militaire kist

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

militaire kist

Bericht door Pak88 »

ik heb op een rommelmarkt een houten kist gekocht, waarvan de verkoper beweerd dat het om een militaire kist gaat. gezien de draag beugels lijkt het wel militair, en de verbindingen van het hout zijn zwaluwstaart verbindingen. heel stevig dus, echter er zijn meerdere lagen verf op de kist aangebracht. witte verf en ook oranje loodmenie, mijn vraag is eigenlijk; heeft het zin om al die verf er af te halen tot de originele legerkleur te voorschijn komt, of zijn geallieerde kisten maar heel weinig waard? ik heb de kist eigenlijk maar gekocht voor in de schuur, om gereedschap in op te bergen, maar als het de moeite is om hem terug in originele staat te brengen. zou ik dat kunnen doen. een foto plaats ik binnenkort wel.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: militaire kist

Bericht door patrickh »

Ik wacht idd de foto's af.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: militaire kist

Bericht door asjemenou »

Uit je verwoording maak ik op dat de (militaire) kist is overgeschilderd. Je zou kunnen proberen om op een klein plekje van de kist de verflagen te verwijderen om zo erachter te komen wat de originele verflaag is geweest.
Misschien zijn de witte en oranje verflaag wel te verwijderen, door deze er af te krabben met een stuk plastic.
Mocht dit niet lukken dan zou je de kist kunnen overschilderen in de oorspronkelijke kleur, maar het geeft de kist geen meerwaarde. De kist is immers niet meer in een originele staat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: militaire kist

Bericht door Pak88 »

20220508_154207.jpg
20220508_154225.jpg
20220508_154255.jpg
20220508_154315.jpg
Ik ben weer thuis, dus hier komen foto's en afmetingen. Lengte 94 cm. Breedte 29.5
En hoogte inclusief deksel 34cm.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: militaire kist

Bericht door patrickh »

Lijkt me eerder een timmermanskist of zoiets dergelijks. Maar niet militair.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: militaire kist

Bericht door asjemenou »

Daar dacht ik ook al aan. De kist komt mij niet bekend voor als zijnde militair. Heeft er een indeling in de kist gezeten?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaire kist

Bericht door Erik »

Ik vraag me zelfs af of die kist vooroorlogs is, gezien de draaghandvatten en de scharnieren. Het valslotje daarentegen is wel mooi gemonteerd met vierkante (!) boutjes hetgeen in ieder geval niet iets is van de afgelopen veertig jaar.
Wonderlijke tandverbinding (geen zwaluwstaart) met afgeronde hoeken; ken ik niet van kisten die in opdracht van het leger zijn gemaakt maar ook niet van particulier gemaakte kisten. Maar: ik heb ze ook niet allemaal gezien!
Zou ik een gokje moeten maken: Indiëkist.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: militaire kist

Bericht door patrickh »

Geen Indiekist, te modern, gewoon een burger Kist voor gereedschap ed.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: militaire kist

Bericht door Pak88 »

mannen bedankt, geen legerkist dus. dan kan ik er mee doen wat ik wil zonder de vrees dat ik misschien een verzamelobject aantast.
Plaats reactie