbranden.
Als je toch een helmplaat op een geverfde helm wilt bevestigen dan kun je 'm inderdaad dus het beste lijmen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie