Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door LDO »

Goedenavond allen,

Ik heb een paar fotootjes geschoten (met de telefoon dus niet super gedetailleerd) van een Nederlandse tuniek die een vriend gekregen heeft. Kan iemand er iets over vertellen? Klleermaker aanmaak dus ik dacht dat het een officier zou zijn, maar er zijn weinig tot geen versierselen. Maar ik weet heel weinig van Nederlands vooroorlogs, behalve dat ik het mooi vind.
Jammer van de motvraat, het is een prachtige tuniek verder.
Met excuses dat de foto's gekanteld zijn, het forum heeft een eigen wil blijkbaar...

Alvast dank!

20210306_165342.jpg
20210306_165349.jpg
20210306_165357.jpg
20210306_165437.jpg
20210306_165448.jpg
20210306_165454.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door asjemenou »

De foto's heb ik voor je rechtgezet. Het forum heeft misschien dan een eigen wil, maar ik denk dat het mogelijk ligt aan de wijze of hoe jij de foto's hebt genomen met je telefoon. De camera in je telefoon bepaalt of de foto horizontaal of verticaal is genomen. Met het plaatsen van de foto op het forum neemt deze de instelling over.

Een voorzichtige uitspraak over het jasje. Het lijkt mij een officiersjasje van de infanterie. Met op de kraag de rangen van een vaandrig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door LDO »

Helemaal top, dank voor de hulp!
Ik had ze op de telefoon wel gekanteld maar, dat mocht niets baten. Maar zo ik het perfect, dank!
En dank voor de info over de tuniek natuurlijk.
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door Lau »

Inderdaad een adjudant-onderofficier of vaandrig, te herkennen aan het gele gebombeerde knoopje.

Over het etiket: dat is niet de naam van de eigenaar, maar van de maker. Charles C. Elst was tot oktober 1923 een kleine kleermakersfirma in Tilburg. Daarna verhuisde het bedrijf naar Breda, misschien vanwege de nabijheid van de KMA?

Zelf had Elst ook in dienst gezeten, maar over een militaire carrière na zijn vermelding in de militieregisters van 1912 (1-2 R.H.) vond ik weinig. Natuurlijk was hij tijdens de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd geweest, en bovendien was hij zeker tot 1928 op enige manier betrokken bij de Huzaren, zie de bijlagen.

L
Bijlagen
Soldatencourant, Orgaan voor Leger en Vloot (25 juni 1915)
Soldatencourant, Orgaan voor Leger en Vloot (25 juni 1915)
Nieuwe Tilburgse Courant (14 februari 1919)
Nieuwe Tilburgse Courant (14 februari 1919)
Dagblad van Noord-Brabant (6 september 1928)
Dagblad van Noord-Brabant (6 september 1928)
Dagblad van Noord-Brabant (28 december 1937)
Dagblad van Noord-Brabant (28 december 1937)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door Erik »

Ik zet het topic over naar 'Geallieerd'!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Eenheden & Uitrusting naar Verificatie & taxatie (geallieerd) op 08 mar 2021, 17:36 door Erik

Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Vooroorlogse Nederlandse Tuniek

Bericht door LDO »

Allen hartelijk dank! Die krantenberichtjes zijn leuk Lau, geweldig! Ik zal Delpher eens induiken.
Het is heel jammer dat de tuniek niet op naam staat, al weten we de familie wel waar deze uit de verkleedkist kwam, dus dat is een aanknopingspunt.
Dat het de kleermaker betrof zag ik en daarom dacht ik ook aan kader. Ik neem aan dat ook in het NL leger Jan Soldaat nog niet een uniform op maat mocht laten maken en dat zoiets aan (onder)officieren exclusief toegestaan werd.

Erik, ik heb gezocht naar gelijke topics maar niet bedacht dat vooroorlogs NL in Geallieerd hoorde. Maar ik moet vaker uit de Duitse / Collaboratie hoek komen blijkbaar. Dank voor de verplaatsing naar het juiste onderdeel.

Er schijnen nog wat bijbehorende uniformstukken te kunnen komen, die zal ik hieronder ter keuring aanbieden als ze er zijn. Ik vind het in ieder geval een geweldig cadeau dat mijn maat gekregen heeft. Ondanks de motschade lijkt het me geen tuniek van een paar tientjes.

Allen dank!
Martin
Plaats reactie