Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 03 sep 2007, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Een oude self - made handlamp uit de (2WO) gemaakt door een slimme knutselaar die wellicht nog twee oude Witte Kat elementen had staan.Deze lamp is gebruikt in de oorlog tijdens de verduisterings periode en of als de stroom uitviel.De Witte Kat luchtzuurstof elementen waren toen hun tijd al ver vooruit en waren al niet niet meer van het oude bruinsteenelement type .Deze zuurstofelementen hadden in een paralel schakeling al meer dan 50 branduren bij 2,5 V2A ,ze waren wel duur voor die tijd wand de prijs staat er nog op 3,45 gulden maar dan had je ook wat.de batterijen hadden zoveel mogelijk verse luchttoevoer nodig om goed te kunnen werken vandaar de geboorde gaten in de bovenzijde van deze lamp waar ook de luchtpijpjes in de batterij zitten,en deze slimme knutselaar heeft daar weet van gehad. Deze lamp staat nu in een (2WO) museum ergens in Nederland en heeft haar rustplaats eindelijk gevonden na ruim 60 j in de schuur gestaan te hebben tussen het oud vuil en de kippen in.

Een prachtig stukje oorlogs - huisvlijt je moet er maar op komen.

afm 22 X15 X 8,5 cm reflector doorsnede 90 mm


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 sep 2007, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Kijk,
Dit is nou echt een prachtig stukje van oorlogse huisvlijt.
Ondanks dat ik zelf in de electro/instrumentatie techniek werk, ken ik het principe van deze luchtzuurstof elementen niet.
Kan je mij hier eens wat meer over vertellen of weet je misschien een site waar ik terecht kan.
Is hij trouwens nog in werkende staat?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zuurstofluchtelementen waren bijzonder geschikt voor zwakstroominstallaties zoals klein verlichting - belinstallatie - telefoon ....ect er zijn ook witte kat element batterijen bekend waarop het (PTT) logo staat gebruikt destijds in de (2WO)voor belinstallaties...ect,deze batterij elementen zijn zeer geliefde verzamel objecten in div merken Pertrix- Tanax - Titania - Varta - Mazda Sertinox....ik kom er nog wel eens op terug wand niet alles is (2WO) ik verzamel deze zelf namelijk ook.!

Dat is zeker waar een mooi stukje (2WO) huisvlijt..deze lamp is nog in werkende staat maar het oude Luchtzuurstof element natuurlijk niet meer. Het is een zink- lucht element deze wordt enkel geactiveerd door de 2 kurken uit de luchtpijpjes te verwijderen en daardoor kan er zuurstof in de cel stromen en worden deze aktief.Zodra het element eenmaal geaktiveerde is had het maar een beperkte levensduur maar afgesloten kon deze zeer lang bewaard worden het nadeel van deze elementen was de lage stroom die ze leverde,en bij mij weten wordt dit type lucht element nog gebruikt maar dan piepklein voor in gehoortoestellen deze worden op dezelfde wijze geaktiveerd maar dan dmv een plakkertje te verwijderen van deze moderne (zink - lucht batterijen)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand de drie belangrijkste zaklampen voor de Hitler - Jugend veelal waren die van Daimon en of Pertrix beiden fabrikanten hadden een groot assortiement aan Wehrsport lampen in haar program.indien daarvoor interessen is zal ik deze eens afbeelden en bespreken >zie alvast div info's uit een oude Daimon katalogus C- 99 / 1935/1936

NB]En nogmaals wederom zal ik het aanhalen goed naslagwerk is het halve werk en daarmee kunnen veel vragen en terleurstellingen voorkomen worden :idea: ![

Wehrsport Hitler - Jugend zaklampen & bijbehorende batterijen1935/1936

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Auke J. schreef:Wanneer komt je boek uit? ;)
Dat is veel duur Auke...!!!
Laatst gewijzigd door custom op 04 okt 2007, 23:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Klinkt zeker interresant. Maar of ik het ga kopen weet ik nog niet. Allereerst; valt Italie onder de 15 beschreven landen en dan ook nog eens de vraag hoeveel aandacht wordt er besteed aan de militaire zaklampen van Italie. Gezien over 200 pagina's zal dit niet erg veel zijn.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Er is zeer wenig info bekend en te vinden over (2WO) zaklampen... deze zaklampen zijn tevens het stiefkindje geworden van veel militaire verzamelaars en daarom zie ik ook nog regelmatig zaklampen op (2WO) poppen hangen die daar niet op thuis horen zelfs nog in (2WO) Musea's .... 2WO zowel door de gealieerden of Wehrmacht manschappen.... ect .En dat geld zeker ook voor de het wapenmaterieel kijk maar eens in (2WO) boeken welk een vreemd materieel een soldaat soms op zijn uniform had hangen en dat zeker niet vanuit zijn eigen eenheid afkomstig was en dus gewoon beute materieel was, dat geld ook voor de (2WO)militaire zaklampen.Maar wie daar vragen over heeft kan ze hier stellen betreft Duitse Wehrmacht Heer - SS - SA - HJ - BDM .....ect

NB:ik kom nog wel eens op terug op (2WO) (beute materieel)!!
Laatst gewijzigd door custom op 04 okt 2007, 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik verzamel geen knijpkatten maar wil deze toch even toelichten.Het is de Bakeliete knijpkat uit 1950/1960 van de Gebr. Schmidt Zella - Mehlis voormalige (DDR) fabrikant deze kat wordt ook wel aangeboden als zijnde (2WO) knijpkat met prijzen die dan kunnen varieeren min 30,00 tot max boven 100 Euro de drie ringen op deze kat worden dan als het krupp logo gezien, maar het oude krupp logo is wel even anders zie voor een vergelijk tevens de krupp - ringen.......het is maar dat je het weet :wink: !!!

NB: Deze Fabrikant maakten destijds ook de klingenscharfer - Sieger

Gebr. Schmidt Zella - Mehlis voormalige DDR 1950/1960
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De Wif - Signal beutelamp uit Oostenrijk. Als er over beutewaffe of beutemateriaal wordt gesproken dan is dat (veelal) materieel dat niet vanuit eigen troepen of land afkomstig is...logisch ook!!,(meestal) gemaakt onder dwang en of deze af hebben moeten afstaan aan de bezetter..Maar daar zijn ook ondernemers geweest in de bezetten gebieden tijdens de oorlog die een leuk centje bijverdiende om voor de nazi's oorlogsmaterieel te gaan maken.Hitlers streven.. was Oostenrijk in te lijven bij het Duitse Rijk maar heeft daar vier jaar mee gewacht en in 1938 kwam de zogehete Anschluss, en die zeker grotendeels niet vrijwillig is gegaan!!!

Ik zal je even op weg helpen kijk goed naar de bovenzijde van de afgeschuinde verduisteringskap tevens daaronder het horizontale zwarte lijntje dat is het blauwe glaasje,en weer daaronder de lichte vlek is de seinknop voor rood en groen..het duurt even voordat je het allemaal ziet en er een 100% vergelijk is....maar het is de Wif 1136 zoals afgebeeld.



WIF- Signal no 1136 Osterreich 1938 Wehrmacht Beute lampe
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:31, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nog een militaire lamp uit Osterreich die veel gelijkenis heeft met bovenstaande 2WO WIf maar deze is van het merk Premi is naoorlogs jaren 70/80 deze wordt veel aangeboden op het net voor Wehrmacht zaklamp......het is maar dat je het even weet :idea:

Meer dan 80% van de aangeboden zaklampen op het net zijn naoorlogs vooral de Duitse verkopers hebben er al snel Wehrmacht bij staan.zonder zeker te weten of het wel zo is..het verkoop altijd beter dat is het!!

Premi Heereseigentum 1970/1980
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Het Sovjet Unie rode leger heeft een Pertrix beutelamp op zijn
leren jas hangen van de Wehrmacht de Pertrix 679 (L) zoals hier afgebeeld luftschutz lampe enkel
met afblindkap.
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 23:59, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze vriendelijke Duitser met opgestoken bloem achter de riem heeft tevens een Daimon Telko Signal lampe nr 2213 twee -
sein op zijn uniform hangen de Daimon Telko samen met de Pertrix waren de meest
gebruikte lampen van de Nazi,s Daimon was destijds de grootse zaklampen fabriek van Europa.
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nog een Daimon maar dan een van de aller bekendste de Daimon Telko Trio 1936
nr 2218 in zwart en dit type was er ook in oliv- groen en in bruin, dit een lamp die
de verzamelaar goed kent en durft te kopen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 11:29, 10 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie