Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Van de week kreeg ik deze twee zaklampjes onder ogen Daimon..de zogenaamde mini - zaklampjes ter grote van een lucifers doosje 58 mm hoog X 42 mmbreed.Deze twee lijken erg veel op elkaar maar er zijn toch duidelijk verschillen te herkennen het logo bv is bij het blauwe lampje anders en wellicht zou je kunnen denken dat ze uit dezelfde periode komen maar dat is helaas niet het geval.Het rode lampje met nr 4600 komt uit de jaren 50/60..maar de blauwe met nr 1948 is gemaakt vanuit de jaren 40 de hulsmaat en de constructie van dit lampje wijken tevens af en deze is ook kleiner van maat daarom passen de onderdelen ect dan ook niet op elkaars hulzen daar zitten enkele milimeters verschil in ook het binnenwerk ect.. is geheel anders.Tevens zat zowel in het blauwe lampje als rode lampje nog de originele batterijen tekening in hoe deze geplaats moeten worden, in het blauwe lampje staan de 1,5V batterijen van Daimon afgebeeld onder nr 1296 met het oude Daimon Blitz logo erop en dat zegt al genoeg over de periode dit oude logo is namelijk gevoerd vanaf ca 1934 / 1945..... en in 1950 werd dit Blitz logo al lang niet meer gebruikt en gebruikte men de (Daimon jongen) met handlamp als logo... :idea: De tekening vanuit het rode lampje jaren 50 is ook geheel anders uit die jaren..op dit lampje staat tevens made in Germany op .en zodra je dat op een Duitse zaklamp tegenkomt is het altijd van na de oorlog. :wink: . Tja soms is zaklampen verzamelen net een puzzel leggen maar het laatste stukje is altijd het meest lastige om te vinden...En je kunt natuurlijk als verzamelaar ook niet alles weten al zou je dat soms wel graag willen :P

NB: bijgaand een Daimon folder en reclamebord waarin deze lampjes apart op staan afgebeeld de zwart - wit Folder is aan de vooravond van de (2WO) uitgedeeld aan de Nederlandse bevolking in april 1940 met een oplage van 20,000 stuks, het andere is een Daimon reclamebord waarop div soorten lampen op geklemt zaten voor de winkel verkoop uit 1950/1968 en waarop het rode lampje nr 4600 tevens op zat.

Afbeelding
1940
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 nov 2007, 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze oude batterijen uit de jaren 30 wilde ik je zeker niet onthouden en deze trof ik onlangs aan in een partij gekochte zaklampen zoals mede enkele daarvan afgebeeld...Hiervan gaat een verzamelhart sneller kloppen als je dat in je lampen aantreft ..het zijn luchtzuurstof - Elementen en die lekken bijna niet ,anders waren deze fraaie zaklampen na ruim 70 jaar al lang totaal doorgerot geweest en zeker als er bv de hudige Alkaline batterij in gezeten zou hebben......deze batterijen kosten destijds 0,25 RM in de jaren 30 de Pertrix Grote (D) cell nr 2211/ 1.5 V werd ook aan de Wehrmacht geleverd,oude batterijen als deze zijn verzamelwaardige objecten geworden en kunnen mits deze in goede staat verkeren soms net zo veel kosten als het lampje zelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1936
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Pertrix staaflamp nr 556/1936 met het oude Pertrix logo mopshond met zaklamp in zijn bek, met de Pertrix batterijen uit dezelfde periode vind ik een van de mooiste verzamelwaardige militaire Pertrix staaflampen met mooie gebruikssporen uit die tijd.


Even rustpauze . :) ....!

Afbeelding
Afbeelding
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

Afbeelding


dag custom

sind het ontstaan van deze topic is het verzamelen van zaklampen een deel van myn vrye tyd geworden,waaraan dank aan u adres

ik heb nu een 3 tal cobar zaklampen op de kop getikt,er zyn 2 dezelfde by maar ene daarvan is gestempeld met een RBnummer waar ik myn twyfels over heb van de echtheid van die stempel
als er iemand info kan geven over deze RBnummer (plaats) zou dit veel oplossen
de derde cobar heb ik op de kop getikt op een beurs ,ik zag aan het binnenwerk dat dit een cobar is (doku afkomstig van custom)zoals reeds gezegd door de stichter van deze topic ,informeer je grondig voor je iets koopt RB nummer 0/0390/0324


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

vele verzamelgroeten van bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Hey Bruno, je hebt mij uit de winterslaap gehaald :shock: ik had even een rustpauze ingelast....Bij deze dan zijn wij nu weer wakker en precent. :)

Tja Cobar - (Barco) je komt gelijk al weer met zo'n moeilijke vraag aanzetten :? .Ik had er voorgaand hier al iets over geschreven maar heb daar wenig info van. Ik weet wel dat Cobar onder naam (Barco) momenteel voortgang vindt vanuit Beligian American Radio Corporation een High - Tech onderneming zij maken nu voornamelijk displays voor cockpits van vliegtuigen en "air traffic" controlesystemen.... ect Barco is gevestigd in Kortrijk te Belgie..misschien dat zij de historie van het voormalige Cobar nog kennen je kunt het daar altijd proberen nooit geschoten altijd mis!

Er is wellicht nog een optie.... :idea: afgelopen weekend op het musemplein in Utrecht is het nieuwe grote zaklampenboek van Carel Weide gepromoot op deze beurs presenteerde hij zijn boek En er was licht!.En misschien heeft een of ander forum lid - verzamelaar toevallig het boek daar gekocht en nu reeds op de plank staan,dat zou dan helderheid kunnen geven als daar alle gegevens in mochten staan betreffende deze Cobar lampen tevens met vele andere miltaire zaklampen... info ...ect waarvan wij al zo lang naar op zoek waren ,ik heb het boek ook nog niet gezien ben overigens wel benieuwd. En misschien staat er wel zoveel zaklampen info in dat boek betreffende militaire zaklampen dat ik deze topic gewoon kan afsluiten.... :x maar de tijd zal het leren ik krijg het boek komende week voor het eerst onder ogen.
Laatst gewijzigd door custom op 25 nov 2007, 21:33, 11 keer totaal gewijzigd.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

DAIMON NR 604 1938 SEIN ROOD BLAUW EN GROEN

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding IK PLAATS DEZE DAIMON IN GOEDE STAAT OOK EVEN DAN KUNNEN JULLIE ZE OOK EENS BEWONDEREN
VERZAMELGROETJES VAN BRUNO
:) :) :) :)
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

DAG CUSTOM
het heeft even geduurt voor ik het opsturen van de fotos onder de knie had,het heeft me 2 uren bloed zweet en tranen gekost maar het is me toch gelukt,daarom heb ik de DAIMON er ook opgezet even als gevorderde test
:)
sinds ik je forum dagelyks volg heb ik al een 30 tal zaklampen op de kop getikt en we blyven er mee bezig het wordt steeds intresanter en leerlyker alleen hebben sommige verkopers het niet graag dat je ze vermeld dat ze soms (onwetend of niet) naoorlogse zaklampen verkopen,maar daar doen ze mee wat ze willen :D

nog veel verzamelgenot en doe zo verder met je topic :) :) :) :)
groetjes bruno :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dank je voor je lovende woorden :) graag gedaan hoor!

Dit type Daimon was de manschappen zaklamp is een van de bekenste samen met de Telko's van Daimon 1938 voor de Wehrmacht deze was zo ontworpen om de reflector dan naar beneden te dragen op het uniform. Dat had tevens als functie en voordeel dan voor in de loopmars - collones ect doordat de reflectorspiegel onder een hoek van ca (4) gr in de frontdeksel zit gemonteerd zodat de lichtbundel dan altijd naar de grond gericht was tevens zit aan de onderkant een kaarleesvizier gleufje door het middelste blauw filter voor te zetten was die te gebruiken voor kaartlezen en werkte dan dubbel tevens als luftschutz.... hoezo slim bedacht!
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Het zaklampenboek '' En er was licht'' van Carel Weide is uitgegeven .Ik heb een exemplaar hier op de plank staan en alvast vluchtig even doorgekeken.
Laatst gewijzigd door custom op 07 dec 2007, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zo nu even een lamp van eigen bodem een van de eerste handlampen van Witte Kat ca 1932 voorzien met (2) Luchtzuurstofelmenten in serie geschakeld bij een SERIESCHAKELING telt men de spanning op van het element, maar blijft de capaciteit in (Ah) van de enkele toegepaste batterij die dan samen voor ruim 450 branduren kunnen zorgen zodra de kurkjes bovenop verwijderd werden ging het proces in werking.Deze lamp is in donker groen de kleur van het (NL) leger destijd in 1940 de lamp is daar ook in gebruik geweest tijdens de (2WO) als bunkerlamp de originele Witte Kat handleiding was er nog bij.ik heb deze lamp afgestaan aan een oorlogsmuseum hier in Nederland.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom

dat is wel apart die nederlandese lamp,en mooi dat ze nu in een musea staat zo kan iedereen ze bewonderen
ik heb deze nederlandese zaklamp op de kop getikt van een goede verzamelkameraad en laat ze even bewonderen aan de andere liefhebbers

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verzamelgroetjes bruno :) :) :) :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat vindt ik nu echt leuk dat er iemand uit Belgie met een Nederlandse miltaire Waldorp zaklamp komt aanzetten. :) ik sprak deze week toevallig nog een verzamelaar die naar zo'n lamp op zoek was ..dus als je er weer eens vanaf wilt laat maar horen.Ik weet niet of je de historie van deze zaklamp al kende ik had deze al wel eens besproken hier op dit forum..bijgaand nogmaals een kopie hiervan.

De Waldorp fabriek was een Haagse ondernemer die bekend stond om haar toonaangevende radio's die zij al maakten vanaf ca 1921 maar in de 2WO maakte zij tevens zaklampen omdat de bezetter immers geen radio's dulden.Bijgaand deze genoemde Waldorp uit mij verzameling die voor de Nederlandse miltaire in de (2WO) bestemt waren de Kameleon 2 sein lamp , het is tevens leuk om te weten dat Waldorp op elke radio die zij nog in kleine oplage maakte tijdens de 2WO een ''W'' van Wilhelmina meegegaven als teken van verzet , en tevens ook op de Kameleon zaklamp bedoelt voor de Nederlandse militair.Waldorp is later overgenomen door de nabij gelegen fabriek Fridor die stofzuigers en naaimachines ect maakten tot ende 50e jaren.Na de oorlog werd het ''W''teken enkel nog gebruikt in de vorm van een goudkleurig kroontje aanwezig op div type Waldorp radio's.de Waldorp radio 2WO verzamelaars zullen dat zeker weten.

NB: Normaal gesproken heeft de Kameleon een stalen draadbeugel voor op het uniform te kunnen hangen ik bezit zelf ook een gelijke lampe met leren aanhang.Als je goed kijkt is deze konstructie wellicht van een Daimon Telko afgekeken wand dat was de grootste zaklampen fabrikant van Europa destijds en zij gaven deels de toon aan betreffende militaire lampen...luftschutz ect.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik zal nog even deze Pertrix zaklamp de nr 667 extra toelichten deze wordt nog te veel als (2WO) zaklamp aangeboden en verkocht zelfs maar is pas vanaf 1950 voor het eerst voorgesteld in de vernieuwde Pertrix katalogus zie daarin bijgaand een blad uit deze katalogus waarin ook nr 668 nog zichtbaar is en die ook wel eens voor 2WO wordt aangeboden .En zoals ik al eerder melde zie je nog regelmatig op e-Bay dat deze lampen vekocht worden voor Wehrmacht zaklamp en zijn dan zelfs gestempeld met WaA en gaan dan voor 20/30 tot Max 60 Euro weg meestal aan bieders uit USA ,Italie,Spanje,Finland,Rusland..ect.

Deze (WAa) inktstempel is recent gedaan aan de binnenzijde de letters R - P 23 aan de achterzijde onder het aanhangleertje op deze lamp brengen ze veelal dan in verband met Reichs - Patend maar soms ook wel met Rijks - Politie.Maar geen van beiden zijn juist.Deze lamp is bij pertrix gemaakt vanaf 1950 tot in de jaren 70 en is destijds onderdeel geweest van de toenmalige (BB) als uitrustingsstuk.De letters R - P staan voor Reddings- ploeg en het nummer 23 staat voor het inventarisnummer (zaklamp) binnen het geheel van de goederen die beschikbaar waren voor de BB medewerkers.Deze code is 33 jaar gevoerd en heeft hiermee de zaklamp aangeduid,in de loop der jaren zijn er ook div andere merken en uitvoeringen bij de BB in gebruik geweest indien daar interessen voor mocht zijn kom ik daar nog eens op terug.Het sein rood en blauw had geen functie bij de BB daarmee was deze Pertrix lamp standaard van voorzien,en was bedoelt voor andere overheidstaken.Met de Pertrix leverancier is destijds overeengekomen om een grote hoeveelheid lampen te voorzien van het R- P23 nummer ,en het aantal lampen geleverd door Pertrix aan de BB in Nederland bedraagt ca 200.000 /250.000.........en dat zijn er nog al wat dus daar zijn er nog een groot aantal van in omloop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 feb 2008, 21:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze zaklampen zijn geen militaire lampen en hebben niets van doen met de (2WO) zijn in regio Bohemia = Czech Repulic gemaakt vanaf 1954/1960 maar worden soms toch hiervoor aangeboden zie e-bay link div ondernemers in Czech zaten onder de paraplu van Daimon My Day- Bateria Slany CZ - Palaba-Later ook Artas ect het is dan ook duidelijk te zien aan de lampen die hieruit voortkwamen vele kenmerken van Daimon bezitten het is dan ook soms zeer moeilijk voor de verzamelaar deze uit elkaar te kunnen houden.



Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 03 feb 2008, 21:15, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Pertrix nr 678 /1936 - 1940 was veel in gebruik bij de Luftwaffe - Wehrmacht ect en vindt ik een van de betere Pertix zaklampen fraai stukje techniek voor die tijd. Maar dat er kleine verschillen bij dit type lamp voorkomen is wellicht nergens te vinden in katalogus of ander naslag boekwerken, de verschillen zijn enkel de filter kleuren het blauwe luftschutz filter kan zowel op de draairing zitten als onder de hevel aan de zijkant ..prachtige verzamelwaardige lamp van Pertrix.
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie