Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dank je voor het compliment..en ik doe mij best.En vind het altijd weer leuk als ik andere verzamelaars hiermee een dienst kan bewijzen.Nog even terugkomen op de Artas type 2243 zoals bovenstaan afgebeeld en het is werkelijk dit type nr en niet de 2234 zoals u aangeeft wand die lamp is anders ...of heb je de cijfers toevallig omgedraaid dat kan natuurlijk ook. :) Ik bezit de gehele katalogus van de DDR lampen en zal daaruit tevens jou genoemde 2234 afbeelden dat was de zaklamp zowel voor de NVA..volkspolizei DRR jaren 50.als voor civiel gebruik in div kleuren maar voor de NVA die meestal in zwart of oliv groen.Tevens was er destijds ook inport vanuit Rusland ...zware robuste zaklampen daarvan zal ik er twee afbeelden die waren voor de VOPO bedoelt ..in zilvergrijs twee sein zeer fraaie lampen en in zwart is zonder sein.De eigenaar van de zilvere lamp had er een briefje bijgedaan hij was nog echt trots op zijn baan van destijd onder de DDR en das'ook het mooie van verzamelen info'vergaren op deze wijze.

Tevens even terug komen op Artas Historie ik heb goede contacten met deze fabriek in Arnstadt en die heeft onlangs haar 70 jarige bestaan gevierd deze zijn in 1936 begonnen en in 2006 was het jubileumjaar 70 jaar Artas en zij hebben toen een jubileum staaf lamp uitgebracht naar het Daimon model nr 9268/9288 een getrouwe recente kopie maar dan in mat zwart en goud verguld.

Zij hebben voor en tijdens de oorlogs jaren ook miltaire zaklampen gemaakt maar zijn vele malen over genomen en of weer zijn samen gaan werken met Daimon Beteria - Daymoon ....ect te veel om hier allemaal uit te leggen ik ken de gehele historie van deze fabrieken is best interessant om te weten . Daarom kom je telkens weer de constructie opbouw van de Daimon tegen op Artas lampen zo ook de NL Catter zaklampen zijn daar een kopie van..en zo kan ik nog wel even doorgaan .Ik hoop dat ik uw vragen hiermee hebt beantwoord.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 25 okt 2007, 12:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hoi custom,

Werden zaklampen ook wel eens in camouflage kleuren gespoten of kwam dit nooit voor?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nee camouflage kleuren op zaklampen uit de (2WO) ben ik nog nergens tegen gekomen..De Wehrmacht had wel de beschikking over een groot arsortiment veldkleuren voor de omgeving waarin zij aanwezig waren...onderstaand de meeest voorkomende kleuren op Wehrmacht zaklampen


* Feldgrau
* Oliv - grun
* Gelbbraun
* DunkelgelB
* Panzer - grau
* Schwarz.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 jun 2007, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

DDR zaklamp

Bericht door asjemenou »

custom schreef:Dank je voor het compliment..en ik doe mij best.En vind het altijd weer leuk als ik andere verzamelaars hiermee een dienst kan bewijzen.
Goeie instelling Custom. Zo denk ik er ook over. Dit is kenmerkend voor de oprechte verzamelaar. Hoewel dit topic eigenlijk gaat over zaklampen van de Duitse Wehrmacht wil ik toch wel even doorgaan over mijn DDR Artas zaklamp. Wat het type aanduiding betreft, ik denk dat je gelijk hebt. Het zal dus inderdaad een type 2243 zijn.

Afbeelding

De Artas zaklamp heb ik zo'n 16 jaar geleden gekocht van een Duitser. Deze had er toen een hele partij van te koop. Allemaal in deze doosjes. Op het doosje staat het type 2234 vermeld, vandaar dat ik eigenlijk ook dacht dat de zaklamp van het type 2234 zou zijn. Uitgaande van de afbeelding op het doosje zie je dat er blijkbaar toch enig verschil zit tussen de 2234 en 2243. Het lampvenster van de 2234 zit aan de andere kant van de zaklamp, ten opzichte van de 2243. Dit is iets wat mij eigenlijk bij de koop meteen al opviel. De gehele partij zaklampen die de Duitser toen destijds te koop had zaten allemaal in exact dezelfde doosjes. Een 2243 zaklamp in een 2234 doosje dus. Op alle doosjes die ik toen heb bekeken was ook de aanduiding "1 Glühlampe" handmatig met een balpen verandert in "2 Glühlampe". En er zaten dus ook inderdaad 2 gloeilampjes in de zaklamp. De Duitser had de partij zaklampen gekocht van ook weer een handelaar die ze op zijn beurt weer uit een magazijn van het Oost-Duitse leger had. Volgens zeggen van de Duitser had hij nooit een ander doosje gezien dan dit model.
Het zou dus iets typerends kunnen zijn voor de DDR industrie. Ik heb wel meer van dit soort dingen gezien bij DDR voorwerpen. Vanwege de economische malaise in de DDR werd misschien een partij 2234 doosjes gebruikt voor het verpakken van 2243 zaklampen. Misschien bestaat er ook wel helemal geen ander doosje. Het zou tenslotte voor een militariahandelaar toch ook niet uitmaken of dat er nu 1 Glühlampe of 2 Glühlampe op het doosje staat. Het zou gekkenwerk zijn om zo handmatig alle doosjes aan te passen. Daarom dacht ik dat de type aanduiding ook wel 2234 zou zijn. Dat het model Artas zaklamp zoals afgebeeld op het doosje wel degelijk bestond dat wist ik wel.

Afbeelding

Op bovenstaande foto draagt de soldaat links vooraan boven zijn kaartentas dus een 2234 zaklamp. De foto dateert overigens van juni 1962.
Tenslotte heb je ook een voorbeeld van een DDR batterij die in deze zaklamp hoort?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

asjemenou,

Net wat je zelf al aanhaalde vanwege de economische malaise destijds in de DDR kom je daar de vreemste dingen tegen,nu is het ook wel weer zo dat het type 2234 serie dooloopt tot 2243 en wat daar al niet tussen zit.Tevens zijn deze lampen veelal in Bohemia = Chez gemaakt jaren 50.Het logo met het zonnetje is My- Day veel Daimon type zijn daar onder licentie gemaakt het is allemaal zeer verwarrend. Ik heb hier een My- Day lamp liggen die bijna gelijk is aan de Artas 2234 zelfs het nummer is gelijk maar dan in groen. zo kun je aardig in de war geraken van deze Artas, Daimon .Daymoon ,Bateria,My - Day .Hawe .... historie en dan van een product .en daar kom je dan bijna niet over uitgepraat..Ik ben deze My - Day ook al tegen gekomen op e - bay maar dan vals gestempeld in rood gestempeld met (WaA) deze ging weg voor 48,00 $ Tevens een leuke info reactie die je geeft en dat vind ik dan net zo leuk als het verzamelen zelf) info's met elkander uitwisselen daar leer je van ..dank je :wink: ...

NB: DDR batterijen bezit ik niet enkel Wehrmacht .

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 jun 2007, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ah, ok, bedankt voor je antwoord custom. Ik wist niet dat de Wehrmacht de beschikking had over zo'n scala aan kleuren!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Kijk hier eens even naar op e-bay de veel besproken en meest verkochte Pertrix zaklamp nr 665 uit 1959/60 word hier aangeboden als zijnde een (2WO) zaklamp..uit 1941 ondanks dat ik deze verkoper erop geatendeerd hebt geeft hij nog steeds geen krimp..en laat het voorkomen alsof deze uit 1941 komt...er zal wel een bieder uit USA of Italie .Spanje op gaan bieden..of hopelijk ook niet.. wand zijn start - koopbedrag is nogal aan de hoge kant voor dit lampje die een verzamelwaarde heeft van hooguit 4,00 Euro .En dat bedoel ik nu met Repro (2WO) materieel bewust gaan aanbieden ...schijn bedreigt :cry: !!!! object nr 330126157571
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Maar wél weer 100% positieve feedback!
Wat ik persoonlijk moeilijk vind is het onderscheiden van alle types zaklampen! Ze lijken allemaal redelijk veel op elkaar, de Duitse zaklampen.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Wouter dat klopt idd...dat militaire zaklampen soms veel op elkaar lijken, en daarom is
het ook goed om naslag werk hierover te hebben.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Voor een vergelijk enkele Deutsche Flachbatterien type 4,5 V zoals deze in gebruik waren bij de Wehrmacht & HJ .....ect er
zit een reprowikkel tussen en twee batterijen uit 1949/50 aan jullie nu de keus welke dat zijn. tevens de vraag welke Batterij was er nu
speciaal voor de H - J bedoelt...wie durft deze gok eens te nemen :wink: ?

Afbeelding << 1938 spec HJ....
Afbeelding
Afbeelding << 1936/1940 WH.....
Afbeelding
Afbeelding << 1959/1960 civiel
Afbeelding << 1938 WH.....
Afbeelding <<civiele jubuleum batterij 1950
Afbeelding << 1938/44 WH....
Afbeelding << 1936 WH....
Afbeelding
Afbeelding << 1936 WH.....
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:03, 10 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

De groene is al zeker een repro (had ik onthouden van jouw topic. De andere zijn moeilijker te dedecteren.

Het jongetje met lamp op de wikkel is ook origineel (het bovenste model, eerste batterij) en denk voor de Hitler Jugend.

Daimon met blauw is volgens mij 1949/50 (omdat er een 50 opstaat?)
En de laatste van het mer doppel ook?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik gok dat de 8e afbeelding van boven een naoorlogse is :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Goed gezien Sobel, dat klopt idd deze was de jubileum batterij van Daimon uit de 50 e jaren..de rest van de jaartallen heb ik er nu ook bij gezet.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hoe kun je zien dat die in het groene papier repro is? Gewoon een heel verkeerde verpakking?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Welke lampen gebruikte de luftwaffe.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Plaats reactie