Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Het is inderdaad spijtig dat ze bij het museum dan geen advies willen, of aannemen. Je kunt altijd iets leren. De SS droeg wel WH uitrusting, dus dat is niet erg. De samenstelling van de poppen vond ik verder goed gedaan, en paste wel netjes bij elkaar. Heel veel uitrusting was echt in mint staat, maar imo wel origineel. Ik had alleen mijn twijfels bij één set MP40 tassen, maar dat is door het glas heen toch neit echt heel goed te beoordelen. Verder is het echt een top museum en de moeite waard om heen te gaan. Alleen voor lampen verzamelaars wel wat minder, dat viel wel tegen.

Gr. Jim
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

Museum La Gleize is en blijft ook mooi!
Er zijn wel wat repro SS koppels en een Vroeg Luftwaffe schuitje op een Laat oorlogs uniform klopte ook niet echt, voor de rest erg mooi.
Ik kreeg nog een Zaklamp(wo2) aangeboden voor 20 maar geen nodig.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door dmie3 »

Hallo Bruno,
wat bedoelde je met de beurs was rumoerig (zowel positief als negatief).... Vondt de beurs twee dagen gezellig, zonnig en vooral heel veel. Niet altijd even goedkoop en in goede staat....
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hello dmie3

met negatieve dingen bedoel ik ,ik weet niet waar je hebt overnacht maar wy sliepen de weg naar beneden juist waar de weg in het bos gaat en daar waren ook die SS reactment groep (uit frankryk en luik)aanwezig
die mannen liepen continu dronken rond en speelden constant duitse mars liederen uit de 2 WO, ook de ganse nacht door,zodat niemand kon slapen
ik vind dat een smet op de naam van de echte soldaten van vroegen en daar bedoel ook alle partyen mee
ook even aan herineren dat in het dorp hevig is gevochten en ook burgers zyn gesneuveld of neergeschoten door het duits leger in vergeldings acties en dat de overlevenden nog altyd in het dorp leven ,ik weet dat ze op kosten van het museum ( de inrichter van de beurs) vroeger al oudere mensen op hotel hebben laten gaan om geen oude wonden te laten open gaan tydens de beurs
ook wordt er door vele stand houders maar op wilde loop geplast endergelyke en zeker niet vergeten het wegwerpen van afval in het bos
ik denk dat(en dat is myn mening)dit ook te wijten is aan de vele standhouders uit ex oost blok landen die er nu aanwezig zyn
er is zondag ook controle geweest van de politie op verboden wapens en ook belastingcontrole voor de buitenlanders ik vind dit geen goede tekens voor de toekomst van de beurs
maar zoals je hebt gezegd er zyn ook goede kanten aan de beurs,overdag is het een gezellige sfeer en je kunt er wel nog eens iets goed op de kop tikken,maar ik bedoel maar ik denk dat de beurs het plaatsje la gleize een beetje aan het overgroeien is als je weet wat ik bedoel

ik hoop dat Custom het niet erg neemt :( dat we zyn topic eens even voor iets anders gebruiken maar voor my was dit maar eenmalig :)

je mag natuurlyk ook even jullie mening vermelden aub want ik ben wel benieuwd

grts bruno
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Ik deel voor een groot deel de mening van Bruno. Persoonlijk vind ik al die mensen die in SS pakken en andere pakken (ook Amerikaans) gaan rondlopen terwijl ze niet bezig zijn met uitoefening van reenactment of een andere setting neerzetten een beetje triest. Veel lopen er omdat ze SS stoer vinden, maar niet weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Dit jaar kregen we als standhouder wel allemaal een afvalzak mee, maar dat neemt niet weg dat er niet veel afval gemaakt wordt.
Er was inderdaad politie aanwezig die controleerde op verboden artikelen. Wapenonderdelen mogen in België niet verkocht worden. Onze Duitse buurman werd (zonder boet) naar huis gestuurd. De politie keek ook bij ons, maar alles was oke. Belastingdienst hebben we bij ons niet aan de kraam gehad. Daar heb ik ook niets over gehoord. Wel werden weer veel Nederlanders en Duitsers aangehouden voor grensovergang naar Aken (Duitsland in). Ik zag ongeveer 6 autos en motoren en 2 nederlanders werden net meegenomen door politie. Wij gelukkig niet.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno schreef>>>ik hoop dat Custom het niet erg neemt dat we zyn topic eens even voor iets anders gebruiken maar voor my was dit maar eenmalig .

Beste Bruno: Deze site is immers voor een ieder bedoelt die wat te melden heeft betreffende (2WO) As-mogendheden verzamelwaar ect Hoe meer zielen hoe meer vreugde. :) ik heb dit topic destijds idd gestart voornamelijk Zaklampen (2WO) Fake... orginal ...ect deze te gaan bespreken en alles wat daar aan gerelateerd is welkom,en dat is tot op heden perfect verlopen gewoon doorgaan zou ik zeggen wand ik heb nog stof genoeg.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Hi custom,

What do you think of this flashlight? It sort of looks exactly like Enwell, but there is no typical Enwell markings on the inside.

THX

Filip
Bijlagen
7371_1.jpg
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door dmie3 »

Bruno,
de re-enactors zijn me ook opgevallen net als hun duitse marsmuziek etc... Ben er maar enkele keren gepasseerd, heb ze gezien, maar niet echt gelet op hun gedrag. Kan me best voorstellen, geef je dan ook volkomen gelijk, als ze tot stukken in de nacht de muziek laten spelen en dronken rondlopen dat dit inderdaad zeer storend werkt. Helaas kan de organisatie daar weinig aan doen. Heb wel verschillende tenten gezien die er een leuke boel van maakten (positief) Wij stonden met de mobilhome in een zijstraat van de hoofdbaan net naast het restaurant in de bocht en hebben niks van last ondervonden.

Ik ga dus volledig akkoord met jouw stelling, bij deze. Als je er niet midden in moet overnachten kan je dit dus niet geweten hebben.

Nu terug on-topic. Ik hoop dat custom nog steeds leuke en nuttige info kan verschaffen over zaklampen. Mijn maat heeft dankzij hem niet getwijfeld bij aankoop en dit is voornamelijk het doel: kennis delen...

CUSTOM DOE zo voort!!! _/-\o_
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip :)

This flashlight has been made in Germany from 1940 -1944 only for special Germany care service troops of the WM - SS - Heer. There were many factories in (WO2) which made these flashlights looks exactly like Enwell type the stamp inside means in German ''FAHRDIENST VERSORGUNG UND NACH SCHUB''

New:the 2 lamps on Right in ''Green and black'' have been made in ' ' US' ' Area Berlin 1950/1970 the Progress in Green looks also exactly of this Ennwell type.

Ennwell 1940/1944 Ennwell - Progress 1950/1970

Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Thank you, custom _/-\o_
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze onderstaande pertrix zaklamp uit de 641 serie heb ik onlangs gekocht dit zijn verzamelwaardige Duitse militaire zaklampen gemaakt laat 30e jaren ze zijn er in div uitvoeringen gemaakt betreffende huls kleur en de filters die kunnen afwijken. Deze lamp heeft een rood en groen filter maar ze zijn er ook met rood en blauw luftschutz filter.de batterij ‘’Doppel Ring’’ was ook een Pertrix product uit dezelfde periode deze lampen waren bedoelt in de jaren 30 voor overheidstaken maar toen de oorlog uitbrak zijn deze in gebruik genomen door het Duitse leger, en zoals je weet heeft Pertix enorm veel materieel gemaakt voor de Nazi's voornamelijk accu's voor de U-boten en de luftwaffe – batterijen – Anoden ....ect tevens een groot assortiment militaire zaklampen had pertrix in haar programma en zelfs munitiehulzen hebben ze gemaakt.

De pertrix fabrieken zijn al in een vroeg stadium v/d 2WO gebombardeerd door geallieerden net zoals de Daimon fabrieken.Pertrix heeft toen ook div nieuwe onderkomens moeten zoeken,om de productie in de oorlog toch voort te kunnen zetten. Een locatie daarvan is wel het bekenste onderkomen van Pertrix gelegen in het zuidoostelijke ''Treptow'' in het voormalige (DDR) Oost Berlijn – Schoneweide in de Rudowertstrasse .Daar was een kleine buurtgemeenschap maar in 1943/1945 is daar een Dobbel (KZ) lager voor dwangarbeiders aangelegd met div barakken onderkomen... ect daar werden voornamelijk vrouwelijke dwangarbeiders ter werk gesteld die onder Barre omstandigheden moesten werken in deze Pertrix Accu fabriekjes veelal deels ondergronds ..zij werden bewaakt door vrouwelijke SS - KZ - bewakers de peroide van actief werken was meestal 6 maanden en dan werden de ploegen al weer vernieuwd en of aangevuld.

Wat zich daar allemaal heeft afgespeeld moet ''BIZZAR'' geweest zijn en onder welke omstandige daar gewerkt moest worden veelal in de zeer kleine ruimte volhangend met de lood - zwavelzuur dampen van de accu’s zonder enige bescherming moesten deze werkzaamheden dag + nacht plaats vinden.Dit voormalige kamp in Schonenweide is vanaf 2006 als een soort museum opgericht er is tevens een ontmoetingplaats voor de voormalige dwangarbeiders die daar destijds onder Pertrix gewerkt hebben.Ik ben er nog niet geweest maar het plan loopt wel om daar eens een kijkje te gaan nemen onder welke Barre omstandige daar de Pertrix zaklampjes accu's .....ect door de Belgische – Poolse- Nederlandse - Italiaanse-Franse vrouwen gemaakt zijn.''Hun leven moet daar een Hel geweest zijn'' van 1943 -1945...... Historie van het verzamelde object en de bestudering daarvan kan zeker zo intressant zijn als het verzamelen zelf. :idea:

NB: de bovenstaande Pertrix 641 is gemaakt voor de 2WO in 30e Jaren bij Pertrix werke in Beilefeld.De andere afgebeelde onderstaande pertrix zaklampen zijn gemaakt in de oorlogs periode en Wellicht enige daarvan ook in dit beruchte Schoneweide dwangarbeiderskamp.Het is tevens duidelijk dat zowel Pertrix als Zeiler bij elkaar afgekeken moeten hebben ....kijk maar eens naar de laatste afbeedling .






Pertrix type no 641 /1930

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pertrix modellen 1936/1944

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Zeiler /Pertrix 1934 Wehrmacht

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

[quote="custom"]De pertrix fabrieken zijn al in een vroeg stadium v/d 2WO gebombardeerd door geallieerden net zoals de Daimon fabrieken.Pertrix heeft toen ook div nieuwe onderkomens moeten zoeken,om de productie in de oorlog toch voort te kunnen zetten. Een locatie daarvan is wel het bekenste onderkomen van Pertrix gelegen in het zuidoostelijke ''Treptow'' in het voormalige (DDR) Oost Berlijn – Schoneweide in de Rudowertstrasse .Daar was een kleine buurtgemeenschap maar in 1943/1945 is daar een Dobbel (KZ) lager voor dwangarbeiders aangelegd met div barakken onderkomen... ect daar werden voornamelijk vrouwelijke dwangarbeiders ter werk gesteld die onder Barre omstandigheden moesten werken in deze Pertrix Accu fabriekjes veelal deels ondergronds ..zij werden bewaakt door vrouwelijke SS - KZ - bewakers de peroide van actief werken was meestal 6 maanden en dan werden de ploegen al weer vernieuwd en of aangevuld.[quote="custom"]
Bijlagen
Berlinlag.jpg
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Speaking of Pertrix, I've got this 678 model with unusual back set-up that I have not seen before. How common is it ? Do you think this could be early war production? THX
Filip
Pertrix1.jpg
Bijlagen
Pertrix2.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip,

your Pertrix No 678 model that original Pertrix Wartime design 1938 Luftschutz.this set it not unusual only for belt service.The pertrix no 646 Wehrsport Flashlight with brass body, have also this belt set up.But this implementation has been seldom applied at this Pertrix No 677-678-679 type .. :wink: OK

Pertrix No 646 Wehrsport 1935 Rare Flashlight
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

custom schreef:Hi Filip,

your Pertrix No 678 model that original Pertrix Wartime design 1938 Luftschutz.this set it not unusual only for belt service.The pertrix no 646 Wehrsport Flashlight with brass body, have also this belt set up.But this implementation has been seldom applied at this Pertrix No 677-678-679 type .. :wink: OK

Were these and other Luftschutz flashlights ever used by WH as well? Perhabs as a privat purchaise?
Plaats reactie