Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

rood schreef:
custom schreef: Rood> schrijft Maar een hoop foto's werken niet bij mij..wat wil je hiermee aangeven wellicht kun je dat uitleggen :? .en begrijpen we elkaar dan nog beter :)
Ik kon de foto's niet bekijken. Maar nu doen ze het opeens weer :? :)

Ok duidelijk...en fijn om te horen dat je weer kijken kunt veel plezier :)

Even nog ter aanvulling en ik heb het al eerder gemeld bij het opstarten van deze topic... Het is mij opgevallen dat veel militaira verzamelaars enkel kopen wat hij/zij goed kennen.dat is trouwens ook begrijpelijk hoor.. :wink: ik heb onlangs een test gedaan op MP en daar een zeer zeldzame Duitse Wehrmacht zaklamp op gezet onder de rubriek.miltairia.en wat denk je..ja idd je raad het al!!!daar reageerde niemand op.Wel een enkele vraag van een verzamelaar of het wel werkelijk om een SS Zaklamp ging omdat hij deze nog nooit eerder had gezien...tjaaa daar gaan we weer. En zoals al gezegd omdat de meeste verzamelaars dat materieel niet eens kennen.en daarom hoop ik met deze topic iets te kunnen bereiken in een positieve zin voor elke verzamelaar op dit Forum maar in het bijzonder voor de beginnende verzamelaars onder ons.

Let op...!ik kan het niet vaak genoeg zeggen... deze tip is het aller belangrijkste voor het verzamelen.Zorg dat je over goede naslagwerken beschikt om een goede verzameling te kunnen aanleggen, wand dan weet je immer waarover je praat!!
Laatst gewijzigd door custom op 26 apr 2007, 13:49, 17 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Mooie informatie, ik denk dat veel mensen deze info goed kunnen gebruiken. Ik had geen idee dat er zoveel verschillende modellen waren :o
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Tevens als voorbeeld van het niet goed herkennen van (2WO) materieel dat door de Wehrmacht is gebruikt,zal ik maar weer eens enkele zaklampen nemen omdat mij grootste deel van de (2WO) verzameling daaruit bestaat.Bijgaand twee oude pagina's vanuit originele Daimon katalogussen uit 1936 waarin het hele arsortiment voor de Wehrmacht werd voorgesteld..daar zitten ook civile lampe bij maar deze werden toch door genoemde instellingen gebruikt vooral de Hitler - Jugend maakte daar gebruik van en als je dat dan niet weet koop je ook niet..kijk en overtuig wand het spreekwoord zegt, eerst zien en dan pas geloven toch :) !!! Er is nog zo veel (2WO) naslagwerk te koop zowel van meaterieel wapens en munitie .....ect en soms ook wel experimenteel naslagwerk maar deze laatste groepen zijn ook de moeilijkste om aan te komen en kost soms net zo veel als een object dat je graag verzamelen wilt.

NB:Nogmaals: Schaf eerst goed naslagwerk aan ''voordat je gaat verzamelen en of kopen'' om achteraf spijt te kunnen voorkomen.maar veelal gebeurt het net andersom en da's jammer en zeker niet nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Tevens nog enkel type batterijen van Daimon uit 1937 die door de Hiltler Jugend gebruik zijn.vooral de bovenstaande platte 4,5 met morse code was de meest gebruikte samen met de baby 1.5 V en de grote (D) cel voor in de stablampe.
Laatst gewijzigd door custom op 19 sep 2007, 21:52, 19 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Custom ik waardeer je inbreng enorm, door jouw hulp heb ik al eerder eens informatie over een lamp in mijn bezit verkregen. Tevens gebruik ik dit topic vaak om lampen die op ebay staan te controleren (zowel WO-1 als WO-2)!

Dus zeker niet stoppen met posten in dit topic, van dit soort topics krijgt een forum als deze enkel meer cachet!


Michiel
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@custom; zeker niet stoppen met dit topic!! Dit is informatie waar de verzamelaars onder ons echt iets aan hebben. Omdat ik niet na elke post "geweldig" roep betekent niet dat ik dit topic niet volg :wink:

Over de genoemde Italiaanse zaklamp: ik was deze zeker niet vergeten..
Ik heb wat lijntjes uitgegooid naar andere verzamelaars van Italiaanse militaria. Mocht hier wat uitkomen laat ik het zeker horen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ok..jongens nogmaals bedankt allemaal voor deze lovende woorden, :) deze topic gaat gewoon verder en het zal zeker niet enkel bij zaklampen info's blijven.Het onderzoeken van Duits experiment materieel uit de (2WO) bv is tevens een hobby die onder mij verzameling zit.....en het restaureren daarvan en daarvoor ken ik vele tips die ik in de loop der tijd heb ondervonden en als er tijd voor is zal ik er zeker eens aandacht aan geven.

Verzamelgroet,
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Hey wist niet dat er speciale HJ-lampjes bestonden!
Zeer leuk!Weer iets bijgeleerd vandaag. :)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand een afbeelding van een Pertrix zaklamp uit 1936 voor de platte batterij 4,5 zoals afgebeeld.deze zaklampen zijn ook gebruikt door de Wehrmacht enkel moet je dat weten....is gestempeld met DRGM ik heb deze aangetroffen met de originele Wehrmacht (DVE) batterij er nog in met (fef) code deze was wel uitgelopen en kon ik dus niet meer restaureren. Maar deze zaklamp is in goede staat zoals je kunt zien tevens zat er nog en lege Wehrmacht sigaretten papieren verpakking onder de batterij geklemd voor opvulling...zo zie je maar je zou denken gewoon een civiel lampje maar zoals al gemeld in deze topic de Wehrmacht heeft veel zaklampen van Pertrix en Daimon gebruikt in de (2WO) maar je moet enkel weten welke dat waren vandaar dat een naslagwerk vanuit fabrieks katalogussen belangrijk zijn voor een verzamelaar.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Tevens voor vergelijking een Civiele Pertrix zaklamp die veel lijkt op het 1936 model maar deze komt uit 1950 en als er ''made in Germany'' op staat zoals bij dit nr 603 model dan gaat het nooit om een (2WO) zaklamp goed onthouden dus..op ander (2WO) Duits materieel kan deze teks soms wel eens voorkomen maar nooit op Duitse militaire zaklampen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 apr 2007, 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

een 6 tal maanden geleden wist ik niets van duitse zaklampen,maar met je te leren kennen groeit men kennis
ik heb 2 van men zaklampen die ik had voor we de info van u hadden al terug verkocht omdat ze naoorlogs waren maar ik het niet wist
ook vind ik het intresant dat als je naar een beurs gaat met wat meer kennis op zak van de zaklampen de handelaars al eens op hun vingers kan tikken(ook al hebben ze dat niet graag) en wimpelen ze je meestal af
ook by men verzamelkameraden al een paar naoorlogse gevonden,maar dan kunnen we opzoek gaan naar echte 2 de wo met u informatie in ons hoofd

verzamelgroetjes :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Beste Bruno,

Dat is leuk om te horen graag gedaan en daar doe ik het ook voor. :) Het mooiste van verzamelen is de ervaringen en kennis met elkander willen delen door er over te gaan praten laat zien wat je hebt ..ect.En ik kan het niet vaak genoeg zeggen....schaf eerst zo veel mogelijk naslagwerk aan voor de objecten die je wilt gaan verzamelen of ga te raden bij andere verzamelaars die zonder enig wnstbelang je goede raad kunnen geven.voordat je onnodig een verzamelobject aanschaft dat acheteraf toch niet geheel in orde blijkt te zijn.

Tevens is het ook jammer dat er altijd nog verzamelaars zijn die beslist niet willen delen met andere verzamelaars vaak uit winstbelangen ...ect en alles voor zich zelf houden..daar kan ik echt niet tegen..!!Het standpunt van mij is altijd geweest ik wil zoveel mogelijk kennis en evaringen doorgeven betreffende het verzamelen die ik heb opgedaan in ruim 40 jaar militairia verzamelen, en zoals al eerder gezegd je kunt straks als je eenmaal omgevallen bent immers niets meer menemen....je moet alles hier achterlaten en ''je hebt alles maar even in bruikleen'' als verzamelaar..ik zelf zie het meer als een doorgeefluik voor de nieuwe komende genratie verzamelaars om dit erfgoed veilig te stellen...ja toch!!

Fijne zondag
Laatst gewijzigd door custom op 29 apr 2007, 10:40, 18 keer totaal gewijzigd.
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Custom, bedankt voor deze top informatie! :D
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

OFF
Laatst gewijzigd door custom op 19 sep 2007, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Wederom een zeer fraaie Wehrmacht zaklamp in nieuwstaat (voor info) De Daimon Telko Duo nr 2212 gemaakt in 1937als luftschutz lampe met een verduisteringsfilter in feldgrau uitgevoerd meestal zijn deze in zwart..deze is nog ongebruikt komt uit een opslag vandaan.Zoals je kunt zien is het nog steeds mogelijk (2WO) materieel in nieuwstaat aan te treffen al hoewel dat steeds moeilijker word om te vinden..... Chez en Osterr zijn momenteel de meest aangewezen plaatsen waar nog veel spul zit in Duitsland zelf word het nu echt minder...steeds meer repro worden er momenteel aangeboden veelal afkomstig uit Polen maar ook veelal uit Duitsland zelf.

NB: De leek verzamelaar zou deze lamp op een beurs nooit kopen omdat die er te nieuw uit ziet en ook meestal de kennis niet bezit van deze materie ..maar ik hoop nu dat een ieder al aardig heeft bijgeleerd betreffende de Duitse Wehrmacht zaklampen.het ende is nog lang niet in zicht.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Een van de meest interessante Wehrmacht zak-handlamp uit mij verzameling de Pertrix nr 646 zowel zowel voor luftschutz als signal lampe te gebruiken met een zeer venuftig mechaniek van focus verstelling en sein voorzetten. Deze lamp is gemaakt in 1938 veelal voor Wehrmacht officieren in (Oliv) braun met drie seinen rood groen geel en een bijna onzichtbare vizierlichtbundel van 2mm X 50mm breed voor kaartlezen..tevens met een goed werkend kompas die super verlicht is bij schakeling lamp....een fraaie verzamelwaardige Wehrmacht handlamp die nog goed werkt op twee dikke (D) cellen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 apr 2007, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie