Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag haplo

ik heb hier nog wat fotos van een engelse lamp,is wel in gebruikte staat (ik heb naar je geluisterd en niet in hoofdletters getypt,ik hoop dat je het dan wel leest en niet zoals de info over waldorp)

grts bruno
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@Bruno..leuk Britse zaklamp van het type RC LTD LE no 4 ..enkel zie ik iets vreemds aan deze lamp. De leren aanhang is afwijkend lang en er zit ook geen insnijding in voor een knoop aanhang en het lijkt wel of deze blinde leren lus er later is aangezet .het is RC Type ipv DB ....klopt dat ?

NB: bijgaand tevens een daimon Telko 1936 en het binnenwerk daarvan voor een vergelijk dat je kunt zien dat er bij elkaar is afgekeken binnenwerken zijn voor 99% gelijk,zoals nog veel meer kenmerken van de Telko zijn op deze RC LE no 4 toegepast...ma ja dat is bij vele andere militaire zaklampen merken ook het geval indien daar intressen voor is zal ik daar eens op terug komen.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 12 dec 2007, 12:30, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Leest een stuk prettiger Bruno.
Bedankt.
:D

Ook beide bedankt voor de foto's.
Geeft een goed beeld. :)
Mooie lampen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 12 dec 2007, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Hier alvast een voorproefje van een bijzonder exemplaar die ik in de loop van de tijd zal gaan bespreken de ''Perlux'' handlamp gebruikt tijdens de (1WO) is van Duits fabrikaat Super verzamelwaardige lamp die je als zaklamp of militairia verzamelaar zeker in je verzameling zou moeten hebben ze zijn nogal prijzig en schaars vandaar.Deze lamp is in gesloten stand niet echt fraai om te zien maar eenmaal geopend.. is het een mooi stukje techniek van ca 90 jaar oud met een gepolijste holle spiegel met een diameter doorsnede van ca 11cm.


Perlux DRGM 1914/1920 militaire lamp
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:16, 3 keer totaal gewijzigd.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom

de engelse lamp is gestempeld R.C.Ltd L.E.N°4 wat is het verschil met D.B
is dit een oorlogse lamp of zyn er ook verschillende types

groetjes bruno :wink: :wink: :wink: :wink:


ps prachtige lamp die perlux,om je vingers af te likken
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Helaas :? kan ik hier vooralsnog geen antwoord op geven..maar ik zal er zeker naar op zoek gaan :) .
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Weer een verzamelwaardige Daimon nr 2262 L (Luftschutz) 1936 is een fraaie zaklamp - handlamp van Daimon voor 2 (D)cellen bedoelt als luchtbeschermingslamp destijds in April 1940 door Daimon gepromoot voor de Nederlandse bevolking in de 2WO.Daimon had immers een groot asortiement luchtbeschermingslampen in haar programma, Hier het type 2262 (L) met een geheel afsluitbare reflector is tevens van een blauw filter voorzien voor luchtbescherming. Het verduisteringsklepje is ook opklapbaar zodat de zaklamp normaal geruikt kon worden maar geen wit licht naar boven uitstraalde wand dat was verboden in de (2WO) na zonsondergang,was je verplicht licht te voeren dat voldeed aan de gestelde eisen van het I.L.B en of moest dan voorzien zijn van een blauwfilter of speciale daar voor in de handel gebrachte verduisteringslampjes die dit keurmerk voerde.Deze lamp is ook voorzien van een verstelbare Focus en morse knop slotstand ect ..een mooi stukje werk van Daimon.

NB: De Wehrmacht en alle andere eenheden daaruit hadden deze lamp ook tot hun beschikking.

Daimon nr 2262 L Luftschutz 1936
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daimon nr 2262 SP
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 31 dec 2007, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand twee WIF lampen waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen in welke periode deze lampen gemaakt zijn en of de WIF 231 zaklamp een miltaire lamp was en ook door de Wehrmacht in gebruik is genomen als beute lamp na de Anschluss in maart 1938 van Oostenrijk bij Duitsland. De Daimon 2361 made in Germany komt uit de 50e / 60e jaren dat is duidelijk de draaischakelaar van beiden lampen zijn onder gebracht in de reflector (dmv) deze naar links en of rechts te draaien gaat deze in werking of niet. De mogelijkheid is aanwezig dat deze fabrikanten bij elkaar hebben afgekeken WIF en Premi uit Oostenrijk sowieso beiden hebben destijds zeker afgekeken bij elkaar en dat is ook terug te vinden op genoemde lampen (zie afbeedling).En anders hebben zij dat wel bij Daimon gedaan de grootste zaklampen fabrikant destijds van Europa.Maar wie kan kan mij vertellen in welke periode deze WIF 231 is gemaakt maar dan wel vanuit een WIF Fabrieksfolder en of prijslijst van deze fabrikant uit die periode waarin deze lampen dan in voorkomen.


NB: bijgaand nog een 2e WIF militaire zaklamp in feldgrau met stempel Heereseigentum waarvan ik ook niet zeker weet of deze in de periode 30/40 gemaakt is of in de jaren daarna .Wel is duidelijk te zien daar deze WIF veel gelijkenis heeft met de Premi zaklamp van het Bundesheer (tevens afgebeeld) in oliv Grun die vanaf 1960 tot 1980 daar in gebruikt was deze is tevens bovenop gestempeld met Heereseigentum..ik hoop dat je alles nog uit elkaar kunt houden...wie het weet mag het allemaal zeggen. :) hopelijk niet allemaal te gelijk. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Pertrix 678 heb ik al eerder besproken maar het is toch wel even interessant om te weten dat deze lamp niet enkel door de Wehrmacht - luftwaffe is gebruikt.Maar dit type pertrix is samen met de Waldorp zaklampen uitgegeven als standaard uitrusting voor het Nederlandse leger in 40/45 en dat weten nog niet zo veel verzamelaars maar hopelijk nu wel, en wellicht heeft u het boekje van M.Talens ook op al de plank liggen ''DE RANSEL OP DE RUG'' deel (2) daar worden genoemde lampen voor het (NL) leger in besproken.Ik had er anders wel een afdruk bijgedaan als bewijs maar door de (copie - rights) auteursrechten is dat helaas niet toegestaan.

Pertrix Nr 678 / 1936
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re:

Bericht door Schijnwerper »

custom schreef:Helaas moet ik constateren dat er de laatste tijd wenig belangstelling is en geen tot weinig reactie meer komt in dit zaklampen topic.Maar ..mocht dat zo blijven voortduren... dan zal ik toch de resterende zaklampen info voor dit topic op de plank laten staan, en is dan enkel voortaan nog op te vragen per (pb) mail. het zij zo :?
Ja lees het ook nog wel regelmatig hoor, maar verder geen vragen direct, ook aangezien
ik zelf al wat vanaf weet en ook wel zelf info opzoek.
Maar nog steeds reuze intresant en top info met hele mooie foto's met super details.

Ja maar goed even nog over die Waldorp zaklantaarn met Inspectie Lucht Bescherming nr.204.
Lijken mij heel zeldzaam zeker in goede werkende staat?!
Verbaast me ook niet enig sinds, aangezien ze oerlelijk zijn :/ en alleen bijna geschikt voor die taak waarvoor ie gemaakt is, zullen ze al snel na de oorlog buiten de stads afvalplaats zijn beland.
zag er laatst een voorbij komen op marktplaats bij toeval, was 50 euro op geboden :o
Vindt het zelf een van de lelijkste zaklampen die ik zo'n beetje heb gezien :/
Maar goed kreeg dat ding eens van een maat van me, die had hem van een rommel markt vandaan gehaald.
En ja nu gaan ik hem toch meer waarderen :) zeker ook met jou info erover.
Heb die andere type ook uit die tijd, alleen missen de schuifjes en het ophang werk achterop :| maar verder in mooie staat, hoop hem ooit is goed terestaureren, als ik de onderdelen heb, die ik er zoal voor kan gebruiken.

Verder tijdens het surfen op het net naar info afbeeldingen van de zaklampen kwam ik dit nog even tegen op Ebay.
Enoy toch even leuk kijken naar de prijzen zoal :shock: :)

http://collectibles.search.ebay.com/fla ... acatZ13977
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Daar staan idd mooie lampjes op deze e-bay link.Maar let goed op!! :evil: er staat ook een hoop kletskoek bij wat geen 2WO mag heten.En als je sommige adverteerders mag geloven is alles Wehrmacht waar een riempje aan zit voor op het uniform en of het merk Daimon - Pertrix bezit.De pertrix nr 667 Zaklamp uit 1950 is daar weer het voorbeeld van ik zag hem al staan in deze advertentie als zaklamp uit 1930 met een vraagprijs van 39,00.En als klap op de vuurpijl een Bakelieten Zeiler wel 2WO maar een prijs waarvan je achter over zou vallen :shocked: maar liefs $490.00 en zo duur was ik er nog nooit eerder een tegen gekomen. Het kan Best leuk zijn militaire zaklampen verzamelen maar je moet wel een beetje kennis van zaken hebben wand het aanbod is er groot.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Nee oké enkel even om te laten zien, wat er zoal verhandeld wordt in die USA :)
Ben zelf niet van plan om ooit een te kopen via het net in het buitenland, laat staan in de USA.
Kan het me zo wie zo niet veroorloven om veel zaklampen te gaan aanschaffen van 30 euro of meer ex verzending :|
niet alleen financieel ook wel uit principe toch.
Uitgezonderd de Zeiler bakelieten zaklampen dan :yes: Die zijn wel heel mooi bezit er nu zelf 3 aangezien ik ook bakeliet al mooi vind uit die tijd, en wo2 Duits verzamel.
Ja die 667 Pertrix ach vindt het niet erg dat ze daar 30 euro of meer voor vragen, en er kennelijk nog mensen zijn die dat er voor neer leggen ook! 8) Zonder kennis van zaken.
Zelfs op veel goede serieuze militaria verzamel site's staan ze op die type jaren 50 zaklampen Pertrix en Daimon.
En verkopen nog goed.
Heb er zelf nog 6 nieuwe liggen in depot verpakking en al die Pertix 667 leger groen, misschien mail ik wel eens zo'n site of ze geen intresse hebben in zo'n aankoop 8)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag beste verzamelaars,eerst en vooral een beste voor het nieuwe jaar en veel verzamelgenot in 2008 :)
op een beurs verleden weekend heb ik deze lamp op de kop getikt,het is een russische 2 de wereld oorlog en is een vry solide lamp alleen staan er geen merktekens op en ben ik nog op zoek naar de originele naam van de zaklamp
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groetjes bruno :)


wie nog info heeft over deze lamp laat me het dan weten aub :/
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Dat zijn van die lastige lampjes zonder merk .Maar het is idd een miltaire zaklamp gemaakt in Rusland de kenmerken van de schakelaar bovenop reflector bevestiging... ect geven daar de duidelijkheid van.Heb je trouwens nog een foto van de bovenaanzicht van deze schakelaar dan kun je een vergelijk maken.Deze lampen zijn na de oorlog ook nog doorgemaakt gemaakt maar gezien de patina en de gehele toestand van het leer van dit lampje zal deze datering 40/45 wel kunnen kloppen.
Ik heb twee ongeveer gelijke lampen en zijn beide gestempeld .Deze lamp heeft een rood en groen sein dmv van draaiknoppen maar een van genoemde lamp heeft het stempel OTK - 4 in een driehoek inkt stempel dat betekend het inspectie stempel voor Militar materieel uit Rusland en nr 4 staat dan weer voor de gebruiks periode 1953/1957.En dat klopt ook wand ik heb deze lamp in de voormalige DDR gekocht en de eigennaar was destijds nog apentrots dat hij deze gebruikt had in de DDR periode op een peilwagen onder zijn bevel dat hij er een briefje bij gedaan heeft.
Tevens een afbeelding van het stempel ingeslagen in de andere militaire lamp uit Rusland die gelijk is aan de lamp van jou en die heb ik helaas niet meer in mij bezit bezit ,het stempel kan ik niet thuis brengen welke fabriek dat geweest moet zijn, maar wellicht dat iemand hier is die deze taal beheerst...meer info kan ik je momenteel niet geven,,maar beter iets dan niets :wink:

NB:O.ja ook wel intressant om even te weten Premi heeft ook zo'n bijna gelijke lamp gemaakt maar dan met logo wellicht weer afgeken bij elkaar..zie laatste foto.

DDR zaklamp OTK4 periode 1953/1957
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jan 2008, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie