Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
schuere
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2010, 18:43

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door schuere »

Het Custom,

wat denk je van deze lamp ?

Kan deze doorgaan als HJ ?

Kleur lijkt mij hetzelfde en het is ook met riempje bij.

Groeten

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Mooie aanwinst heb je daar het is idd een HJ - zaklamp met karabiner haken .Deze Pertrix Wehrsport stablampe is uit de nummer serie vanaf 553 - 527 bedoelt voor (2) dikke staaf batterijen gemaakt vanaf 1934 het logo op de achterzijde van de schroefdop is de kop van een mopshond met een zaklamp in zijn bek, dit is nog het oude Pertrix logo uit die periode.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze pertrix heb ik er onlangs bij gekregen nr 639 zie je bijna nooit ook door de WH....etc gebruikt gemaakt vanaf 1934.De stroom wordt geleverd door 2 dikke 1,5 (D)cellen lamp heeft net zoals bij de bovenstaande HJ pertrix stablampe nog het oude Pertrix logo de mopshond met zaklamp in zijn bek, heeft een 60mm reflector morse schakelaar leren aanhang boven met evt draagbeugel op de achterzijde zit tevens een stalen riembeugel het is een zeer solide lamp....meer detail foto's daarvan volgen nog.

Pertrix no 639 signal lampe WH 1934 -1943
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Jolijn »

Je hebt een mooie,grote collectie joh!
Hoeveel moet je ongeveer rekenen voor een gemiddelde zaklamp?
Of is dat heel verschillend?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Jolijn

Dat ligt geheel aan het type lamp wat je wilt gaan aanschaffen bv civiel militair voor welk doel is zo'n lamp
ooit gemaakt in welke periode zijn er veel van gemaakt en of in zeer kleine oplage... ga zo maar door.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier de 3 zeldzame Pertrix'sen bij elkaar gebruikt door de Wehrmacht - HJ...etc met de nummers 639 - 644 - 645 - 646
deze kom je niet elke dag meer tegen.De 645 uit metaal gemaakt is verder geheel gelijk aan de Nr 646
alleen deze laatste is geheel uit messing vervaardigd en daarmee zeldzaam.


Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Vraagje of er wel eens iemand in het museum ''oud Lunteren'' is geweest daar staan ook wel wat militaire
zaklampen.Ik was er in november 2009 toen was er een zaklampen tentoonstelling die geopend werd op dat moment
van Nov tot Feb meen ik mij te herinneren, een zaklampen verzamelaar gaf de inleiding van zijn lampententoonstelling aldaar.
Laatst gewijzigd door custom op 14 feb 2011, 11:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Nee je bedoeld die mooie tentoonstelling van Carel Weide, helaas niet :(

Afbeelding

http://www.gelderlander.nl/geniet/expos ... lampen.ece
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier nog een zeldzaam type zaklamp merk Pertrix gemaakt in de 30e jaren naar het model Daimon
Telko no 2213 met domlens .Deze zaklamp is ook door de (WH) in gebruik geweest met het oude pertrix logo
mopshond met staaflamp in zijn bek.Het is een solide lamp die voor 99% gelijk is aan omschreven Daimon enkel
de Telegraphen schakelaar heeft een morse vergrendel knop gelijk zoals de vroegere Daimon's dit ook wel hadden.

NB: wie van deze 2 firma's het eerste kwam met dit model en later van elkander gekopieerd hebben is mij niet bekend.het eerste
Daimon modell met dit schakelaar type in de 5000 serie is gemaakt omstreeks laat 20e begin 30e jaren dus er is iets bij te bedenken.


Pertrix 600 serie 1934
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Custom ben toch wel benieuwd wat je ervaring was op die expositie? Moet een overweldigend fijne ervaring zijn geweest.
Helaas kwam ik er zelf pas een aantal weken geleden achter, dat er een expostie was geweest van deze omvang.

Maar goed ik kwam deze lamp nog tegen laatst een bakelieten Pertrix 673.
Wilde hem wel kopen, maar de verkoper na exstra vragen aandringen wilde hem niet verkopen verzenden aan buitenland :roll:
Ook niet naar naar een verzoek dat er iemand zeker zeer geïntreseerd zou zijn in deze lamp, en ik daarmee hem zeker een plezier mee zou doen, aangezien hij een grote liefhebber verzamelaar is van zaklampen.
Vreemd genoeg was er ook niemand verder geïntreseerd in deze lamp, en is ook niet verkocht :|

Maar goed nog wel de foto's bewaard.
Hope you like it :|

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Schijnwerper op 21 feb 2011, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction,

Deze tentoonstelling was zeker een ''sensationele ontdekking'' betreffende oude
klassieke zaklampen en echt de moeite waard het is jammer dan dat je deze hebt misgelopen.
Bij deze ''Chapeau voor de zaklampen verzamelaar C.Weide'' en die wellicht ons zaklampenforum al reeds lang kende en
ook bezoekt. Maar misschien en hopelijk dat hij eens al zijn zaklampen kennis hier met ons wil gaan delen dat zou mooi
zijn voor alle lampen verzamelaars.. in afwachting dus :)

De pertrix nr 673 bakelieten handlamp is idd een fraai exemplaar ik heb er zelf ook een gehad maar weer verkocht ik
verzamel deze niet omdat ik merendeels Deutsche (1WO) + (2WO) militaire uniform zaklampen verzamel. Maar wel mooi hoe je deze
lampen info hier deelt en laat zien met de behorende orginele Pertrix L19 /1938 katalogus dan weet men waarover het gaat. goed gedaan _/-\o_
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier alvast een bijdrage zoals deze pertrix lamp in mijn nieuwe komende boek zal verschijnen.
hieruit blijkt hoe belangrijk een zaklamp te velde wel niet was voor het navigeren in de nacht.
Deze pertrix no 656 gaat branden als men de verduiteringskap opend en of weer gesloten wordt.


Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja mooie lamp, ja wou net zeggen hoe staat het metje het boek?!
Heb je al wat Duitse Wo2 foto's met zaklampen voorje boek?
Zag dat in het Duitse Bundesarchiv wel foto's voorbij komen met die foto's die je misschien nog zoekt.
Custom ga je er ook in zetten dat Wo2 zaklampen nooit een WaA Stamp hebben?
Uit gezonderd de bakelieten Strinlampe? Die je wel eens met een witten WaA stempel tegenkomt.
Weetje dat Zelfs Daimon heeft ze gemaakt :) of in opdracht laten maken? Aangezien ik niet weet of denk zelf dat ze een bakelieten pers apparatuur hadden? Ik denk het zelf niet dus dat zal het wel uitbesteed zijn.
Want ik ben in de loop van de jaren er nog al een aantal voorbij heb zien komen met WaA stempel op de Daimon type 2233 Zaklampen.
De zelfde type die je ook wel een in Duitse gasmasker bussen tegenkomt.
Nou zijn er wel een flink aantal Duitse items die wel degelijk een WaA lak stempel mee kregen.
Dan moetje denken aan Batterij houders MG. Radio's zendaparatuur kasten onderdelen enz.
Ik twijfel er wel eens aan.
Heb zelf een Daimon Telko liggen met een Luftschutz stempel, die is nog nauwlijks zichtbaar alleen nog als je hem vochtig maakt of in een bepaalde licht inval houding houd.

Custom ik kwam deze zeldzame Pertrix lamp nog tegen _/-\o_ Dam dan heb ik een vermogen liggen :/
http://cgi.ebay.de/seltene-Taschenlampe ... 336438c951
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction,

Bedankt voor bijdrage .Ik heb al div zaklampen foto's maar als je er nog wat hebt die jou eigendom zijn dan hoor ik dat graag.
Het klopt idd Bundesarchiv heeft ook div mooie plaatjes kun je ook gebruiken als je de bron daarvan maar vermeld.
De afname stempels dat is een verhaal apart op (2WO) zaklampen deze werden maar zelden gestempeld.
Maar wat wel zeker is daar wordt te veel gestempeld door de verzamelaars zelf en dat brengt de verwarring.
Die link die je laat zien van ebay pertrix 667 postwar zaklamp slaat echt alles onbegrijpelijk dat daar nog steeds verzamelaars intrappen
het wordt dan ook tijd dat het boek uitkomt .Ik heb wat extra aandacht aan de militaire postwar zaklampen geschonken, het zijn nu ook weer telkens
bieders uit Italië - Spanje - letland - Duitsland en zelfs Belgie die elkander dan flink opjutten onder het bieden stommer kan het even niet, en uiteindelijk
blijven denken dat ze een fraaie Werhmacht lamp gekocht hebben deze verkoper schrijft dat immers ''Pertrix No.667 Wehrmacht vor 1945'' en dan
is het waar :bonk: :bonk:

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Custom heb zelf helaas geen foto's in bezit, wel die ik al geplaats heb in JPG bestanden, daar zijn een aantal van de uit het Duitse Bundesarchiv komen en een uit het Duitse Blad Signaal.
Die zaklampen die WaA gestempeld zijn lijken mij gewoon origineel, dan met name de Daimon type 2233 Zaklampen, die alle WaA 38 gestempeld zijn het jaar dat ze geïntroduceerd zijn als standaard Werhmacht zaklamp.
Die Strinlampe zijn ook dikwijls met een WaA stamp te zien zelfs als bodemvondst gezien met een mooie stempel.
Hier wat voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Strinlampe Daimon Werke!

Afbeelding

Daimon type 2233 WaA 38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Schijnwerper op 03 mar 2011, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie