Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

hoi Bruno,

ja idd) is een intressante en aparte lamp met kenmerken die zeker uit de 30e/40 jaren moeten komen maar welke fabrikant deze destijds gemaakt heeft blijft vooralsnog even een raadsel. ik bezit twee van deze lampen in zwart en deze in Feldgrau..met verschillende filters rood - Geel - Blauw maar verder gelijk. Ik weet uit eigen bron dat in genoemde periode div kleine metaalwaren fabriekjes in Duitsland op eigen houtje en of in opdracht voor de Nazi's zaklampen fabriceerden zonder logo en dat waren dan vaak deels kopieën van de bekende Duitse merken, toch wordt het moeilijk zoeken om deze lampen te kunnen ontmaskeren. Maar ik weet zeker dat (ik) of wij er achter zullen komen wie de fabrikant was :) ....mocht er iemand zijn die het wel weet ..laat het dan horen aub!!!


Onbekende militaire zaklamp.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Zie de vergelijking van deze lampen maar hebben niets met elkaar te maken.De mogelijk is aanwezig dat er toch afgekeken is betreffende constructie die wel erg veel overeenkomst hebben..het raadsel blijft nog steeds open wie was de frabrikant van bovenstaande zaklamp :?: .

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door jurgen »

Nooit gedacht dat iemand zaklampen zou verzamelen...

Wel een origineel verzamelgebied.
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Custom, vandaag ben ik er weer een tegengekomen op de rommelmarkt. Het is een Daimon Telko Trio Ambulancia als ik het goed heb, en in bijna nieuwstaat. Het gekke is dat dit niet op de voorkant staat, maar in plaats daarvan alleen een kruis. Op de achterzijde staat Daimon, het bekende logo en 1938. Is dit misschien een exemplaar speciaal bedoeld voor hulpdiensten vanwege dat kruis of was deze voor Zwitserland bedoeld? Op dezelfde markt lag overigens een identieke lamp, en die was gewoon aan de voorkant gemerkt met Daimon Telko Trio Ambulancia. Helaas was die incompleet dus heb ik die laten liggen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dag Jaap,

Je hebt het helemaal goed :) dit type Daimon was gelijk aan de Ambulancia en bedoelt voor rode kruis diensten van de Wehrmacht ''vandaar het kruis'' mooie lamp deze kom je zelde of nooit tegen op een (NL) vlooienmarkt..dus goed gedaan!
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Dag Custom,

bedankt voor de info! Ik zag de incomplete Ambulancia eerder dan deze liggen dus ik dacht al "verrek, dat is dezelfde". Vandaar dat ik ook het type kende, had deze nog nooit gezien. Wel jammer dat op die 'standaard' Ambulancia de verduisteringskap miste. Vanwege het kruis dacht ik dus aan een versie die wellicht door de Zwitserse overheid was besteld voor hun hulpdiensten. Maar het is dus geen 'Zwitsers' exemplaar. Heb je ook enig idee waarom ze een versie uitbrachten met alleen een kruis en een met het hele Daimon verhaal voorop als ze allebei bij de Wehrmacht gebruikt werden? Ook wel apart dat ze deze gedateerd hebben trouwens.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Jaap,

Daimon was de grootste zaklampen fabrikantvan Europa destijds en had een enorm assortiment lampen onder haar beheer.die telkens gewijzigd werden om de concurrent Pertrix ect altijd een stapje voor te blijven,vandaar dat ze telkens weer met nieuwe uitvoeringen kwamen aandragen waarop kleine wijzigen zaten net zoals nu nog steeds gebeurt op alle producten in de gehele wereld ..bijgaand de drie Ambulancia modellen 1938 /1942 daar zit ook een model bij zonder verduisteringskap dat is origineel.De Daimon fabrieken zijn in 1943 gebombardeerd door de geallieerden omdat zij deze voor munitie fabrieken aangezien hebben…ik kom daar nog eens op terug.

Ambulancia modellen 1938/1943
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier vier zaklampen van verschillende fabrikanten ..Maar wie keek nu bij wie af :?: .Deze lampen hebben veel overeenskomt met elkaar Er zit een Wehrmacht lamp tussen de rest is 50/60 jaren MY DAY - ARTAS - DAIMON - CATTER.

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Let op Intressante info!
Ik wil aan deze pertrix nr 678 even extra aandacht geven het blijkt dat veel verzamelaars deze lamp toch nog niet goed kennen of alleen als een Duitse zaklamp uit de 2WO die enkel in gebruik was bij de Nazi’s en dat is deels ook waar.Maar wat veel verzamelaars wellicht nog niet weten dat deze lamp samen met de de 3 Waldorp type de belangrijkste zaklampen waren voor het Nederlandse leger in de (2WO)

Ik heb deze Pertrix 678 twee maal op Marktplaats gehad aangeboden als Duitsche luftwaffen zaklamp foto luftwaffen soldaat erbij met genoemde lamp op zijn borst .Maar het lijkt erop dat een ieder al zo’n lamp in zijn bezit heeft wand er is niet een keer op geboden. :roll: ik heb deze dan ook buiten MP om verkocht en hangt nu ergens in een museum op een Nederlands miltair uniform 2WO.Wel …erg jammer dat er toch nog (NL) verzamelaars zijn dit nog niet weten,en ik mag toch aannemen dat er div Nederlands verzamelaars zijn die al reeds lang op zoek waren naar een geschikte zaklamp voor op het NL uniform en of in de vitrine ect..en deze nog steeds niet gevonden hebben.Maar Ik heb het al eens vaker gezegd ons verzamelaars willen eerst 100% zien voelen en dan pas geloven en das pas overtuigend .Tip hiervoor zoek eerst info's - naslagwerken voor de te verzamelen objecten en dan pas het gezochte gaan aanschaffen, dat is mij mening het klinkt misschien ietsje stroef maar ik bedoel het goed en is vooral bedoelt voor de beginnende verzamelaars :idea:


NB: Deze Pertrix 678 info staat samen met de Waldorp lamp in het boek ''met de Ransel op de Rug'' Deel 2 daar wordt alles haarfijn beschreven in welke hoeveelheden per regiment deze pertrix 678 aan het Nederlandse leger zijn versterkt. helaas kan ik uit genoemde boek geen kopie hier opelijk plaatsen omdat er Copyrights op zitten

Pertrix nr 678 /1936

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier een luftwaffen soldaat met gelijke Pertrix zoals ook versterkt aan de (NL) militairen 40/45
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Alex »

Hmm dat is interessant! Ik wist eerlijk gezegd echt niet dat NL soldaten met deze zaklampen liepen... Bedankt voor de info :)

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Geen dank Alex ..je kunt immers ook niet alles in het leven weten :lol:

Deze zaklamp heb ik af gelopen zaterdag op een beurs in (NL)gekocht en was veelal in gebruik bij de Wehrmacht officieren nr 1611 /1936 Daimon D - Contact met 33mm domlens.Deze lampenhuls koste destijds 0,69 RM is 2X mooi gestempeld met het Daimon Dreibliz logo, de lamp heeft een (D)contact dwz dat de batterij er willekeurig in geschoven kon worden zonder de contactstrips te verbuigen en dat was al een luxe voor die tijd, vooral als je in het donker een batterij moest verwisselen...toch slim bedacht van die Daimon constructeurs mag je dan ook verwachten van de grootste zaklampen fabrikant van Europa destijds in de 30- 40 jaren.

Ik heb op genoemde beurs eens speciaal gelet op (2WO) zaklampen.ik zag er ca 11 stuks liggen...let op! van deze waren er maar 2 stuks (2WO) de rest was jaren 50/70 en das jammer dan.Het is tevens weer eens leuk om de verhaaltjes te horen van de verkopers van zo'n naoorlogse lamp sommige kunnen toch nog hoog en laag blijven beweren dat het om een Wehrmacht lamp gaat :lol: .

Daimon Contact 1936 Wehrmacht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Dat is nou echt een mooie lamp :wink:

Over de Petrix 678. Ik weet hem ook in het boek te staan. Maar je kunt uit Ransel op de Rug toch gerust een scan maken een plaatsen, als je dan onder de afbeelding zet ''copyright; blablabla'' dan doe je toch niks verkeerd?

Gr. Jim
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

mgschutze schreef:Dat is nou echt een mooie lamp :wink:

Over de Petrix 678. Ik weet hem ook in het boek te staan. Maar je kunt uit Ransel op de Rug toch gerust een scan maken een plaatsen, als je dan onder de afbeelding zet ''copyright; blablabla'' dan doe je toch niks verkeerd?

Gr. Jim
Jaja... Jim,dat is zeker een mooi lampje en gelijk gevonden al bij de ingang soms kun je toch nog zomaar geluk hebben. :wink:

NB:Als jij hem in je boek hebt staan mag je het ook plaatsen ..hoe meer info hoe beter..ik heb al eens gedonder gehad over een copie vandaar.

Groet,
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Extra Info bij Petrix 678

Afbeelding
bron; ''De ransel op de rug'' van M. Talens
© Uitgeverij '' Brabantia Nostra''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Ja idd die bedoel ik...zo nu is een ieder gelijk overtuigt eerst zien dan geloven :)
Hier alle Pertrix Wehrmacht lampen uit deze 600 serie nog even bij elkaar.

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie