@Артур Бауман,
Ik kan deze vragen niet met 2 zinnen beantwoorden

.
Deze 2 Daimon lampen naar het model Daimon nr 2233 zijn vermoedelijk afkomstig van het Daimon filiaal te Arnstadt voormalige DDR gemaakt vanaf 1948 – 1953.Na de oorlog lag de plaats Arnstadt in oost Duitsland het voormalige DDR waar destijds ook een Daimon fabriek gevestigd was zodoende is na de oorlog deze onderneming onder DDR beheer gekomen en werd daar verder geproduseert met de bestaande machine mallen.
De producten werden vanuit DDR verkocht onder de naam Daimon en die was inmiddels alweer gevestigd in West Berlijn en maakte daar flinke bezwaren tegen deze handel in 1952 -1953 is er in West Berlijn toch nog een overeenkomst gesloten waarbij de naam Artas weer op deze lampen kwam te staan ipv Daimon,de fabriek gebruikte nog wel steeds het zelfde lampenhuis als van het WH model nr 2233 maar gaven deze nu een nieuw nummer Nr 2234 met Artas opdruk.
Deze lampen hebben soms 2 front rillen je kunt ze ook vinden zowel met Artas als Daimon opdruk net als de hier getoonde Daimon lampen deze zijn gebruikt bij de Polizei NVA/DDR de kleuren waren meestal (schwarz) of sandgelb – Oliv Grun en voor civiel rood - blauw - grijs .Ik zou nog wel wat verder kunnen gaan bv met de vroeger Daimon fabrieken in Hongarijen en later in CZ pala + spol Palaba en nog weer later Daimon-Bateria Slany in regio Bohemia.......etc maar onze verzamelvriend die wellicht uit regio Rusland komt heeft er enkel maar belang bij of deze lampen uit de (2WO) periode komen denk ik ...maar deze helaas NIET dus!!!.
PS:Het verzamelen en bestuderen van zaklampen en de historie daar achter kan som erg ingewikkeld zijn.
NVA Nationale Volks Armee DDR 1956
Daimon-Bateria Slany regio Bohemia = CZ 1950