Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Aan deze oude miltaire Daimon zaklamp zit een apart verhaal aan vast!!

Het is de Daimon 1933 in Gelbbraun met gestempeld kruis op het voorfront deze zaklampen zijn wellicht gemaakt in opdracht voor het leger van Zwitserland in de (2WO) dat is duidelijk te zien aan het kruislogo dat dit land hanteerd op veel materieel.Maar er zit nog een bijzonderheid aan deze lamp......deze is door dat zelfde land omstreeks de jaren 70/80 weer opnieuw gestempeld met de letter - code ''AS'' op het voorfrond maar dat is handmatig met slagletters gedaan wand de letters staan niet mooi recht en niet in de goede volgorder duidelijk op de afbeelding te zien dat de bruine grondverf bij de inslag daardoor zichtbaar is geworden. Deze letters waren als herkenning bedoelt voor het Schweizer Armee in de jaren 70/80 wand toen zijn deze oude lampen weer opnieuw in hergebruik genomen door dat zelfde leger omdat ze van een solide kwaliteit waren en er nog grote depo bestanden uit de oorlog op voorraad waren .Ik had deze onlangs gekocht en deze verkoper had er nog een stuk of 20 van liggen en die had hij pas opgekocht bij het Schweizer Armee ik heb daarvan de mooiste uitgezocht ,ze waren er ook bij die handmatig door dit schweizer Armee overgeschilderd waren in (Oliv Grun) gewoon over de originele Gelbbraun kleur zoals Daimon deze eens heeft afgeleverd in 1932,ik had geluk ik nog enkele exemplaren ongeschonden te pakken kon krijgen die nog geheel in de originele (Gelbbraun) kleur waren. tevens voorzien van een 3,5 V /02 Tungsram luftschutz lampje.

NB: De stempelaar had niet in de gaten dat hij de letters in spiegelschrift aan de binnenzijde in het front had moeten slaan van links naar Recht eerst A en dan S en dan staan de letters in de juiste volgorde als je het frontplaatje sluit Schweizer Armee.......foutje bedankt :?

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

NB:Deze laaste afbeeldling is geen Daimon lamp maar heeft wel veel overeenkomsten daarmee deze gemaakt bij Elves swiss type Mendrisio 1943 tevens bedoelt voor het Schweizer Armee.Het is gewoon een pure kopie van bovenstaande Daimon enkel de schakelaar en het sluitbeugeltje van de frontdeksel is anders verder is de lamp geheel gelijk..toen was kopieeren nog niet strafbaar blijkbaar.
Laatst gewijzigd door custom op 25 dec 2007, 11:36, 19 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

custom schreef:NB: De stempelaar had niet in de gaten dat hij de letters in spiegelschrift aan de binnenzijde in het front had moeten slaan van links naar Recht eerst A en dan S en dan staan de letters in de juiste volgorde als je het frontplaatje sluit Schweizer Armee.......foutje bedankt :?
Hmm, misschien Armee Suisse? Er wordt van oudsher nog veel Frans gesproken in het leger.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Zo nu heb ik eens een vraagje... :) ik heb hier een zaklamp die wellicht deels een kopie is van het model Premi nr 310 P uit Oostenrijk en die momenteel word aangeboden op e-bay 320173105733 de Premi twee sein nr 310 / P komt uit de jaren 70/80 was voor politie en andere overheidstaken bedoelt en stamt niet uit 1940.De vraag is wie kent deze onderstaande zaklamp die veel overeenkomsten heeft met deze Premi maar die dan merkloos is en een Alu hamerslagverf bezit deze verkeert nog in nieuwstaat, mocht er iemand zijn die iets weet :idea: dan hoor ik dat graag.

NB: Ik kreeg een berichtje binnen dat deze lamp wellicht uit de voormalige (DDR) komt en gemaakt zou zijn in Rusland omstreeks 1948 CCCP. en dus niets van doen heeft met de Premi 310 / P heeft enkel veel uiterlijke overeenkomsten daarvan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Hoi Custom,

Ik kan aan een zwarte Daimon 2200 komen. Heb jij achtergrondinfo?

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat zal ik wederom doen...maar ik heb deze lamp al eerder in dit topic besproken..maar maakt niet uit... :) Deze Daimon nr 2200 is gemaakt vanaf 1937/1942 de Wehrmacht had deze ook tot haar beschikking en de burgerbevolking in de (2WO) maakte tevens gebruik van deze lamp .Er zijn meedere type vanuit 2200 - 2201...ect serie die dan iets verschillen van elkaar in uitvoering (bv)doormiddel van een draadbeugel ipv leren riempjes schakelaar .....ect.Dit is ook wel intressante info.....Aan de vooravond van de (2WO) in April 1940 is deze onderstaande Daimon - folder in een oplage van 20,000 aan de Nederlandse bevolking uitgedeeld met als doel de luchtbeschermingslampen te promote,en waarbij deze 2200 serie ook bij staat. maar dan de 2201 daarvan zit de schakeling aan de zijkant verder zijn deze lampen gelijk..Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.

NB: Als het om een ander Daimon type 2200 mocht gaan zonder het (zeskant logo met Bliz) teken dan is die van na de oorlog ca 1950/1968

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 28 okt 2007, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand nog een type 2200 maar let op deze is van na de oorlog 1950/1960 en dat kun je dan zien aan het Daimon logo.zodra erop een militaire Daimon zaklamp het zeskant logo met Bliz ontbreekt dan kun je er (bijna) vanuit gaan dat deze gemaakt is
na 1950...Dat geld ook voor als er een plastiek lens ipv van geslepen glas in zit.Maar er zijn natuurlijk ook Daimon lampen uit 1934 /1938 bv die deze zeskant incl Bliz niet hebben .....dus altijd goed opletten. :idea:

NB;Onderstaand drie oude reclame borden van Daimon het bord met het Daimon meisje is uit 1934 met zeskant logo.het andere bord komt uit 1950 1960 waarbij het logo dan is gewijzigd. het Daimon Focus bord komt ook uit 1934.
Afbeelding
Daimon Reclame 1934
Afbeelding
Daimon reclame 1950 -1960
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 30 okt 2007, 11:31, 5 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

fake or original

Bericht door dmie3 »

BEDANKT custom :lol:

Gisteren, zondag dus, met jouw afgeprinte voorbeelden en zonder aarzelen op de beurs van Ciney, de Daimon Telko Trio nr 2213 gekocht, in uitstekende werkende staat! Helaas zonder juiste batterij, maar heb die zien liggen voor 100 € en dat was er toch wel over. Zat een moderne batterij in zodat ik toch wel zeker was dat ze werkte. Ik heb 48 € betaald, niet echt goedkoop maar wel origineel.

Nogmaals bedankt custom, ik blijf steeds jouw topic herbekijken naar iets nieuws en sta nog steeds versteld van jouw kennis. :lol:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nieuw item...Deze fraaie solide Duitse zaklampen meestal in feldgrau zijn er in verschillende uivoeringen en soms gestempeld met een logo en jaartal deze zijn tevens door diverse fabrikanten in de (2WO) gemaakt en waaronder ook ''Ennwell'' er een van was zie logo .Ik bezit de jaartallen opeenvolgend vanaf 1941 - 1944.en was al lang op zoek naar de betekenis van dit vreemde logo..en heden heb ik de oplossing mogen ontvangen dank aan een Duitse verzamelaar tevens op leeftijd die dit logo nog kende,er was wel een vermoeden dat het zoiets kon zijn maar ik was er niet geheel zeker van.Dit logo staat voor ''Fahrdienst versorgung nachschub''en deze was in het bijzonder verantwoordelijk voor de brandstofverzorging van alle Duitse voertuigen ..ect vandaar dat er een brandstofvat is afgebeeld. Zo weer een raadsel opgelost maar dankzij deze verzamelaar... :) Super en dat is pas verzamelen de info's aan elkaar door willen geven. .wellicht krijg ik ook eens het bewijs op papierform en dan hoor en zie je dat gelijk.

NB: er zijn ook lampen van model bekend die dat logo niet bezitten maar verder gelijk zijn.en zijn aangetroffen bij SS eenheden.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: fake or original

Bericht door custom »

dmie3 schreef:BEDANKT custom :lol:



Nogmaals bedankt custom, ik blijf steeds jouw topic herbekijken naar iets nieuws en sta nog steeds versteld van jouw kennis. :lol:
Ok Dimie geen dank hoor!! :) en graag gadaan en daarvoor doe ik het ook...info's samen uitwisselen en bundelen en daar kom je verder mee als verzamelaars onder elkaar.En wat de kennis betreft deze haal ik voor een groot deel uit de grijze massa van meer dan 40 j militaria verzamelen en uit oude katalogi en of naslagwerken, maar deze zijn dan vaak weer net zo duur of soms nog wel duurde dan het object zelf dat je verzamelen wilt.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand een Premi zaklamp met een 59mm domlens wordt ook wel eens aangeboden als Wehrmacht zaklamp..maar deze lamp uit Oostenrijk is van na de oorlog model nr 79 in zwart of in nikkel uitgevoerd gemaakt vanaf ca 1960 /1988 ..Dus niet kopen als Wehrmacht lamp Premi heeft overigens nooit voor de Wehrmacht gewerkt daarin tegen de WIF wel.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 30 okt 2007, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 30 okt 2007, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dit is een verzamelwaardige Pertrix D.R.G.M zaklamp nr 647 / 1936 in Olivbraun uitgevoerd deze lamp was bedoelt zowel voor de Wehrmacht - SS -SA -HJ ...ect als voor de andere overheidsdiensten tijdens de (2WO).De stroomvoorziening geschied d.m.v van een platte 4,5 V batterij de lamp heeft drie seinen rood - groen - geel en natuurlijk normaal wit licht een morse knop en blokkeer stand. Deze lamp verkeert nog in nieuwstaat en als je zo een aan zou willen schaffen in deze staat als je hem kunt vinden....dan moet je zeker op 60 - 90 euro rekenen, maar zou je deze buiten Europa tegenkomen tel dan maar het dubbele bedrag neer..het is fraaie lamp in militaire uitvoering die schaars aan het worden is.

NB:Er is ook nog een gelijk model onder de naam Nirona D.R.G.M een 100% kopie van elkaar maar wie het eerst was en op welke wijze dat is gegaan,daar ben ik nog niet achter zie de afbeeldingen van deze Nirona heeft een gelijke verzamelwaarde als de Pertrix nr 647

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 dec 2007, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Bericht door roadmaster »

8) Zeer interessant allemaal!! Vraagje, op de batterij staat"' Erst pruefen, dann abreissen"

Van vroeger herinner ik me dat we deze platte batterijen testten d.m.v je tong tegen de 2 elektroden te houden :? Gaf een apart raar zoutige smaak af, dan was de batterij nog vol...

Was er destijds een andere methode gangbaar?

Groetjes van Roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@roadmaster

Ook deze vraag kan ik niet met een zin beantwoorden....Erst prufen..!!!en dan pas afscheuren komt op hetzelfde neer zoals je zelf al aangeeft en wij vroeger in de jaren 50 al deden met dit soort batterijen .De plus en min pool gegijktijdig even tussen je tong houden om te kijken of er nog genoeg porrie in zat.Het had te maken met het garantie zegel van de batterijen zodra die nog niet was verbroken kon je deze gewoon in ruilen en kreeg je nieuwe terug dezelfde garantie is er vandaag de dag nog steeds van kracht als er een zegel op zit een product zit ..Het testen werd eenvoudige gedaan met de zogenaamde ..Batterien Prufer..onderstaand zo'n exemplaar afgebeeld deze komt uit een oude Daimon katalogus 1936...zonder het zegel te hoeven verbreken kon men meten..slim bedacht toch van die Daimon jongen.

NB: Goed naslagwerk is het halve werk voor ons verzamelaars!!
Plaats reactie