Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

wederom bedankt voor de informatie ( juist gedaan met afprinten)
ik vroeg me namelyk af het belgische leger voor 1940 met welke zaklampen waren deze uitgerust (als ze er hadden) waren er mischien duitse gemaakt voor de export want vele zyn in productie gegaan voor het uitbreken van de 2 de wo

:?

veel verzamelgenot
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bruno, zowel Belgie als Nederland hebben tijdens de (2WO) ook wel gebruik gemaakt van Duitse zaklampen....veelal Daimon of Pertrix ect wand in (NL) waren er destijds ook niet zo veel fabrieken die zaklampen maakte enkel Witte kat, Catter, Waldorp, Nemazon, Sun,....en daarna moet je echt gaan zoeken.Daimon was toen al de grootste zaklampen fabrikant van Europa .de Nederlandse bevolking kreeg wel aan de vooravond van de (2WO) in April 1940 deze onderstaande folder uitgereikt als preventie voor luchtbescherming...dus duitse lampen... maar het leger in Belgie heeft destijds ook miltaire lampen uit Frankrijk betrokken zoals Cobar, Wonder, Pile Mazda.Codextra ....ect.Ik heb deze lampe alle hier in mij verzameling en zal enkele uitvoeringen afbeelden zaklampen''made in France'' van voor 1940 Codextra en Wonder.

Verzamelgroet,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 jun 2007, 13:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand twee Daimon lampen 1934/1937 van zeer hoge kwaliteit en constructie..Deze zijn meestal niet bekend bij de verzamelaars duits voor welke eenheden deze lampen destijds gemaakt werden, en worden daardoor ook bijna nooit gekocht voor 2WO zaklamp.Ik zal deze onwetendheid nu bewijzen met het originele naslagwerk van Daimon uit 1934/1937.let op...! deze lampen zijn voornamelijk gemaakt voor de SA/SS/HJ ..niet gedacht he..zie bijgaand deze lampen uit mij verzameling en het blad van pag 8 uit deze fabriekskatalogus 1934...eerst zien en dan pas geloven was toch het spreekwoord van vele verzamelaars,maar zo was ik vroeger zelf ook hoor :lol: !!

NB: Er zijn in die periode zoveel verschillende zaklampen voor de Wehrmacht ect gemaakt dat je soms niet meer weet welke bij wie hoort......een ding is zeker (Daimon en Pertrix) waren destijds de grootste fabriekanten die veel lampen voor de Wehrmacht maakten ....een volgende keer zal ik de luftschutz en de Bunker - handlampen Wehrmacht gaan toelichten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 11 jul 2007, 20:08, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Wederom belangrijke en interessante info Costum!
Heb op Ciney een hoop van die lampen zien liggen en moest direct aan jou denken!;)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ok ....graag gedaan Snafu, ''lampen zien liggen op Ciney'' en waarvan je wellicht nu sommige zult herkennen :wink: als (2WO) zaklampen en dan ook druft te kopen..toch!Maar er liggen toch nog veel recente zaklampen tussen die dan door de verkopers zelf als (2WO) worden toegewezen.Tevens is het leuk om ook te weten dat (2WO) zaklampen niet nagemaakt worden ((nog niet)):?: ...ik heb ze tenminste nog nooit gezien in al die jaren dat ik verzamel.Wel is er verwarring ontstaan bij verzamelaars 2WO materieel toen ook de Daimon en Pertrix fabrieken in 1942 geheel waren gebombardeerd moesten zij verkassen naar Bohemia in Chez en daar is voor Daimon de productie verder gegaan met modellen die iets afwijken van degenen die in Germany destijds zijn gemaakt maar deze zijn vaak dan wel weer zeldzaam ''Bateria'' Daimon bv is er een van..maar je moet het enkel weer weten.. Pertrix is destijds ondergronds gaan werken dwz in oude kolen mijnen bv en ook in Berlijn ''Schoneweide'' locatie bv,ik zal daar ook eens aandacht aan gaan geven lampen die onder licents gemaakt zijn voor de Wehrmacht.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Ja inderdaad.Heb er veel zien liggen van petrix en Daimon maar ik zou ze nog niet direct durven kopen.Daarvoor ben ik nog te veel leek in de materie.Komt wel met dit topic hoop ik!:)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Tevens zou je moeten weten als militaria verzamelaar Duits, dat er tijdens de oorlog veel oorlogs materieel buiten Duitsland is vervaardigd en dat dan soms iets kan afwijken van het in Duitsland gemaakte materieel gemaakt bv in Bohemia Czech - Republic.ik kom daar nog wel eens op terug.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

custom schreef:Tevens zou je moeten weten als militaria verzamelaar Duits, dat er tijdens de oorlog veel oorlogs materieel buiten Duitsland is vervaardigd en dat dan soms iets kan afwijken van het in Duitsland gemaakte materieel gemaakt bv in Bohemia Czech - Republic.ik kom daar nog wel eens op terug.
Dat wist ik inderdaad Costum! :)
Greifkommando!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Hoi Custom,

Heb je ook informatie over knijpkatjes uit wo2 of spaar je die niet?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Knijpkatten is niet echt mij verzamelgebied maar heb er wel enig naslagwerken over.. maar wat wil je er van weten dan?

Met zekerheid kan ik je alvast wel vertellen dat de knijpkatten van Philips zowel voor NL civiele doelende werden gemaakt vanaf 1936 maar ook voor de Wehrmacht en dat u hoogstwaarschijnlijk ook al wel wist.De knijpkat voor Wehrmacht is het type met de leren aanhang lus tevens gestempeld met het philips logo en Wehrmacht eigentum op de zijkant in de kleuren zwart,oliv,bruin,feldgrau...envoudiger kan het niet,Duitsland heeft voor en tijdens de oorlog div fabrikanten gehad die zeer fraaie knijpkatten maakten (bv) de bakeliete van Krupp ,Zeiler,Hawe ect.Maar philips heeft niet enkel knijpkatten gemaakt in de oorlog ,vanaf 1933 was deze fabrikant de grootste op gebied van radiobuizen voor boordradios, zendinstallaties, richtappatuur, gasontladingslampen voor de zoeklichten ect...
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

zaklampen

Bericht door dmie3 »

Hallo custom, vandaag uw informatie gevonden waar ik al eens naar gezocht had maar niet gevonden. Vandaag dan ook jouw info gedeeld met 2 collega's/ medeverzamelaars en ik moet zeggen, hun gezichten spraken boekdelen. Had je hun blijde gezichten gezien, je zou onmiddelijk verder info delen met ons allen, want dit is net wat je sterker maakt. Kennis ......

Bedankt namens Dimi, Dave en Hendrik.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Hallo Dimi Dave en Hendrik,Da's nog eens leuk blijde verzamelaars te horen en daar doe ik het ook voor..ik heb nog zoveel info's over deze materie ect dat ik het jammer zou vinden dat dit eens verloren zou gaan en dat kan ik hiermee op dit forum voorlopig voorkomen...toch.

NB:bijgaand een nieuwe aanwinst de pertrix 646 luftschutzlampe enkel voor Wehrmacht officieren bedoelt dit is een van de meeste verzamelwaardige Pertrix lampen gemaakt voor de Wehrmacht vanaf 1938- 1944 deze heeft 4 seinen rood-geel-groen- blauw - wit en met een kaartleesvizier die geheel onzichtbaar is in donker.Tevens heeft deze lamp een goed werkend verlicht kompas de lamp is in Afrika dessert kleur uitgevoerd.en werkt nog normaal op 2 (D)cellen als of was die gisteren gemaakt...de Wehrmacht beschikte over de beste spullen in de (2WO) dat is duidelijk genoeg gebleken.

Verzamelgroet Custom,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Wat een prachtstuk Costum!! :shock:
Ik hou echt van dit topic!
Greifkommando!
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

pertrix 2361

Bericht door dmie3 »

Hallo Custom,

nogmaal bedankt voor jouw nuttige info. Ben in deze topic wel een voorbeeld tegengekomen van de pertrix 2361 "made in Germany" en die was na-oorlogs. Heb hier eentje liggen zonder "made in Germany" op, is deze ook na-oorlogs of heb ik me laten bedotten. Heb deze in een lotje van drie zaklampen gekocht, maar bij het verhuizen nog steeds m'n twee andere niet tegengekomen. Bedankt.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Custom, vergis ik me of staat er momenteel een vraagje van je op de NVBMB site?

Ik moet zeggen dat dit soort lampen niet echt mijn interesse gebied is maar ik heb alles toch met veel interesse zitten lezen. Ik weet niet of je Jan de Jonge kent van het museum wat vroeger in Sinoutskerke zat maar hij had ook altijd een hele rits met dit soort lampen.
Plaats reactie