Dus bakeliet heeft ook niet het eeuwige leven. Batterijen zavelzuur heeft een verwoestende werking op alles. ik zal in het restauratie draadje foto’s gaan plaatsen die ik onder de microscoop hebt gemaakt en dan kun je duidelijk zien dat het bakeliet zwaar aangetast is en de structuren geheel open liggen. Deze Zeiler was normaal in de standaard kleur donker bruin zoals de binnenkant nog is...Het bakeliet zal ik eerst moeten conserveren door deze luchtdicht af te sluiten om verdere ontbinding tegen te gaan.De kleur zal nooit meer bruin worden maar geel - oranje dat is de kleur van het fenolhars waarin de bindingsstructuren zitten verwerkt die het bakeliet bij elkaar houden maar die nu geheel open liggen ,het is wel apart en ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...wordt vervolgt
Zeiler nr 4350 D.R.P 1936 kleur bruin

Zo is de Zeiler eens geweest in origineel bruin

Deze lamp ga ik gebruiken om het binnenwerk uit te halen voor restauratie omdat deze al bakeliet schade had opgelopen.

Het binnenwerk hiervan is nog mooi gaaf en ga ik overzetten en moet openieuw geklonken worden aan het breekbare bakeliet..dus alles met gevoel

Het boren is echt een gedult klusje het bakeliet breekt zeer snel.

Nu komt de moeilijkste klus het monteren en klinken van het nieuwe binnenwerk in deze Zeiler bodemvondst. Ik bezit gelukkig de oude originele (Alu) klinknagels van Zeiler en Daimon - Pertrix- Crone zaklampen.... wand ander zou dit sowieso prutswerk worden.

[size=150

Alles is compleet weggerot hieruit blijkt welk een chemische reactie er heeft plaats gevonden in deze Zeiler .De zuren zijn dwars door het bakeliet gevreten en hebben van de gladde buitenkant deels een maandlandschap gemaakt waardoor het bakeliet mat en erg broos is geworden.

Voordat ik met de restauratie verder ga eerst nog een paar beelden van het aangetaste bakeliet, deze zijn gemaakt onder de microscoop bij 100X vergroting zie je duidelijk de vezelstructuren van het aangetaste open liggend bakeliet .

Het polijsten met Diamantpasta kan beginnen dit gaat traps gewijs het fenolhars had ik al opgebracht alles moet nu weer dicht gepolijst worden zodat het bakeliet weer luchtdicht gaat worden om verdere aantasting te voor komen

Dezer Zeiler Grondvondst is mede tot stand gekomen door ons lid Bruno

De moeilijkste klus van het restaureren zit er inmiddels weer op. Het boren - tappen - klinken in zulks broos bakeliet is altijd een risico maar het was toch nog harder dan ik dacht.De binnen en buitenkant waren het meest aangevreten maar nu komt het leuke van deze gehele restauratie de lamp geheel afwerken en opnieuw harsen met fenol dan 30 uur uit laten harden daarna polijsten met waterproof steeds fijner en uiteindelijk de polijstlap met diamantpasta weer van grof naar micro fijn en uituiteindelijk de microvezellap om de hoogglans te verkrijgen, en dat alles is handwerk.....

Het bakeliet van de Zeiler is nu weer volledig water en lucht dicht de laatste fase is het langdurig polijsten met steeds fijnere polijstpasta en tot slot gebruik ik daarvoor de microvezeldoek en een hoogwaardig auto poetsmiddel.Dan zal het bakeliet weer haar originele zijdeglans terug krijgen.Het is mij opgevallen dat de originele bruine Zeiler kleur van het bakeliet bijna geheel terug is gekomen, en dat komt door het fenolhars opbrengen dat was tranparant bruin..morgen of overmorgen zal de lamp klaar zijn en volgen de laatste foto's.Ik hoop dat u genoten heeft van deze restauratie opmerkingen en tip zijn altijd welkom..wand wij immers nooit te oud om nog bij te leren..