custom schreef:Dank je voor het compliment..en ik doe mij best.En vind het altijd weer leuk als ik andere verzamelaars hiermee een dienst kan bewijzen.
Goeie instelling Custom. Zo denk ik er ook over. Dit is kenmerkend voor de oprechte verzamelaar. Hoewel dit topic eigenlijk gaat over zaklampen van de Duitse Wehrmacht wil ik toch wel even doorgaan over mijn DDR Artas zaklamp. Wat het type aanduiding betreft, ik denk dat je gelijk hebt. Het zal dus inderdaad een type 2243 zijn.
De Artas zaklamp heb ik zo'n 16 jaar geleden gekocht van een Duitser. Deze had er toen een hele partij van te koop. Allemaal in deze doosjes. Op het doosje staat het type 2234 vermeld, vandaar dat ik eigenlijk ook dacht dat de zaklamp van het type 2234 zou zijn. Uitgaande van de afbeelding op het doosje zie je dat er blijkbaar toch enig verschil zit tussen de 2234 en 2243. Het lampvenster van de 2234 zit aan de andere kant van de zaklamp, ten opzichte van de 2243. Dit is iets wat mij eigenlijk bij de koop meteen al opviel. De gehele partij zaklampen die de Duitser toen destijds te koop had zaten allemaal in exact dezelfde doosjes. Een 2243 zaklamp in een 2234 doosje dus. Op alle doosjes die ik toen heb bekeken was ook de aanduiding "1 Glühlampe" handmatig met een balpen verandert in "2 Glühlampe". En er zaten dus ook inderdaad 2 gloeilampjes in de zaklamp. De Duitser had de partij zaklampen gekocht van ook weer een handelaar die ze op zijn beurt weer uit een magazijn van het Oost-Duitse leger had. Volgens zeggen van de Duitser had hij nooit een ander doosje gezien dan dit model.
Het zou dus iets typerends kunnen zijn voor de DDR industrie. Ik heb wel meer van dit soort dingen gezien bij DDR voorwerpen. Vanwege de economische malaise in de DDR werd misschien een partij 2234 doosjes gebruikt voor het verpakken van 2243 zaklampen. Misschien bestaat er ook wel helemal geen ander doosje. Het zou tenslotte voor een militariahandelaar toch ook niet uitmaken of dat er nu 1 Glühlampe of 2 Glühlampe op het doosje staat. Het zou gekkenwerk zijn om zo handmatig alle doosjes aan te passen. Daarom dacht ik dat de type aanduiding ook wel 2234 zou zijn. Dat het model Artas zaklamp zoals afgebeeld op het doosje wel degelijk bestond dat wist ik wel.
Op bovenstaande foto draagt de soldaat links vooraan boven zijn kaartentas dus een 2234 zaklamp. De foto dateert overigens van juni 1962.
Tenslotte heb je ook een voorbeeld van een DDR batterij die in deze zaklamp hoort?