Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

toonqvp4 schreef:Wel een stuk duidelijker zo ja.was het maar waar dat ik deze voor 2,50 had :) deze was een tientje duurder dan de 667.
Nou dan ben je nog een bofkont voor 12,50 :wink: deze 656 is een verzamelwaardige zaklamp waar ik doorgaans altijd meer dan 20,00 voor moet neerleggen.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

:cheer: dan heb ik het dus goed gedaan.kan je me mischien wat meer vertellen over de 656?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dit Pertrix type 656 in (oliv) groen is een luftschutz lamp voor miltaire doelende gemaakt omstreeks de 30e jaren en gebruikt in de (2WO) door de Nazi's. De reflector van deze lamp is zo ontworpen dat deze bedoelt was voor de Flachkugel halbbopal een 3,8 V speciaal gloeilampje zie afbeelding meestal is die niet meer voorhanden en gewisseld voor een normale bolkop.In die periode 1936 waren er vele soorten gloeilampjes te verkrijgen voor de zaklampen,in meer uitvoeringen als momenteel verkrijgbaar voor de moderne zaklampen.ik kom daar nog eeens op terug.Deze lamp wordt in en uit geschakeld dmv het openen en sluiten van de blindkap..mooie constructie die perfect werkt voor de luftschutz bij kaart lezen (bv zie afbeelding lamp in werking),de lamphuls is voorzien van het oude (AFA) Pertrix gelijkstroom logo maar dan..zonder ''made in Germany'' er onder natuurlijk..... :idea: !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pertrix luftschutz no 656 / 1930 - 1945

Al mijn zaklampen in de verzameling branden,en als ze dat niet doen pruts ik net zo lang op een verantwoorde wijze om deze weer aan het branden te krijgen.het is meer een uitdaging soms kan het dagen duren voordat ik de storing gevonden en de lamp weer normaal werkt....het is soms lastiger dan je zou denken zo'n simpele zaklamp repareren.
Laatst gewijzigd door custom op 06 aug 2007, 23:05, 5 keer totaal gewijzigd.
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

Kijk weer wat geleerd ,dat er verschil zat in die gloeilampje wist ik niet eens. :D thanx voor de info.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand nog een batterij voor de Wehrmacht zaklampen type Luftsauerstoff - Batterie 3.8 V Tanax uit de laatste dagen van de oorlog, niet mooi zoals het eerste type maar enkel functioneel. Dit zij de zogenaamde snelproducten enkel de wikkel heeft het logo van de fabrikant dit was veelal vrouwenwerk die in gevangenschap deze klussen moesten klaren.Kom je gelijksoortige batterijen tegen maar dan met het (WaA) stempel erop Let dan op!!!!dan is dat stempel zeker nadien gedaan om deze kracht bij te zetten dat het van de Nazi's was...maar niets is minder waar...zaklampen en de bijbehorende batterijen werden nooit gestempeld in de (2WO) en sowieso al niet met het afname stempel zoals hier afgebeeld..dit bijgevoegde stempel was ook nieuw gezet maar dan op ander Duits materieel en dit soort stempels wordt nog steeds veel gebruikt op duits materieel wel of niet (2WO)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Leuk en leerzaam topic, custom
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bijgaand nog enkele Deutsche luftschutz lampen uit de periode 1936/1940 die zowel voor militaire als de burger bevolking bedoelt waren in de (2WO) tevens enkele lampen die aan de achterzijde een klembeugel bezitten om als fietslamp te kunnen gebruiken, en als handlamp en of op de jas uniform te knopen .Het was immers verplicht om na zonsondergang licht te voeren dat voldeed aan de verduisterings normen voor op alle voertuigen en personen die zich op dat tijdstip buiten bevonden.De Daimon folter was een oplage van 20,000 die in April 1940 op de vooravond van de (2WO) is uitgedeelt aan de Nederlandse bevolking met met als doel informatie voor luchtbescherminglampen van het merk Daimon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 26 jan 2008, 19:22, 14 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Bericht door roadmaster »

:) Baie interessant allemaal, tijdens mijn gesurf over lampen kwam ik deze leuke en leerzame site tegen http://www.virtuseum.de

Of is deze al bekend hierzo?

greetz roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze website kende ik idd ook al :wink: en heb er wel eens kontact mee gehad het is enkel jammer dat zij bijna geen info's bij de lampen geven enkel de lampen afbeeldlingen en daar kom je niet veel verder mee.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Wanneer komt je boek uit? ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Hmmmm ... :?: dat is een zeer moeilijke vraag Auke, maar zoals al eerder gemeld zijn alle info hier nog gratis en een boek kost geld,en om deze uit te geven dat kost nog meer geld.Dan schrijf ik nog wel even door op deze wijze,ik heb nog stof genoeg en ben nog lang niet op de helft..dus :lol:
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Misschien een idee om alle info in een pdf file of zo te zetten en die ergens te hosten?
Op op aanvraag versturen.
Zo kan men indien gewenst alles uitprinten en toch als een soort boekwerk bewaren.
Als ik iets moet weten zoek ik bijna nooit op internet namelijk.
Ik grijp altijd na 1 van mijn boeken.
Zoekt veel makkelijker vind ik persoonlijk.
Mocht het niet in de boeken staan ben je natuurlijk alsnog op het internet toegewezen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dat klopt (idd naslagwerken vanuit een boekwerk vind ik ook altijd zeer helder..Maar wellicht is de mogelijkheid eens aanwezig om alles op CD te zetten en dat is stukken minder werk en ook nog eens goedkoper dan een boek schrijven, de meeste info's vanuit de originele fabriekskatalogi betreffende (2WO) item's heb ik toch al op CD staan... dus alles binnen handbereik met een druk op de knop ligt het gratis binnen 2 sec op uw PC scherm te wachten om bekeken te worden ...en wat wil je dan nog meer als verzamelaar :wink:
Laatst gewijzigd door custom op 14 aug 2007, 01:32, 12 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Er waarschijnlijk veel mensen die op een boek of idd een cd over dit onderwerp zitten te wachten.
Ik in ieder geval wel .
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ik heb vanmiddag zo een dikke batterij gekocht, ik wilde weten of mijn zaklamp het nog deed. En ja hoor! Na een beetje experimenteren kreeg ik de batterij er goed in en brandde de zaklamp!

Leuk dat zo iets het na 64 jaar nog doet!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie